FRÅGEKULTUREN I SKOLAN

image1903

Frågan är intressant.
Den betyder tänkande. Den betyder början. När den är ställd är den levande tills den funnit ett svar. Frågan är hur vi arbetar med frågekulturen i skolan. De öppna frågornas möjlighet och den obesvarade frågan tycker jag är intressant. Jag brukar skriva en fråga på blädderblocket eller på whiteboarden. Den får förvaltas av den som vill bära den vidare. Här frågar jag om vår tid och vad den kommer att kallas i framtiden. Då eleverna ser frågan börjar de tänka. Sedan fyller de själva i med sitt svar. Den här listan har två svar... men den verkliga listan är hur lång som helst. För vad vet vi... vad kommer vår tid kallas i framtiden? Om detta kan vi bara spekulera. Frågan är fortfarande levande och har inget rätt svar. Det är spännande.

image1904 Årskurs tre.

Eleverna skriver gärna in frågor i sina processböcker. Det är frågor som de själva funderar på. Processen att få tag i en fråga som inte har självklara svar är svår. Men den har stor lärande möjlighet. Det är också viktigt att man ger frågan en längre livslängd. Den behöver inte ett omedelbart serverat svar.

Anne-Marie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback