SLUTAR GOTT - BÖRJAR NYTT

image2029

Gott, godare, godast.
Nytt, nyare, nyast.
Skål, skålare, skålast!

Hej Hopp!
Anne-Marie

FOTBOLLSBOKEN rätt i KASSEN

image2026



Galeano - FOTBOLLENS HIMMEL OCH HELVETE - Brutus Östlings Bokförlag

Jag väljer att citera följande:

"Åren har gått och med tiden har jag funnit mig i den jag är:
en som ödmjukast tigger om god fotboll. När den goda fotbollen
plötsligt uppstår inför mina ögon tackar jag för miraklet,
utan att bry mig det minsta om vilket lag eller vilket land
som har bjudit på det."



Så är det med det mesta. Är det bra så är det bra. Men med denna fotbollsbok är det något alldeles speciellt. Du må vara totalt ointresserad av fotboll, du börjar läsa, och är omedelbart med på banan. Ur denna bok har jag läst små stycken högt i oändligt många sammanhang. I ett klassrum med totalt ointresserade och läsovilliga bönar de och ber om att jag ska läsa högt ur den här boken.
Ett stycke jag ofta läser är det som handlar om nobelpristagaren Albert Camus:

Vars inledning lyder:

"År 1930 agerade Albert Camus Sankte Per och stod och vaktade målet åt fobollslaget vid Algers universitet. Han hade vant sig vid att vara målvakt sen han var barn, eftersom det var där man slet minst på skorna. Camus kom från en fattig familj och kunde inte unna sig lyxen att springa fritt på planen. Varje kväll inspekterade hans farmor hans sulor och gav honom stryk om hon såg att de var slitna. Under sina år som målvakt lärde sig Camus..."

och så författarens förord:

"Som alla uruguayare ville jag bli fotbollsspelare. Jag spelade jättebra, jag var rena miraklet, men bara på nätterna då jag sov. På dagarna var jag den värsta klantskalle som någonsin har setts på någon av mitt hemlands otaliga fotbollsplaner."

A-M skriver...utan bakgrund


Som sagt. En liten pärla.
En fotbollsbok rätt i kassen!

Anne-Marie

ELLEN KEY - ÅRHUNDRADETS BARN



image2025


Läser Ellen Key... Barnets Århundrade!

Min utgåva är årsmärkt 1911.




Man måste göra tusen gånger mer för barnen i vissa riktningar och hundra tusen gånger mindre i andra.


AMRITAR LÄRARLOGGA


Anne-Marie tänker och skapar dessa ord

"I skolan värld gör vi eleverna till
allt för stora mottagare,
inte deltagare!"

Anne-Marie
skriver uppsats om Barnkonventionen i skolans värld.
Delar med mig brottsstycken under arbetets gång.

SKOLutvecklande UPPdrag!

Från mail till blogg

RANDAVSKILJARE

Tack för Din medverkan i xxx under det gångna året!
Det har satt tydliga spår och arbetet går vidare tack vare Dig och XXX!
Tack för det och ett riktigt
GOTT NYTT ÅR
önskar


RANDAVSKILJARE


image1949

Det är klart att det är roligt att läsa. Jag är människa. Berörs och blir berörd.
Tack till rektorn som sände mig detta.

Anne-Marie

PÅ SPÅRET!

image2021image2022image2023image2024


Dansen får inte spåra ur...

Anne-Marie



STRINDBERG citat

MIN HISTORIA ÄR INTE VACKER
MEN DEN ÄR DJÄVLIGT INTRESSANT

August Strindberg






JAG STAVAR FEL - MÄNSKLIGA JAG!

image2020

Som alla skrivande människor slinter jag på tangenterna, pennan slirar, stavfel uppkommer, självläsarögon läser blint det rätta, ser inte stavfel. När dessa då uppkommer, och då jag är lärare, kan ibland påhoppen vara direkta och rödbockarviktiga.

Jag är själv en lärare som är varsam med att klampa in hårdhänt över elevers texter i min jakt på att rätta till. Därtill har jag alldeles för stor inlevelse i textens tillblivelse att jag aldrig skulle ta död på en författares text genom att angripa själva stavningen av ordet.

Jag gjorde en liten läsfilm med författaren Lennart Hellsing där han berättar om sin stavning och sin oförmåga att stava ibland. Vi är människor. Vi slinter, vi gör fel, vi skriver stavvfell ibland. Jag tycker så synd om människor som har fått sin text trampad på av en nitisk rödpennsilsken...

På latin säger man att pennan glider... och därmed är pennan ansvarig... inte skribenten. Vi kan gå så långt tillbaka i tiden.., Skrivandet är känsligt. Det är lite själ också i mina stavfel. Jag värnar dem. Det är en rättighet. Att skriva fel är inte så farligt.

Svenskläraren, i vilken blogg jag också skriver, har utlyst en liten härlig tävling för dem som måste, behöver och vill avreagera sig på andras texter - varmt välkomna!

http://svensklararen.blogspot.com/2007/12/svensklrarens-nyrstvling.html

Anne-Marie

KONSTEN LEVER

image2018

För några dagar sedan en städad figur, idag hade allt hamnat lite på sniskan. Han hade firat lite grann någon dag innan nyår. Jag frågade om allt stod rätt till - och han log lite och sa - jag står pall!



Anne-Marie

LEKFULLT PORTRÄTT

image2017

Lite mer färg... på mig själv... roligt? Javisst. Lekfullheten är god. Tack till Mie!
Anne-Marie

TAXIDRIVER ... YOU TALKIN´...


image2016
Fotografi av min dotter -Hypographia blogg - Jag lär mig av henne.



MENE ALLOQUERIS?
Robert de Niros berömda - You talkin´to me? i Taxidriver.

Helt onödigt vetande, men vetande om man vill veta.
Man kan välja bort också. Jag valde in.
Nu gäller det bara att komma ihåg.
Detta med att minnas. Det avgör betydelsen av det jag lär mig.
Glömskan är ett effektivt filter.
Eller som Ellen Key sa:

CULTUR ET HUMANITAS RESTANT CUM OBLITI SUMUS OMNIA QUAE DIDICIMUS
Bildning är det som är kvar sedan vi glömt allt vi lärt.


Anne-Marie

Källa:
Ebbe Vilborg: Latinska Citat, Dictum et scriptum latine, Norstedts Akademiska Förlag, 2004



FÄRGLÖST I ÖVERKANT

image2008

Jag är lite färglös i en affär. Så jag går fram till en person bakom ett helt hav av färger, läppstift, ögonskuggor, pennor och toner...

Jag - Jag undrar...
Hon - Vill du ha hjälp med något...
Jag - Kan du måla upp mig ...
Hon - Javisst.... smink...
Jag - Alltsammans...
Hon - Ett nytt yttre?
Jag - Nej - det räcker med att färglägga mig lite... fyll i konturerna också.


Anne-Marie

BOKINKÖP... LATINSKA CITAT

image2011

En källa till bilder. De latinska citaten...Cicero, Seneca, Vergilius, Horatius - rikedom. Jag gör mina små försök att sätta bild till orden. Jag satt länge på ett fik och ritade och .... tja... tänkte på ordens innebörd.

image2013

image2014
Jag läste fel... men jag tyckte om min felläsning. Så jag lät den finnas kvar. Den har sin källa i mittfållan. Där är jag sällan. Jag befinner mig oftast i ytterkanten. Där är det inte så tryggt alla gånger. Då är jag trygg med mina minnen.
image2015
Appropå felläsningar - och felstavningar. En pennas glidning är ett ödmjukt förhållningssätt till stavningen. Jag tycker det mesta som är fel kan betyda något nytt. Vi kanske ska våga göra lite mer fel. Vi kanske skapar ett nytt ord. Vem vet?

Jag återkommer nog,
Anne-Marie






LÖRDAG... VA?

Ledighetens tidsvilla!
Jag villar bort mig i tiden.
Helt och hållet.

Det finns det ingen GPS för.
GPS är för platser.
Man kan knappa in en plats.
Så lotsas man fram via GPS-rösten och överskådlighetskartan.
Jag hamnar i regel på rätt plats då jag lyssnar på min GPS.
På rätt plats men kanske inte i rätt tid.

GPS har ingen tid. Den har platsen.
Man kan vara på rätt plats i fel tid.
Vid rätt tid vid fel plats hamnar man utan GPS.

Just nu är jag hemma.
På rätt plats men i fel tid.
Jag trodde det var fredag.

Anne-Marie

SKAKVÅLD



image2007

NYTT ORD - Skakvåld

Skakvåld betyder att man skakar en liten bebis så att den får allvarliga skador. Jag tycker inte om det sammansatta ordet. Det är våld... inget annat. Den som skakas är försvarslös och helt i händerna på den vuxne. Ordet hör bara ihop med ett litet människobarn. Vet inte om det förekommer i termer kring våld mot vuxna.

Skakvåld.
Alla ord föds ur en handling.
Tänk att vi behöver ordet skakvåld.
Att själva handlingen existerar.
Dikten är inte farligare än verkligheten.


Anne-Marie



Googlade på ordet Skakvåld - 3410 träffar.

STICK - GRAFFITI

image2006

En slags omsorg om de förstelnade.
Instickade med värme.

Anne-Marie

ALF HENRIKSSONS ORD

DET VAR SOM DET VAR
TILLS DET BLEV SOM DET BLEV.
DET BLIR SOM DET BLIR
NÄR DET ÄR SOM DET ÄR.
DET ÄR SOM DET ÄR
TILLS DET BLIR SOM DET BLIR.




Alf Henriksson




Min penna
innehåller värme.
Det är en slags energi.


Anne-Marie











HETT ORD IDAG - KÖPA

image2005

Stockholm och Götgatsbackens anrika musikaffär.
Det språkliga tugget diggar jag.
Diggediggediggarjag!
Anne-Marie

 

FÖRSTÅ och VILJA FÖRSTÅ







HUR SER DIN FÄRG RÖD UT?


image2004



I våra strävanden efter att förstå varandra belyser Ludvig Wittgenstein svårigheterna genom denna fråga. Frågan - hur ser din färg röd ut? - sträcker ut sig och vill lyssna in, vill få en förklaring från den nästa - frågan är alltid en ingång och en utsträckt hand. Det svaret som ges är bärararens svar och bör respekteras som det. Vi kan inte påverka vilken röd färg vi uppfattar individuellt. Vi kan tala om nyanserna. Det är gott så.

Anne-Marie

STRINDBERG och ORDEN

image2001

Jag har njutit Strindberg i SvT. Jag tycker porträttet av August Strindberg var lysande. Tack Birro. Tack Karlsson. Tack!

Detta med Strindbergs eld. Den glöder och hettar också i våra dagar. Märkligt modern, och fortfarande modern, är Strindberg. Läste Strindberg för alldeles för många år sedan. Nu är det dags för återläsning. Omläsning. Nyläsning. Jag läste mig aldrig mätt på En Dåres Försvarstal.


image2002

Drottninggatan är en enda lång meningskapande vandring... och orden... de tvingar! Ska göra det!

image2003

Viska mig en önskan, stor eller liten!
Strindbergs ord.

Jag tänker... och viskar...

Anne-Marie

ETT FOTOGRAFI - EN PUSSELBIT

image2000

Jag fylldes med sådan ödmjukhet för detta lilla passfotografi. Detta är en bild av någon. Inga ord finns här.

Vi är aldrig fullkomliga i våra bilder. Inte heller i våra ord. Det krävs något mer, Bilden behöver orden. Orden behöver bilden. Det behövs blod, syre och rörelse för att vi ska bilda oss kunskap om. Detta lilla fotografi säger oss en del. Men inte mer än så. Det kan vara bra att veta.

Jag gick förbi, Tittade hit och dit. Tittade ned. Alla dessa små detaljer som fyller mitt liv med små innebörder. Sammantaget skapar jag förståelse för något större.

Anne-Marie

NÄRSYNT POTATIS

image1999

Ja, jag vet.
Fånigt.
Men vad gör man inte?

Anne-Marie



Jag systematiserar in det här inlägget under frågor.
Ställer mig lite frågande till alltsammans.


HIMMEL DU HAV

image1998

Märkliga himmel. Speglande hav.
Här är jag mittemellan. Min egen horisont.

Anne-Marie

(SH)IT HAPPENS

(Sh)it happens.

Man får leka med alla orden. Precis hur mycket man vill.

It happens. Shit as well. Shit happens.

Anne-Marie

SLUTA SLUTAREN

image1997

Så sluter sig slutaren. Slutligen ett självporträtt.
Slutade tvärt då någon ropade - SLUTA.
Slutfört.

Anne-Marie

PROVRUMMETS SPEGLAR

image1995

PROVRUM.
Det var många som var där för att prova kläder. Jag var där för att hitta infallsvinklar. Motivet påverkade hela tiden fotograferingen. Det är så att man blir trött. Det blev jag.
Anne-Marie




DÅLIGHETER

image1994

TELEFON -

- SNÄLLA DU FÅR JAG BJUDA UT DIG PÅ DÅLIGHETER?
- SJÄLVKLART...
- REA!
- JAG ÄR REDO...

Anne-Marie

GYLLENSTEN CITAT







>>><<<<



"Man ska inte se det som man aldrig fick!"

>>>><<<<<



Lars Gyllensten
SJU VISE MÄSTARE OM KÄRLEK
Bonniers 1986


A-M skriver...utan bakgrund

Jag läser många författare. Jag läser alltid. Hur jag läser kanske
detta kan illustrera:

SJU VISE MÄSTARE OM KÄRLEK köpte jag för titeln.

Genom titeln upptäckte jag Lars Gyllensten.
En jul gav jag denna bok till alla jag kände.
Jag sålde den också till de flesta av mina kunder.
Jag arbetade då i en bokhandel. Boken fanns i pocketutgåva.
Jag hade en inre tanke att alla kunder jag samtalade med
skulle gå ut med de här boken.
Den var ju så billig och julefriden...
Jag sålde massor av exemplar. Lycklig.
En man kom tillbaka. Hade börjat läsa på tunnelbanan
och vänt tillbaka. Han köpte 25 ex.

Några månader senare hade jag Lars Gyllensten som kund.
Han handlade på bokrean. Förbeställt böcker.
Jag gav honom mina ord - mitt tack för läsupplevelsen.
Vi tog varandra i hand.


Ord sträcker sig ut - fattar tag.
Det tycker jag är vackert.


Anne-Marie


Lars Gyllensten: SJU VISE MÄSTARE OM KÄRLEK, Bonniers 1986





ÅSKÅDARLÄKTARE - VAD SER VI?

image1992

En bildpromenad betyder att man sätter ord på

1) Det man faktiskt ser. Inledningen kan stötta detta: JAG SER... Det betyder att man skannar av bilden så noggrant som möjligt.

2) Det jag tror mig se. Detta stöttas av orden: JAG TÄNKER, JAG TROR, JAG FUNDERAR... där man utgår idrån bildens fokus och får tillåtelse att klä sina funderingar, förväntningar, antaganden i ord.

3) Därefter sammanför man dessa två - det jag faktiskt ser och det jag tror mig se... Vad stämmer överens, vad skiljer sig åt...

Jag föreläser för olika yrkesgrupper. Om jag gör samma bildpromenad i detta fotografi kommer vi yrkesmässigt att beröra olika saker under punkt 2.

YRKET LÄRAREN:
Jag är lärare - för mig betyder denna läktare att jag kan sätta barnen så att de ser ut och kan få en överblick. Det betyder också att jag har tagit dem till något jag vill att de ska se och bevittna. Jag har själv en god överblick över de barn jag har ansvar för. Jag uppskattar också skönheten i den gamla åskådarläktaren och kan skapa berättelser och levandegöra platsen för mina elever. Varför vi är där är egentligen betydelselöst, men att vi är där, och att vi är många och att jag har ansvar för alla mina elever, det är det viktigaste för mig. Här har jag dem åskådligt på plats på en åskådarplats.

YRKET BRANDMAN:
Vid en föreläsning hos Brandmännen visade jag detta fotografi. De skannade av bilden. Där var vi överens om vad vi såg, men kunde tillföra en mängd ytterligare ord och termer - dvs - utveckla vårt gemensamma ordförråd, men då vi applicerade vårt professionella tänk på fotografiet såg vi helt andra saker. Jag hade tagit mina elever till en plats med utsikt, brandmännen såg genast hur snabbt en eld skulle sprida sig, var röken skulle hamna, hur fönsterglasen skulle spricka... och hur farlig platsen egentligen var - ur eldsäkerhetssynpunkt.

Detta är inga stora förvånande saker - våra bildpromenader skiljer sig åt och ska göra det. Vad som är intressant är vad som händer när vi inbjuds att samtala kring ett gemensamt fokus. Det kan vara en bild, ett fotografi, en layout... vi tillåts tillföra våra egna erfarenheter och upplevelser av.

Just detta händer vid en bildpromenad i ett klassrum. Tillförandets pedagogik skulle vi kunna kalla det. Bidragande och erfarenhetsutvecklande, bekräftande och tillåtande. Lärande och utbytande. Så ser jag det.

Anne-Marie Körling



SKYLTDOCKANS ANSIKTE

image1984

Fotograferingsstråk och skyltdockemotiv. Jag kan stå länge och titta in i skyltdockornas ansikten. Denna docka  är inte lycklig. Hon är vår tids skyltdocka.

image1986

Denna lite äldre docka har ett annat uttryck. Lite mer hemlighetsfullt. Ett annat lugn. De skiljer sig åt.
Vad detta betyder det vet jag inte riktigt. Jag vet heller inte vad jag vill med mitt inlägg. Jag har fotograferat skyltdockor i snart ett år, har väl ungefär 500 fotografier. Jag ser något i dem, vad jag ser, det vet jag inte heller riktigt. Men mängden att titta på ger mig en annan historia. Min dröm är att bli inbjuden till ett varuhus.... någon vind... eller källare och leta upp dockor som hamnat lite vid sidan av de ansedda och tidstypiska.

image1983

Anne-Marie


HUMOR NORÉN

image1990

ROTEN UR NORÉN.
DET ÄR SKÖNT ATT FÅ SKRATTA ÅR ALLVARET.
GLIMTEN I ÖGAT:
DRAMAT VISAS PÅ SÖDRA TEATERN.
JAG GILLAR NORÉN.

Anne-Marie

MINNESBANKEN - HELMER BRYD

image1976

Helmer Bryd är Gunnar Svensson. För mig. Jag var hans sekreterare under en period av mitt liv. Jag blev sekreterare utan att äga det uppdraget. Jag fick det. Jag arbetade med musik på ett av de stora, stora musikförlagen. Gunnar Svensson blev min berättare. Han slog sig ned med sina noter, sina historier. Han berättade och berättade. Jag lyssnade och lyssnade. Jag har en egenhet. Jag rodnar lätt. Det kan tyckas charmigt. Det tyckte Gunnar Svensson. Han berättade historier jag inte förstod. Musikaliska krumbukthistorier som jag behövde tid på mig att tänka och klura ut det roliga i. Innan poletten ramlat genom hela tankemaskineriet rodnade jag. Då var Gunnar Svensson glad. Lämnade en bunt noter vid mitt bord. Leende och skrattande. Var jag inte på plats låg det alltid en liten underbar lapp... vänligheten själv... och kanske är det han som fått mig att alltid längta efter att skriva...

image1977

och givetvis föddes sekreteraren Anne-Marie. Jag skrev ut, läste igenom och sände iväg. Det var bara ett underbart och förtroendefullt uppdrag. Vi blev väldigt goda vänner. Jag har de här lapparna kvar... och minns. En liten lapp. Det är avtryck det.

image1978

Inspiration och energi. Det är delbart med andra. Tänk vilken kraft det innebär att få vara sprudlande av verksamhetslust. Är man då i närheten sprider detta sig. Jag känner alltid så. Sprudlande lust. Den vill jag värna. Många tror den är tung att bära. Snarare än att se möjligheten i den.

image1979

Det behövdes inga funderingar. Jag lade allt annat åt sidan. Gav mig i kast med uppgiften. Nästa gång Gunnar Svensson kom på besök slog han sig ned, drack sitt kaffe på mitt lilla kontor, berättade om föreställningar och anekdoter. Jag ler varje gång jag läser lapparna. Jag har många, många fler. Det är lite ur min minnesbank.

Allt gott vackra läsare,
Anne-Marie Körling

AVTRYCK med EFTERTRYCK

image1981
AVTRYCK MED EFTERTRYCK

Det finns spår av människor överallt. Kanske för många. Men vad är ett människospår? Jag tänkte på avtrycket och intrycket... en fot... en människas framfart. En riktning. Ett avstamp. Redan avtrycket är dåtid. Det är någon som passerat förbi. Avtrycket syns, riktningen också...  mer vet vi inte.

Anne-Marie

JULAFTON och ENSAMHETEN

Ensamheten under jultid är nog det vi alla räds mest. Den är övergivande. Vi överger oss själva. Julen handlar om gemenskap. När vi står utanför den vågar vi inte säga att vi gör det. Jag har trevat mig fram de senaste jularna. Julafton år 2004 var ett svart gigantiskt hål. Jag trodde dagen skulle uppsluka mig. Jag tyckte det stod skrivet - ensam - i min panna. Jag låg i skiljsmässa. Trasig och ledsen, väldigt ensam. Alla de platser jag besökte gjorde jag mig själv till en tillfällig gäst, självskapade min ensamhet. Jag skämdes för den ensamhet jag upplevde. Ville dölja den. Paketera in den i ett enda stort suveränt leende. Det gick inte. Nåväl. Julafton är julafton och jag behövde komma ut. Barnen skulle komma efterföljande dag... nu var de på annat håll. Jag gjorde mig ärenden. Hit och dit gick jag. Ärenden som egentligen inte fanns där. Välklädd, uppmålad, festdagen till ära sökte jag mig till Stockholms stora affärsstråk. In i det största - NK - irrade omkring julafton 2004. Alla tycktes julaftonsglada, rent av lyckliga. Väskor drogs fulla framochåter mellan mig. Folk hade packat sig fulla av saker... givardagen till ära. Självömkan och sorg drog över mitt ansikte. Jag motade bort tankarna. Höll dem i schack. Hittade på min glädje som inte fanns där. Tvingade mig till andra mål. Morgondagens Juldag. Tog mig vidare till restaurangen på övre planet... vin och smörgås... dagen till ära. Ställde mig i den långa kön. I serveringen sitter Henning Mankell. Han hälsar på mig.

Henning Mankell hälsar igen. Och igen. På mig? Jag måste se mig omkring. Kanske det är någon som bejakar hans hälsande. Men hälsningen är riktad till mig. Jag lämnar kön och går fram till Mankell. Hälsar på honom. Han finner mig bekant, men jag garanterar att vi aldrig träffats förr. Det går han inte med på. Vi känner varandra. Så är det. Jag blir glad... och gensvarar med att säga... jag vet vem du är. Du är ... Henning Mankell... och är ... jag måste då få säga tack till dina böcker, filmer... dina tankar. Jag går nu tillbaka till kön.

Slår mig ned. Och strax kommer Henning Mankell och sätter sig framför mig. Vi påbörjar ett långt samtal. Hans hustru handlar i den sista skälvande öppentiden. Det blir ett samtal jag sent ska glömma. Om någonsin. Inom ett ögonblick var min situation på bordet. Inom loppet av några minuter hade jag fått ord som verkade plåsterliknande. Skyddande, läkande, sårvårdande. Plötsligt ställer sig Henning Mankell upp - Du behöver en julklapp idag. Vänta här, passa mina saker, sitt kvar.

Jag sitter kvar. Stum. Förvånad. Glad. Sedd. Berörd.

Så får jag en författarköpt bok av Henning Mankell. Jag får hans då senaste bok. Han signerar den, sätter sin vänstämpel i sin julgåva - till Anne-Marie julafton 2004 av vännen Henning Mankell - varpå han ber mig bjuda in ensamheten, inte mota bort den. Bjud in. Gör dig hemtam med den. Sätt ned båda fötterna på jorden, stå inte vingligt på tå. Gör dig din plats.

Väl hemma... väl tillbaka till det jag trodde skulle bli några livsvärsta timmar.... bjöd jag in denna ensamhet som redan satt där som objuden gäst. Det är bara en dag tänkte jag. Det är bara en endaste dag. Inget mer. Jag får flera nya dagar när denna är över.

Jag kan bara återigen skriva, säga, vädja... det finns en sådan kraft i ord. Orden kommer till oss. Ibland är de så avgörande att det med ens förändrar utsikten och gör om och ger nytt. Jag lyssnade på Henning Mankell. Något slag märkligt avgörande möte. Jag gick stadigt hem genom den julfirande staden. Inte på tå. Det gjorde alla tomtenissar i andra hem än mitt.

Detta är ett minne.
Detta höll jag länge för mig själv.
Nu får ni det, ni som är här utanför mitt.

Våga ge iväg ett ord eller två. Man vet aldrig var de orden tjänar livbojar, för vem och när de gör skillnad.

image1973
Tankar vid en kaffekopp. En aning rött hjärta. Jag illustrerade den 2005.


Anne-Marie


NI SOM INTE HAR BLOGGAR

Jag har vandrat runt i en bloggpromenad hos de jag besöker... och ni som inte har några bloggar...ni skapar era bloggar genom gensvaren ni ger hos oss bloggare. Jag tror inte ni vet hur mycket ni betyder. Därför vill jag skriva det här... om jag räknar upp era namn är jag rädd att jag förlorar någon på vägen... det vågar jag inte göra... och jag har ca 3000 kommentarer vilket gör det omöjligt för mig att namnge er. Ni vet vilka ni är och till er sänder jag en alldeles speciell hälsning.

image1974

Med det bästa,
ofantligt gott önskar jag er
Med största vänlighet

Anne-Marie Körling

SÅ MÅNGA JAG VILL TA I HAND...

image1972

JAG SKULLE VILJA TA MINA LÄSARE I HAND. JAG GÖR DET PÅ DETTA VISET.
GOD JUL! GODARE JUL. GODAST JUL.
Anne-Marie Körling


JULHÄLSNING FRÅN KÖRLING

image1971

Ni har varit fantastiska som kommit hit och läst. Jag bugar, tackar, skrattar och önskar er det vackraste av julen. Nu firas ju julen av flera anledningar. Jesus, herdarna, stjärnan... i Lukasevangeliet står dessa tänkvärda ord: ÄT, DRICK OCH VAR GLAD. Med nästan ofattbart vänliga hälsningar till er alla.

Anne-Marie Körling




litet körlingsord citat


image1969

Inte utarbetad... snarare inarbetad.
Anne-Marie



PERSONLIG OCH PRIVAT


image1970

PERSONLIGT OCH PRIVAT

Det är en gräns mellan dessa ord.
Där finns en gränsvakt och en passkontrollant mellan dessa ord.
Det personliga är inte det privata.
Det privata är en sfär för de få som har visum.

Anne-Marie

NÄRBILD av KERSTI

Jag kan njuta så av Kerstis ord och bilder på Plommenad. Hon tar närbilder. Att ta närbilder och koppla dem till stora ord tycker jag om. Det gör skillnad. Kersti på Plommenad gör närbilder av sina stora filosofiska tankar. Närbilden är en dimension av det som är större. Det nära är intill men orden tvingar tankarna att lyfta ifrån och göra perspektiv, andra infallsvinklar och detta skapar andra utfall.

Närbild.
Jag tänker ofta på PLOMMENADbloggen. Hade jag åkt tunnelbana med Kersti hade hon aldrig böjt sig fram till mig och sagt... jag funderar över .... inte heller hade jag fått tänka hur en blomma kan likna en liten punkare... Jag hade heller aldrig petat på henne och sagt - du jag vill berätta en sak för dig... om det där med ... utan vi hade suttit inneslutna i våra egna närbilder och våra ord... tysta och ovetandes. Oträffade. Nu möttes vi. I bloggtänkandet. Ibland när jag åker tunnelbana tänker jag... tänk om Kersti sitter här.... då skulle jag säga...

http://plommenad.blogg.se/

Anne-Marie

ALLA DESSA MEDDELANDEN

image1968

En inpåsade lapp instucken under vindrutetorkaren på en bil? En endaste bil i kvarteret med detta meddelande. Det gör att jag inte tror att det är ett reklamjippo. Jag vill att det ska vara

ett kärleksbrev,
ett sistaminutenmeddelande,
en hälsning som manar kompåmiddagklockanfemviväntarpådig,
ett förlåtjagbarmigdumtåtochduharalldelesrätt-meddelande,
en vivarhärochduvarintehärmenvihittadedinbilkomtillfiketrunthörnetdärviär-meddelande.
ett komfortvisaknardigblandoss-meddelande.
eller jaghartappatnycklarnasitterochväntarpåettfikdärjagbjuds-
påkaffeochlussebulle-meddelande

Jag har ingen aning vad som står i detta viktiga meddelande, men jag har en medskapande fantasi. Jag dikterar både rubrik, innehåll, syfte och betydelse, avsändare och mottagare.

Allt jag gjorde nu vara att fotografera det hela. Sedan fortsatte jag min vandring. Tänkande, lekande och leende.

Anne-Marie


Anne-Marie

INGEN JULGÅVA... TILL MIG...

Mitt förlag brukar sända böcker till oss som skriver där. Detta år får vi ingenting. De skänker istället pengar till RÄDDA BARNEN och deras utbildningsinsatser runtomivärlden. Det uppskattar jag!

http://jul.rb.se/1100.aspx

Anne-Marie

ATT GÖRA EN ISSKULPTUR

Det är lätt som en plätt att göra en isskulptur.
Man behöver ett stort isblock.
Man behöver en sol.
Sedan är det bara att sätta igång.


image1967

Fniss.
Men nu satte jag fnisset i halsen.
Det är kanske inte så lätt som jag ville påskina.
Det behövs ett klimat där is kan existera.
Anne-Marie

NO JULSTRESS

- No julstress säger skotten Jim.
- Ingen julhandel säger Stockholmaren Anne-Marie
- No, no... vi åker till Skansen säger dottern mittemellan.

Så då ringde jag vår ciceron för ett innanförbesök hos de små aporna...
Vi var så välkomna så..

image1962

image1965

Vi skrattade gott och lärde oss ett och annat.
Anne-Marie



HORACE ENGDAHL

Jag hade förmånen att lyssna till Den Ständige Sekreteraren Horace Engdahl då han 2006 höll tal på Högtidsdagen vid Svenska Akademien. Jag satt där som stolt mottagare av Svenska Akademiens Svensklärarpris. Jante satt inte vid mitt bord då, inte heller nu. Nåväl...

image1961

Då höll Horace Engdahl ett tal jag sent ska glömma. I högtidskläder satt jag alldeles för rak i ryggen, inklämd i mig själv, paketerad i vacker högtidsdräkt ... och kluckade mitt skratt... hade jag suttit ledigt vid mitt köksbord hade jag gapflabbat... högt och ljudligt...

Nu gör Den Ständige Sekreteraren Horace Engdahl det igen. I sitt tal får Horace Engdahl till det ordentligt.

Köttfärsskandalen "beror på Ica-handlarnas undermåliga historiekunskaper: de måste lära sig att skilja mellan Fersen d.ä och Fersen d.y"

Anne-Marie



AMNESTY och KÖNSTYMPNINGEN

Det är så vackert på håll. Så smärtsamt när jag kommer intill.
Först ser jag bara rosen. Sen ser jag de små ihoptråcklade snörena.
Detta med könsstympning. Rosen får symbolisera det kvinnliga.

image1959

Det är en angelägen annons. Ett budskap till oss att tänka på det som inte syns och det vi inte vill veta. Men sammanhanget är så fruktansvärt fel. Bredvid en annons för manliga underkläder.

Anne-Marie

I VÄNTAN PÅ BODIL MALMSTEN

image1957

På Modernista Förlag vi sitter mangrannt och väntar på Bodil Malmsten. Kanske jag skulle skriva kvinnogrant. För det är många, många kvinnor som sitter där. Det mumlas om Bodil. Vi läser henne. Vi känner henne. Tror vi. Vi gör henne till vår. Vi sitter där som systrar. Släktskapsband via orden.

image1956'

Efteråt signerar författaren sina böcker. Hon har lite tid till alla som väntar på hennes vackra penna och hennes levande avtryck. Jag tänker där jag står... hon har skrivit in sig i oss. De ord vi bär med oss behöver ingen yttre penna. Det är en vacker tanke... som jag hinner tänka innan Bodil Malmsten säger...

image1958

Anne-Marie








AVSLUTNING

image1954

Det är speciellt med avslutningar.

Högtidligt. Avslut innebär också reflektion tillbaka. Avslut innebär ett avstamp till det som ska komma. Ungefär som - här är vi nu, hit kom vi; nu ska vi titta efter, vart ska vi?

Vi behöver alla ett avslut då och då.
För att slå upp en lägereld, vila vandrarbenen, ställa in kompassriktningen.
Här och nu. Då och sedan. Från och till. Avsluta och påbörja.

Anne-Marie




FRÖKEN FÅR HEMBAKAT

image1952

Från hembageriet till skolfröken. Kan det smaka bättre. Omtanke syns i den godaste av pepparkakor. Mums.
Anne-Marie

SKIRA SKÖRA KYLA

image1951

Iskristaller. Små. Sköra. Vackra.
Om jag tar på dessa iskristaller smälter de genast bort av min energi. De är inte gjorda för värme. Idag har jag mött några sköra människor. De behöver däremot mycket värme. De behöver mänskliga händer som slår ut mot dem. Då jag böjer mig ned över den lilla ensamma sköra vinterkristallen smälter den bort av min andedräkt... närhet förändrar alltid någonting.  Vi kan  förändra genom att våga vara just där det känns som kallast.

Anne-Marie
 

PERSPEKTIV

image1950

Perspektiv - det handlar om att söka upp ett annat sätt att titta eller att se. Jag kan byta perspektiv då jag tittar genom min kameralins. Jag ser mig själv som motiv. Det är att sätta sig själv utanför och inte innanför. Vad händer i en spegel? Här är jag på väg upp i en hiss. Hissen speglar mig överallt. Det är speglar i taket, alla tre väggar... och jag vänder och vrider på mig själv... lyfter kameran och ser något annat... Där står någon... vad kan vi nu göra... märkliga kameralins... objektiv... nej detta är ett subjektiv  -  ett jag. Men sett utifrån... av mig.

Anne-Marie



INDIVIDUELL UNDERVISNING

image1949

Lärande sker mellan två parter, ibland mellan tre... och i ett klassrum. Men i ett klassrum kan vi inte försäkra oss om att lärande äger rum. Klassrummet kan också vara en "sittastillapåplats". Det vill jag inte ha. Jag vill ha en rörelse i klassrummet. Därför tillåter jag eleverna att samverka, samtala och utveckla lärandet i en nära dialog. Jag sitter ofta nära och intill mina elever. Har enskild undervisning... eller nära lärande samtal.. men en endaste elev i mitt klassrum. Detta genererar medvetet lärande mellan två. Och det är överförbart till elevernas samtal med sina klasskamrater. I detta fall är mitt samtal, nyfikenhet en modell att ta med sig in i nästa lärande relation. Det tror jag är bra. För detta verkar jag. En tilltro till vad vi kan och vad vi gör.

Anne-Marie

JULKUL-A

image1948

Köpcentrum. Se där en liten tant. Böjd.
Anne-Marie

CHIMPANSER...



Kanske vi borde ge apan i oss en chans...

http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/7124156.stm


Anne-Marie

JOS o JIM

image1947

Då är de här - Jos och Jim. - min dotter och Jim. Jag får rapporter om den skottska skolpolitiken där man nu överväger att låta treåringar få läsundervisning då litteracyn sjunker hos den brittiska befolkningen. Jim ger mig en utförlig redogörelse för hur läget är inom den brittiska skolpolitiken... samma vindar där som här. Jim kommer också lägga fingrarna på min dator... vilket den behöver... som läkande lekande gör han den hel... magiskt. Nu ska vi husera ihop under några veckor.

Jag frågar också om min rumskamrat - husmusen Ben - och får mig en livlig redogörelse för hur Ben nu klättrar upp på möbler, seglar på tefat i fyllda diskbaljor, mumsar i sig rester helt oblygt vid skärbrädan. och hur värdparet har tröttnat på att han musen Ben hängande över axeln när de skriver och tänker. Han har börjat ta sig friheter... lilla husmusen Ben. Jag har bestämt mig för att aldrig sätta min fot där i Edinburgh förrän han har valt en annan adress...

Anne-Marie

BARNKONVENTIONEN i verkligheten

Ser vi barnkonventionen i våra dokument?
En liten fråga av största vikt.

Anne-Marie

CYBER-PERSONA

image1946 En liten elevtanke årskurs två.


Vi blir det vi gör oss till.  Det finns så många arenor för det. Vi har ordet. Våra egna ord. Vi väljer och vrakar i våra sociala liv.
Men människan behöver sin nästa. Utan sociala nät är vi inget. Människan är en social varelse.  Det är en spegling av vår plats på jorden när vi tar oss ifrån den ut i det gränslösa och fotfästande... vi är här. I cyberspace... och jag har funnit en plats här... och den har ingen annan avstamp än det som kommer ur mig själv. Jag immigrerade in i denna sfär. Mina elever är inte invandrare här... de är infödda. Det gör skillnad.

Stor skillnad.
Anne-Marie



MILJÖTÄNKANDE HÄRHOSMIG

image1945

Små men medvetna steg...

- släcker ned där jag inte är
- släcker allt då jag går hemifrån
- sorterar sopor
- försöker handla utifrån närhetsprincipen (jättesvårt, nästintill omöjligt)
- försiktig med rinnande vatten
- duschar istället för badar
- dragit ned på värmen inomhus

försöker vara min egen energikälla...
Miljömedvetenhet är svårt... jag tar bilen till arbetet.
Funderar ständigt på det. Behöver jag min bil?

Anne-Marie

Jag läste i Bodil Malmstens bok

att en berömd person kan inte bli oberömd.
Stackars dom berömda tänkte jag då.

Anne-Marie



BODIL MALMSTEN - IGENKÄNNANDE

image1944



Det är som om jag kände henne... Bodil Malmsten. Men det gör jag inte. Jag känner inte Bodil Malmsten. Men samtidigt - jag känner en del av Bodil Malmsten. Nu har jag skrivit hennes namn tre gånger inom loppet av några få rader. Jag struntar fullkomligt vad jag har för relation till Bodil Malmsten. Hon skriver så ärligt till sin läsare att jag tror mig vara hennes bäste vän. Nu är jag inte det. Vi känner ju inte ens varandra. Det är förvillande med en författares ord. Man gör dem till ett med författaren. Ja, ja... ska inte orda mer om detta. Köp en god bok... köp böcker. Läs dem och finn era vänner...

Anne-Marie

Jag läser just nu BODIL MALMSTENs Kom och hälsa på mig om tusen år, 2007

BÄSTA ORDEN I SVENSKA DAGBLADET

SvD ska bli mera rätt... bokstavligt så...

SvD har en nyhetssajt där man kan rätta till det som är fel. Det är spännande. "RAPPORTERA FEL" heter den platsen där du och jag är välkomna in att justera språkliga krumbukter och fri stavning. Nu tillsätter man också en Kvalitetsredaktör. På så sätt säkrar man trovärdigheten.

Jag väljer att citera svaret på frågan varför det blir fel i en tidning:

"Kanske för att det som publiceras i en dagstidning inte är hugget i sten utan snarare skrivet i vatten. Det kan tyckas vara bra när något är dåligt, men dåligt när något är bra."

Det flyktiga skrivandet i vatten - kan lätt leda till vattenplaning tänker jag.

Anne-Marie

BÄSTA ORDEN I DAGENS NYHETER

"Många journalister har en tendens att hellre skrivaom elände än om trevliga saker."

skriver Karin Bojs i sin artikel om "Att vandra i en julgrupp" DN 16 december 2007. Jag tackar henne för dessa ord. Då förstår jag bättre varför det aldrig skrivs riktigt bra artiklar om det som är bra i skolan, Jag har efterlyst dessa artiklar. VIsst finns de men de är inte så många. Det är därför vi lärare inte känner igen oss. De flesta elever är nöjda med sin skola, det gäller för föräldrarna också enligt undersökningar. Så vässa pennorna journalister... skriv om det goda exemplet också.

Anne-Marie

MINNESLUCKOR...

TELEFONSAMTALET denna morgon

- Jag måste köpa en grej...
- Ja vadå?
- Kommer inte ihåg vad det heter...
-
Nääääähääää....
- Nu minns jag -- jag behöver en....vad heter det nu då? Du har en sån... som man hänger...
- Jaha, en sån har jag...
- Var köpte du den...
- Jag köpte den på... vänta nu... vad hette stället?
- Jag ska köpa en sån idag... så snälla....
- Jamen jag vet vad affären ligger...
- Bra då tar jag mig dit...
- Affären ligger på Alzheimersgatan....
- Men du... på Alzheimersgatan...
- Ja, där ligger --- nej jag menar på Alströmersgatan...
- Heter affärren Room?
- Jajust det...
- Då sticker jag dit och köper den där vaddetnukallas, som går att köpa på vadnuaffärenheter... på gatan som säger allt om vårt minne... det blir bra...

Anne-Marie

som fick slå upp hur man stavar Alzheimers.
Detta ord fanns inte i Ordboken från 1986 men i den med tryckår 2006 finns detta ord med. Jag vill också lägga till att jag hyser stor respekt för denna sjukdom och dess verkningar.

KÖRLINGS ORD - SECOND HAND











Körlings ord:

"Vi lever i en tid där second hand borde gå i första hand."

image1943

och såg mig omkring - among things - in Edinburgh!
Anne-Marie

SÖNDAG och FACEBOOK

Jag börjar uppskatta facebook.

Det är märkligt trevligt att ha kontakt med människor som man inte träffat på ett tag. Mina elever bland annat. De som nu är så stora, så stora... och sönernas gamla kompisar som ätit sig stupmätta hemma vid matbordet, gluffsat i sig mina bullar i mängder... och dotterns vänner... som var som döttrar runt samma matbord där grabbarnas kompisar satt. Det var mycket middagar. Det var många bullar jag bakade under den där tiden. Några killar kallade mig Mammari... en slags ihopkoppling av Mamma och Anne-Marie. Det gillade jag.

Anne-Marie

BLOGG-TANKAR av BODIL MALMSTEN

Köpte Bodil Malmstens bok idag... KOM OCH HÄLSA PÅ MIG OM TUSEN ÅR. Jag har njutit Bodil Malmsten till julens fjärde glas glögg... och väljer att citera följande om bloggandet:

"Att sätta ut sina ord
i skogen bland vargarna
utan den vakt som eftertänksamheten är,
att blotta sitt språk,
ställa det naket för alla att se,
det tror jag inte..."


Bodil Malmsten skriver blogg. Jag läser hennes ord men är ingen varg. Boken lockar också till sig läsare, och trots att läsare inte kan besvara bokens text så har författaren ingen aning om läsarens vargahunger... Jag kastar mig över den nya boken med glupande hunger... dock inte med vargatänder eller med sagans vargalist.

Bodil Malmsten inleder sin nya bok med bloggtankarna:


"I den virtuella världen är jag flyktig och svävande, lätt.
Jag kan ändra mig, vända på ett påstående, utplåna det tidigare skrivna och börja om.
När jag skriver vill jag göra det i rörelse, i rymden, på ett moln, på min hemsida.
Alltid hemma men ingen vet var."

Det är märkligt svävande roligt med bloggandet tycker jag. Det är en form av kontakt. Kontakt med omvärlden. Idag samtalade jag med en gammal, gammal kvinna. Hon hade glömt sin blindkäpp hemma. Jag hjälpte henne till rätt station. Det betydde också ett litet samtal. Hon berättade att hon bodde på äldreboende men att all service var borta. Hon behövde komma ut dagligen för att inte förlora sig i stillhet och ickerörelse. Hur tänker du frågade jag. - Det handlar om huvudet. Man måste få intryck och veta att man finns till. För att veta det måste man ut bland alla andra. Jag ser inte men jag upplever. Jag hjälpte henne av bussen. Jag var en del av de andra. Jag höll hennes hand... hudkontakt. Kanske detta var det viktigaste. Att våra händer möttes. Nu var inte denna kvinna läsande... men det måste finnas oändligt många ensamma som skulle kunna skriva, förmedla sig och få kontakter via bloggandet. Bloggandet är ålderslöst och gör oss ålderslösa. Vi läser bloggar för att vi vill åt ett innehåll.



Jag skriver alltså är jag... för att använda Descartes.
Anne-Marie



LÖRDAGENS STRÅK

Fotograferarpromenad, signerarbesök, boklådeinventering... lördagens litterära stråk. Det är som ett gott vin.
Anne-Marie

BOKRELEASE HOS REKTORSAKADEMIEN

En blixtvisit hos Fredrik Svensson och Rektorsakademien igår. Flämtande rusade jag upp och ned i trappor för att hitta releasepartyt för boken Bryt Mönstret. Jag behöver en GPS till mina promenader. Hittar alltid ungefär men i närheten av målet är jag vilsen. Själva festen sprang jag förbi två gånger... ryckte i en och annan dörr. Men allt man gör fel skapar något annat. Trapphuset som också delades av Berghs innovatörer var dekorerad med laxar. Det var en laxtrappa... för lekande laxar. Det gillade jag. Hade jag gått direkt på målet hade jag missat denna lekfullhet.

Bokreleasen så... roligt, trevligt, spänannde... och nytt. Jag gillar framtiden då jag möter den. Visionerna som är greppbara och möjliga och annorlunda. Lite nyfiket frågade jag Fredrik... finns det andra bloggande lärare här... och så fick jag möta Magistern och Sara... i verkliga livet. Det gillade jag.

Anne-Marie

KÖRLINGS ORD om KREATIVITET

Så här tänker jag kring kreativitet

A-M skriver...utan bakgrund
Kreativitet är inte ytterligheterna utan innerligheterna.
Det är oändligt individuellt.

Anne-Marie




SKOLFRONT - DEN LÄRANDE LUSTEN

Om den lärande lusten...
Jag hade så mycket att säga, så många tankar, så mycket att presentera... och forumet var för stort. Detta direktsända SKOLFRONT denna kväll.

image1942



Ämnet kreativitet är stort och bör vara det. Det är oändligt viktigt att inte göra ämnet för kontroversiellt. Vi är alla kreativa... oavsett vad vi gör och hur vi förvaltar det kreativa uppdraget. Det fungerar kanske inte att ta till ytterligheter när vi talar kreativitet utan snarare ligga nära människors egna kreativitet... den som kan handla om att baka bullar och göra egna figurer... att göra avstickare med pennan och skriva något som först inte var tänkt och avsett... att ge sig hän i en bok och skapa tankar kring text... att utgå från sig själv och se vilka möjligheter jag själv har och bär... att skolan ska värna individens inneboende kreativitet utifrån vilja och förmåga. Kreativitet är inte ytterligheterna utan innerligheterna. Och det är vi alla bärare av.... och då kan det gälla matematikkontstruktioner... och vi vet när vi är i närheten av den ådran... vi vet när vi upplever den... och jag är nog för de små gesterna... de små åtbörderna....de små uttrycken.

Då är jag nära mina elevers möjligheter... och från dem viker jag inte en tum.

Anne-Marie

DAGENS SCHEMA...

FREDAGENS SCHEMA...

* Utvecklingssamtal
* Ny klass - hoppar in i en annan klass och gästspelar där
' Samtal med min rektor
* Lektioner
* Utvecklingssamtal
* Bokreleasefest hos Rektorsakademien
* TIll Ur och Skolakuten
* Direktsändning Skolakuten TV2 19.30
...
...
...
Behöver nog sova tidigt efter denna dag!
Anne-Marie

NYA ELEVER - VARJE DAG


image1941
Nya ögon ser andra saker.

Mina elever.
De är ständigt nya för mig.
Det betyder att jag tänker... vem är du idag?
Det gör att man tittar med nya ögon.
Om mönstren ska brytas så måste andra ögon titta.
Det kan vara gott att tänka så.

Anne-Marie

SKOLAKUTEN i MORGON

Imorgon diskuterar skolakuten LUSTEN eller INTE LUSTEN att lära.
Jag deltar tillsammans med några andra och diskuterar frågan.
Det är direktsändning.
Så är ni nyfikna. Titta.

SKOLAKUTEN Fredagen TV2 kl. 19.30

Anne-Marie

SEX SEKUNDERS (o) INTRESSE

Sex sekunder... har man på sig att fånga en läsare. Antingen i baksidestexten eller i det första anslaget vid introduktionen. Jag författar ständigt min bok. Det är hemskt att veta att jag har så liten tid att få med mig en läsare... det har tagit mig oändlig tid att skriva det jag skriver...

1....2.....3.....4......5.....6 ... Där antingen förlorade jag er...eller vann er!
Anne-Marie

LUCIATÅGET i EDBOSKOLAN

image1936
LUCIATÅGET är ljus i mörker.
image1937

EDBOSKOLANS LUCIATÅG - Det är det största Luciatåg jag någonsin sett i en skola. Vackert. Ljust. Rikt.

image1938

Så går Luciatåget förbi mig. Nynnande. Jag hör ett ensamt piano. Bakom allt...

image1939

I mörkret... vid pianot... sitter musikläraren. Det är alltid en lärare bakom eleverna. Det ska man inte glömma bort.
Massor av energi, vilja och kunskap som eleverna får erövra till sitt egna självständiga. Där de står och sjunger... då gör eleverna de för att de kan... och blir ackompanjerade och dirigierade av sin lärare... men det ligger mycket i lärarens händer innan detta är möjligt. Ni må säga vad ni vill om skolan... Luciatåget... det är inget självklart. Men när det är självklart då lyser salarna upp av kunskap och ljus. Förlåt min högtidlighet. Men jag är stolt över mina kollegor.

Anne-Marie


EN KOLLEGA DÖD

image1935

Den lärare som knivskars och överfölls vid Örebro Universitet är död.
En kollega fattigare. Jag upprörs, deltar och funderar.
Skolan är en öppen plats. Det ska den vara.
Men hur skydda oss på och i den demokratiska miljlön skolan representerar?

Alla mina tankar till de anhöriga.




ATT VÄNTA HEM

Att vänta hem... att få ta emot... att säga välkommen... sova räv för att nycklarna sätts i dörren... att få välkomna hem... Jag tycker den åtbörden är så vacker. Ett ljus i mörkret. En lampa som väntar i ett fönster. Man låter ett ljus lysa över ett bord. Väntar med en dukad kopp och fat. En stunds samtal. Ett tänt ljus. Vänta hem.

Anne-Marie/Ma

http://hypergrafi.blogspot.com/



LUCIA I VÅR TID

image1932

I ÅTERVINNINGENS TID vandrar LUCIA genom Restaurangen STREET i Stockholm.

image1933

LUCIA i JUDITS SECONDHAND på Hornsgatan i Stockholm. Det vita och ljusa.

image1934

Inga Batterier i kronan. En skyltdocka som väntar på sitt Luciatåg... så nu rusar jag till Skolan och den tradition som skolan besjunger. Det är vackert och ljust. Jag återkommer.

Anne-Marie



BRYT MÖNSTRET...

Jag brukar köpa mina böcker i bokhandeln. Måste hålla i dem, lukta lite på innehållet. Så redan detta... beställt via nätet... tagit författaren i hand... fått den i brevinkastet... bäraruntformat, läsaöveralltpåplatserdärmönstrengårhitochdit, läsarödasidorochundravadsomstår... jag har nyss fått Fredrik Svenssons bok i min brevlåda. Det är frestande att slita upp de spärrande sidorna... men jag ska läsa boken först. Sedan recencerar jag den här.

image1930image1930image1930






BRYT MÖNSTRET ELLER GÅ UNDER - Fredrik Svenssons nya bok.
http://jeppesenblog.blogspot.com/2007/11/bryt-mnstret-eller-g-under.html

Nu har jag gjort lite förhandsreklam. Jag återkommer när jag har läst.
Anne-Marie

BLOGGDOTTER

http://hypergrafi.blogspot.com/

Anne-Marie

KLASSRUMSFRÅGAN IDAG

 

image1931



Efter att ha läst en lista med uppfinningar som betytt något för människan frågar en elev:
- Vad är en grammofon?

Anne-Marie


ENGELSKA I ÅRSKURS TVÅ

image1928

Ja, om det är så här så är det roligt att lära sig engelska. Lätt som en plätt.
Anne-Marie

TEACHING BY DOING

image1925 - KAN DU INTE RITA EN BOK så jag får titta hur man gör? frågar en av mina elever. Frågor som pekar rakt in i elevens vilja att lära. Dessa frågor är mycket viktiga. Svaret blir själva görandet. Jag skissar böcker och läsande situationer alltefter elevens önskemål. Fler elever sluter sig till oss. Spontana försök och massor av skissande elever blev resultatet. Frågan är en antydan om motivation. Den ska inte besvaras. Den ska göras till aktion.

ELEVGENSVAR:
image1926

image1927

TVÅ ELEVGENSVAR... och blivande bokritare... Jag vill verka för lärandet som bygger på principen TEACHING BY DOING (Körlingsbegrepp med John Dewey som inspiratör). Jag önskar också en förskjutning av frågan - från läraren till eleven.

Anne-Marie

UTVECKLINGSSAMTAL

image1924

Ett utvecklingssamtal ska vara just vad det säger att det ska vara - UTVECKLINGSSAMTAL. Det kan tyckas invecklat. Men väl utvecklat handlar det om vad en elev kan idag och hur detta syftar till framtiden. Där är jag trogen Lev Vygotskijs teorier - se framtiden i barnets utveckling snarare än dåtiden.

Anne-Marie

SVENSKLÄRARFÖRENINGENS MÖTE

image1921Jag sitter med i Svensklärarredaktionen. Det är ett nytt uppdrag. Det är ett spännande forum. Ikväll har vi talat om svenskämnet, litteraturen, läraruppdraget, skolans roll och uppdrag, forskning och framtidsvisioner. Vi har talat om det som tidningen förmedlar. Så detta får bli en reklamplats för tidningen SVENSKLÄRAREN.

Anne-Marie

FÖRSOVA SIG

Det är bara att springa!
Anne-Marie

HUND SOM TRÖTTNAT del 2

image1920

Annan bild av hund som tröttnat. Jag är lite förälskad i den här mopsen. Det där att bara lägga sig ned. Protestera mot alla promenader, fel stolpar att kissa på, alla fötter och ben som man ska lotsa sig mellan, kopplet som drar hit och dit, trösklar som man ska över, nosställen som inte hinns med... det är klart att man ger upp och lägger sig ned. Inte ett steg till.
Anne-Marie

NOBELFESTEN

Nobelfesten.
Det är vackert så.
Man kan lära sig ett och annat.
Etiketter  på och ettiketer för.
Anne-Marie

HANDSKAV

image1917



- Jag har jobbat så jag har fått handskav!  Nu vill jag läsa...

utbrast en elev idag. Det kunde stå för hela klassen. Alla jobbade, pratade, tänkte... och läste. Det var en mycket bra dag. Jag känner mig väldigt stolt över mina elever. Värdefulla dag.

Anne-Marie

VECKOPLANERING

Undervisning
Utvecklingssamtal
Utvecklingsarbete
Universitetsstudier
Utbildningsradion

Anne-Marie



NYTT ORD - TIDSRIKA

Tidsrika....?
Hmmm...
Tidsrika hör samman med det engelska ordet DOWNSHIFTING.

Tidsrika.
Det är ett vackert ord.
Vi får peta lite i det.


image59

Tid förklaras med:
En abstrakt men mätbar grundstorhet som kan uppfattas sådom analog med de rumsliga dimensionerna och omfattar det förflutna, nuet och det tillkommande.
Vilka underbara ord det finns knutna till tid...
TIDFÄSTA - faställa tidpunkten
TIDEVARV - bestämd tidsperiod
TIDENDER - nyheter
TIDEBOK - jovisst en slags tidskalender
TIDLÖSA - blomster som blommar på hösten
TIDSNÖD - vars motord torde bli TIDSRIK
TIDSSPILLAN - existerar detta ord i dag...

RIK förklaras med
Mycket väl försedd med ekonomiska tillgångar.
Ord som finns i närheten av ordet RIK.
RIKLIG - väl tilltagen
RIKSBEKANT - en som är välkänd.
Sen handlar det mest om RIKET.
Och det är en annan historia.

TIDSRIKA -
Ett vackert ord.
Dessvärre är det få som kan klara av att välja bort sitt arbete för att skapa mer tid.
Men det är en annan historia.
Man kan uppleva en slags tidsrikedom genom att ta sig stunder. Det är vackert så.


Anne-Marie



LJUMT INTRESSE

Jag har haft ganska ljumt intresse för Facebook.
Men igår kunde jag inte sova.
In i småtimmarna var jag vaken.
Då gick jag in på Facebook.
Nyfiket måste jag säga.
Det där med vilka man är vänner med...?
Jag tror man kan tänka - vilket kontaktnät man har.
Jag tar orden så bokstavliga tänkte jag också.
Nu är jag vän med
Så är det ju inte riktigt. Jag hyser möjligheter att bli vän med de jag har kontakt med.
När jag tänkte så insåg jag att jag kunde bjuda in de som jag har kontakt med på ett eller annat sätt.
Jag hade roligt. Och det sätter jag ett mycket stort värde i.

Anne-Marie

Men jag undrar - var är alla pensionärer? Jag har en del jag gärna skulle lägga till i min Facebook.

ATT BLICKA IN - OCH BLICKA UT

image1916

Insikt... detta att se något som förändrar inifrån och gör annorlunda utåt sett.
Utsikt ... detta yttre som förändrar det inre på grund av något man sett utifrån.

Anne-Marie

SECOND HAND - I ANDRA HAND

image1915

JUDITS SECOND HAND på Hornsgatan är Stockholms läckraste secondhandaffär. Där är jag en gång i veckan. Deras skyltdockor har alltid något nytt på sig. Det är nostalgi i det där perfekta skicket. Dessutom får jag lov att ta fotografier. Det är så angenämt att få bejakande svar på vänliga frågor... om jag får. Jag frågar nämligen alltid om jag får. Av respekt för objektet som faktiskt alltid är ett subjekt. Här svarar de vänligt - JAVISST.

Så är det.
Anne-Marie



HUND SOM TRÖTTNAT



image1914

Tog en tretimmarslångpromenad runt mina trakter. Allt är välbekant. Men jag ser alltid nytt. Så det välbekanta erbjuder alltid något jag inte tidigare sett. Idag höll jag kameran på golvnivå. I en affär lade jag till och med ned kameran på golvet. Det gäller att ha perspektivet helt rätt. Framför kameran lade sig denna hund. En liten trulig mops. Jag såg att den hade tröttnat. Vi nickade till båda två. Kameran gick av. Så är det. Ett riktigt hundgöra.

Anne-Marie

SPRÅKANVÄNDARE del 3

image1912

Vi lägger oss i. Vi tycker om. Vi tycker till. Vi språkanvänder oss av det vi ser och hör. Språket är centralt. Och under ständig förändring. Nu har jag lyckats peta in både UNDER och CENTRAL i mitt inlägg.  Här är en språkanvändare som målat över lite bokstäver. Aktivt kan man säga. Det blir något helt annat. Under en al. Där kan man sitta och fundera över ett och annat.

Anne-Marie

SPRÅKANVÄNDARE del 2

image1911
Förlåt käre upphovsman. Jag såg denna bild påklistrad i Stockholmsstad. Det fanns ingen upphovsman. Den är så fin. Så talande. Och jag tänker i språk. Det är mycket språk i denna illustration. Mig talar den till.


Språkanvändare?
Språkinvandrare?
Språkanstötare?
Språkantikare?
Språkanlitare?
Språkangripare?
Språkanspråkare?
Språkanvändare?
Språkomvändare?
Språkumbäranden?
Språkförbistrande?
Språkupphittare?
Språkblandaren?
Språkuppfinnaren?

Det är bara frågor!
Hur ser vi på användaren?

Anne-Marie

SPRÅKANVÄNDARE...

Språk är en aktivitet.
Användare gör något.

Det lilla barnet kryper omkring i sin språkliga hemvist. Tar orden till sig. Använder dem och gör dem till sina.
Orden finns där i rummet bland alla de andra som använder dem. Språk är att befinna sig mitt i, få undra över saker och ting, använda sinnen, munnen, huden, närvaron, hörseln, tecken, referensramar, gemenskapen, görandet, varandet, intill, misslyckanden, lyckanden, repriserandet och prövandet.


image1910

I klassrummet säger jag ofta:
Ta mina ord.
Låna av mig.
Pröva ditt språk.
Gissa.
Smaka på orden.
Sätt så många ord på det här som du kan.
Ta hjälp av andra.
Lyssna!

A-M skriver...utan bakgrund

Så tänker jag. Ta mina ord.
Anne-Marie

LÖRDAG

Sovautdag.
Sovalängedag.
Tafrukosttillsängendag.
Bläddralängeitidningendag.
Somnaomdag.
Skrivaochpromeneradag.
Fikamedvännerdag.
Längtaefterbarnendag.
Litesaknardag.
Inteköpasakerdag.
Intespringaaffärerdag.
Varmatofflordag.
Läsanågotklokturenfantastiskbokdag.
Bloggauttillvärldendag.
Bokhandelbesökardag.
Middagmedsonendag.
Somnaomdag.
Vackradag.
Aktivtdemonstreramotklimatblundandet.
Trotsalojhetenochväderlekendag.
Varaförmigsjälvdag.

Anne-Marie

ABBA - NOSTALGI

ABBA på TV.
Längesedan minnen.
Jag arbetade hos Stikkan Anderson.
Det var en fantastisk tid.
ABBA var stora. Är stora.

Och applicerat på lärande.
Detta att röra på sig.
ABBA texter kom till under springrundor.
Varför sitter vi så mycket i våra klassrum?

Anne-Marie


SKOLANS KOPIERING

image1909

Manuell kopiering.

Detta gäller när kopiatorn är trasig. Jag vet ingen arbetsplats som är så beroende av kopiatorn. Kopiering för att mångfaldiga för eleverna. Men när eleverna får sina kopierade papper så ska eleverna inte kopiera vidare. Där tar kopieringsrätten slut. Då ska det vara eget.

Anne-Marie

PUSSEL

image1906

Detta att sätta ihop saker och ting med vartannat.

Detta såg jag vid ett besök i ett litet barns rum. Där sitter den manliga dockan i den rosa bilen. När jag frågade vad han gjorde där visade det sig att han bara fick sitta där för han var på väg till jobbet. Där tog liksom leken slut. Då jag frågade vad de andra dockorna gjorde så var det full aktivitet.

Jag vill inte värdera någonting av det här. Men det är så att om man ska veta något när man är liten behöver man vara precis där andra människor gör och verkar i samma miljö som barnet. Dockan sitter i en rosa bil. På väg till jobbet. Vad detta innebär är svårt att veta. Om man är liten.


Morgontankar innan jag sätter mig i bilen på väg till mitt jobb.
Anne-Marie

SHAKESPEARE om ORD





Shakespeare:

 

Upp flyga orden men tanken stilla står
ord utan tanke aldrig himlen når.
(Hamlet)


A-M skriver...utan bakgrund
Kort sagt - Medvetenhet!
Anne-Marie

BLOGGVÄN



Innan jag började blogga hade jag ett fattigare ordförråd.
Jag hade inte ordet BLOGGVÄN i mitt inre lexika.
Nu har jag det. Jag är rik i dubbel bemärkelse.


Anne-Marie

LJUS I MÖRKER

image1905

När man är ute vill man in.
Jag älskar fönsterljusens värme då jag är utanför.
När man är ute vill man in.
Det är kanske mänskligt.

Anne-Marie

FÖRÄLDRAUPPMUNTRAN

Föräldrauppmuntran.
Det är gott att få.
Idag fick jag en spontan liten uppmuntran av en förälder.
Jag behövde det.
Så jag bugar och tackar i bloggen.

Anne-Marie


HÄNVISNING

DETTA ÄR EN HÄNVISNING BORT FRÅN MIN EGEN BLOGG TILL EN ANNAN BLOGG.

http://hypergrafi.blogspot.com/

Anne-Marie

OMPACKETERAD KÖTTFÄRS


Jag är handlande.
Jag har handlare.

Det är en förtroendekris.
Frågan är hur den ska återskapas?
Den frågan kommer leva ett tag framöver.
Det är inte försvarbart att packetera om
även om man gör det med gladpack.

Anne-Marie


FRÅGEKULTUREN I SKOLAN

image1903

Frågan är intressant.
Den betyder tänkande. Den betyder början. När den är ställd är den levande tills den funnit ett svar. Frågan är hur vi arbetar med frågekulturen i skolan. De öppna frågornas möjlighet och den obesvarade frågan tycker jag är intressant. Jag brukar skriva en fråga på blädderblocket eller på whiteboarden. Den får förvaltas av den som vill bära den vidare. Här frågar jag om vår tid och vad den kommer att kallas i framtiden. Då eleverna ser frågan börjar de tänka. Sedan fyller de själva i med sitt svar. Den här listan har två svar... men den verkliga listan är hur lång som helst. För vad vet vi... vad kommer vår tid kallas i framtiden? Om detta kan vi bara spekulera. Frågan är fortfarande levande och har inget rätt svar. Det är spännande.

image1904 Årskurs tre.

Eleverna skriver gärna in frågor i sina processböcker. Det är frågor som de själva funderar på. Processen att få tag i en fråga som inte har självklara svar är svår. Men den har stor lärande möjlighet. Det är också viktigt att man ger frågan en längre livslängd. Den behöver inte ett omedelbart serverat svar.

Anne-Marie

LÄSUTVECKLING ur ELEVPERSPEKTIV

image1900

Jag har alltid strävat efter att eleverna ska förstå och kunna påverka sina bedömningar. Eleverna får därmed också redskap. Här lusar jag mina elever. De får samtidigt lära sig hur LUS användes, vilket spann varje punkt representerar.  Mina elever ingick också i de filmer som gjordes kring läsutveckling och dokumentation. När eleverna vet och förstår kan de också använda sig av de reskap jag har.

Här i form av funderingar kring min läsutveckling. Jag läste högt för klassen och eleven undrade. Detta är höstterminens första lus i årskurs tre.

Anne-Marie



VACCINATION IKEA

Ikea vaccinerar barn i Indien.
En family-förmån.
Det kändes bra att veta.

Anne-Marie


VARJE FRÅGAS SVAR




Varje fråga som fått sitt svar skapar tre nya frågor.
Så fortsätter vi att utveckla vårt lärande.
Undrande.

Anne-Marie

KORCZAK - citat

image1899

Janusz Korscaks texter är synbart enkla.
Det är både enkla och mycket komplicerade.
Anne-Marie

FOKUS

image1898

Det gäller att ha rätt fokus. Jag har fokus med fattar fel. Jag håller fel men kan fokusera. Någonting blir alltid rätt. Någonting blir alltid fel. Summan av det hela är också ett slags resultat.

Anne-Marie

MONOPOL PÅ UMEÅ

Den nya spelplanen på det gamla Monopolspelet kommer se lite annorlunda ut.  Norrmalmstorg som kunde få motspelaren att duka under byter nu namn till Umeå. Det blir då en rysare att ha sin motståndare till ägare av ruta Umeå... och blir där hotell får man hoppas på tärningarnas kast. Detta Monopolspel ska jag köpa hem. Norrmalmstorg är historia. Spelhistoria. Så kan det bli.

Anne-Marie



FÖRELÄSA VID LÄRARHÖGSKOLAN

image1895

Lärarhögskolan.
Föreläser där idag. Ni som lyssnar. Ni som undrar. Ni som tänker. Välkomna hit. Fråga, gensvara, tänk och fundera tillsammans med mig.

Välkomna Anne-Marie

ETT BARNS BLICK

image1897

Detta är INTE ett barn. Men kanske ett barns blick. Jag har fått nya ögon på hur barn samtalar med vuxna. När ett barn tittar på något som intresserar dem och de har en vuxen med sig så tittar barnet upp på den vuxne för att liksom dela det upplevda. Detta är små åtbörder som blir synliga när man tittar länge på ett barns sätt att samtala med vuxna. Det är så ofta barn bjuder in vuxna att delta. Det är viktigt att möte upp då. Titta ihop. Bekräfta det gemensamma. Inte titta bort. Inte heller titta ned på.

Anne-Marie

DIMMA - ATT SE MINDRE

image1896

Dimma. Detta naturens filter. Ibland är det skönt att inte se allt. Bara ana.
Anne-Marie

FÖRESTÄLLNINGEN

Den danske serien Föreställningen är slut. TV1.
Jag har följt den alla måndagar. Ett litet mästerverk.
Anne-Marie

LEDARSKAPET i EN VÄRLDSOMSEGLING

CITERAR

EN VÄRLDSOMSEGLING UNDER HAVET

Jules Vernes:

och

Kapten Cook

Till en början ville manskapet inte äta surkål,

men då började jag använda en metod som aldrig

slår fel med sjömän, och den gick ut på att alla

officerarna utan undantag fick order att äta.

Manskapet fick efter eget huvud ta så mycket de

ville, eller låta bli. Denna metod hade varit i bruk

en vecka innan det blev nödvändigt att duka alla

bord med en fast ranson, för sådana är sjömännens

temperament och tillvänjning, att oavsett vad man

ger dem att äta, hur bra det än är för dem, så glider

det inte ner. Och man hör endast klagomål över

den som hittade på detta. Men i samma stund

de ser att de överordnade sätter pris på det, blir

det något av det bästa i världen, och upphovsmannen

blir en satans bra karl.

image1894



A-M tänker

Jag tycker mycket om denna text. Den är överförbar till många olika sammanhang. I micro och macrosammanhang. Ledarskap är att leda genom att överföra tanke till handling, teori till praktik. Vid motstånd måste ledaren praktisk göra för att modella vikten av en handling. Denna handling utförs då av ledaren. Den som ska följa lär genom att ta efter, härma, och efterlikna den som kan och vet, vilket genererar handling ned i leden. Men den som följer måste få känna att det går att välja annat.

 

Anne-Marie

 

 


FRÅGAN IDAG

- Du Anne-Marie....
- Hmm...
- Jag har en jättekonstig fråga....
- Det låter spännande
- Men den är jättekonstig, min fråga...
- Låt höra ...
- Har du någon mer sån där Hitlerbok?

- En sådan fråga är inte konstig. Det är en mycket, mycket bra fråga. Det är klart jag har fler böcker.  Kom låt oss se...

Anne-Marie


HÖGLÄSNINGEN OCH DEN MÄNSKLIGA RÖSTEN

Jag är högläser mycket i mitt klassrum. Jag läser det mesta högt. Matematikuppgifterna, soböckerna... och naturligtvis mängder av skönlitteratur. Det är inget problem att få en klass lyssnande tyst då man erbjuder en liten text... och den lilla texten kan vara ur en större roman. Jag väcker lusten... men mättar inte fullt ut. Så kommer eleverna och frågar... får jag läsa vidare...? Får jag läsa innan... lite före i den bok du läser nu? Allt jag läser högt blir läst förr eller senare. Det är något magiskt med berättarrösten... den mänskliga.

Anne-Marie



VECKAN SOM KOMMER

Veckan som gick skriver många om.
Veckan som kommer tänker jag skriva om...

.... måndag.... skolan.....universitetet.........tisdag.... högskolan.... tvhuset.......onsdag...skolan.....torsdagen...skolan....formgivaren...
....fredagen...skolan...lördagen....glöggen...söndagen....vilan....måndagen....skolan....

Veckan som kommer blir mest platser för något som dagen kommer innehålla. Inget mer. Framtiden handlar om att veta var man ska vara men inte vad som händer när man är där.

Anne-Marie

NEJ - FÖRSTA ÅSIKTSORDET

Nej är ett mycket viktigt ord.
Det är ett riktigt  jagvetvemjagär- ord då det uppträder första gången.
Jag kan njuta då jag hör små barn säga
- Nej.
Det är arbetssamt, slitsamt, humörskrävande, tålamodsprövande för vuxenvärlden.
För nu möter den vuxne en liten NEJ-sägare.
En självständig liten individ med rösträtt.
NEJ!
Att säga att barnen har kommit i trotsåldern är en uppifrånbestämd definition.
Det barnen säger är att jag har kommit på att jag är någon alldeles egen.
En värdig liten varelse som börjar säga sin åsikt.
NEJ.

Anne-Marie

Jag googlade på ordet Nej - det gav 39 300 000 träffar.
När jag googlade på ordet Ja gav det 867 000 000 träffar.
Jag undrar lite fundersamt varför jag googlar på dessa ord.
Men nu är det gjort.


HÄRIFRÅN BLOGGAR JAG...

image1892

Jag läste i Saras blogg
http://sarasbetraktelser.blogspot.com/
där hon utmanade sina läsare att visa varifrån man bloggar. Det är en rimlig utmaning. Så här ser det ut där jag sitter. Men som sagt - datorn är lättflyttad.
Varifrån bloggar du?
 
Anne-Marie

ENERGISK ENERGIRISK

image1758

Klimathotet är ett faktum. Jag tror man ska börja där man står. Mitt avtryck gör det hela tydligt.

Det tar mycket lång tid att bli medveten och ändra sina beteenden. Men den medvetenheten kan vi inte vänta på. Vi har bråttom. Vi måste skynda oss. Men jag har märkt att jag har börjat ställa mig själv frågor då jag handlar mat. Jag undrar över frukternas enorma färdväg, jag funderar över den utrotningshotade torsken, jag letar efter svenska äpplen och inte italienska. Det är bara små åtbörder. Jag blir lite mer medveten om att jag kan bidra till saker och ting genom att göra aktiva val. Det finns märkligt lite svenska äpplen i min affär. Varför undrar jag?

image177


Jag tyckte om DN´s journalisten Jan Malmborg vägledning, en av artiklarna kring miljön i Dagens Nyheter, 2 december 2007. Standby... varför denna lathet? Standby - det går inte att ställa sig vid sidan av längre. Det är en aktiv rörelse vi måste försätta oss själva i. Ansvar för det vi har lånat av framtiden. Jag är en bortskämd människa. Det finns bara ett klot. På det klotet är vi alla världsmedborgare. Allt vi har har vi bara fått låna av andra som kommer efter oss. Jag vill också se mina barn och barnbarn... och barnbarnsbarn i ögonen. Jag vill att mina barnbarnbarnbarnbarnbarns barn ska kunna berätta något om den vändning som människan förmådde göra när allt var kanten av the tipping point.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=720508

image192
Samtliga fotografier Anne-Marie Körling

Anne-Marie

SKYLTDOCKAN

image1890

Jag har en promenad jag alltid tar. Runt i min stad. Där förändras skyltdockorna med årstiden. Så denna skyltdocka speglar någonting som behövs nu. Omkringslutande värme. Det blåser kallt. Människor klär sig. Jag välkomnar det kalla. Det hör ihop med mina föreställningar om hur det ska vara en första advent och i december.

Anne-Marie

I min lilla, lilla värld av blommor...

image1843


Min ena son har världsångest.
Han klimatfunderar hela tiden.
Undergångstankar som han är för ung för.
Jag känner stort ansvar.

När jag var liten sjöng någon i min omvärld
"I min lilla, lilla värld av blommor..."

Det var tryggt. Världen var lagom stor.
Det växte blommor där.
Det är svårt att känna hopp idag.
Men vi är skyldiga våra barn, barnbarn, barnbarnsbarn...
Vi har ett framtida lån att förvalta.
Det har vi inte visat att vi gör.

Jag har inget att trösta min son med,
Det hjälper inte att jag sjunger...


I min lilla, lilla värld av ...

Anne-Marie


NIKLAS EKDAL CITAT KLIMATFRÅGAN





" ...mänskligheten sitter i samma båt"





Niklas Ekdal - Tempen Stiger, DN 2 december 2007




Jag tänker:
Det finns inga andra medborgare än världsmedborgaren.
Det finns inga andra jordklot än Jorden.
Det finns inga vi och dom.
Det finns inga andra som kan ta ansvar.
Det finns bara jag, du och vi.
Och vi bor på samma klot.

Anne-Marie







FÖRSTA ADVENT

Jag tänkte på den där ramsam

ett ... två... tre.... på det fjärde ska det ske....

Anne-Marie

MÄNNISKA!

image1889

Jag vet inte.
Men jag fotograferade det här.
Jag gillar det inte.
Tycker det rimmar illa med utomhusklimatet.
Anne-Marie









ALE MÖLLER och MUSIKEN

image1888

Ale Möller band.

Lyssnade idag.
Tänkte idag.

Musiken har inga gränser.
Så vackert det är att höra en man från Senegal besjunga sin mors död och slutackompanjeras av takter från Dalarna. Hur vackert är det inte att se magdans till en nordisk folkviseton. Hur underbart är det inte att höra grekiska ord blandas med afrikanska. Det finns inte så många begränsningar. Det finns inga gränser. Musik är ett språk som inte har någon hemvist.

Jo... en hemvist ... mitt hjärta.

Anne-Marie

IT-STRATEG



Jag har förmånen att samtala och utveckla tankar med en IT-strateg.
Det är som att få en levande kompass in i något oändligt stort.
Världen har golv och tak - men inga väggar, inga dörrar.

Frågan är om världen har ett tak...
Det är hissnande att tänka så.

Möjligheterna är så stora, många och fantastiska.
Det gungar lite på det golv jag står.
Frågan är om det finns något golv att ta avstamp ifrån.

Anne-Marie

SMS-SAGA

image1887

"En man gick över ett övergångsställe.
Han snubblade på sin egen tanke.
Snipp snapp snut,
så var sms-sagan slut."


RANDAVSKILJARE

Fick en SMS-saga igår.
19 ord. Det är en hel saga.
Mer behövs inte för att det ska bli en saga.

Anne-Marie




ordet OM

Karin Boys är vetenskapsjournalist vid DN. Hennes artiklar är välskrivna, tänkvärda och mycket intressanta. Denna vecka har de handlat om klimatet. Vad som händer DÅ (inte OM) jorden värms upp med en grad, två grader, tre grader... och slutligen det ödesmättade sex grader. Vid alla gradförändringar förändrars livsvillkoren för livet på jorden avsevärt. Det vill säga - livsvillkoren för de som överlever. Dricksvattnet försvinner, öknarna breder ut sig, näringar slås ut. översvämningarna - och när jorden blivit så uppvärmd så sker det en självreglering - jorden måste återhämta sig - och då dör det mesta livet ut. Det var troligen det uppvärmda som en gång tog bort dinosariernas möjlighet till fortsatt liv.


A-M skriver...utan bakgrund

Det jag nu skrivit skrämmer mig. Jag pendlar mellan att blunda och att försöka titta. Jag vill se möjligheterna, tro och hoppas på. När jag skriver vill jag använda ordet OM... men jag tror det hindrar oss från att förstå att vi inte har den möjligheten som scenario. Det finns inget om.

Ordet OM skyddar oss, som om det inte angår just mig. dig och oss.
Men OM... vi gör något....
När det gäller människans förmåga att göra ställer jag mig däremot väldigt tveksam. Att människan handlar aktivt tror jag inte på... om någon annan gör... om jag inte skulle ...

Om vi gör... det borde stå Kom vi gör...

Anne-Marie