MIN GPS

Min GPS

Den har visat mig vägarna, stigarna...
och skogarna, havskanterna, stränderna,
gränserna och horisonterna.

Den sade några gånger
- Gör om rutt!
Men jag lyssnade inte riktigt.
Därför kom jag lite fel.
Där jag nu är har jag ingen riktigt bra karta.

Anne-Marie



DUBBELKLOTTER



Först ser jag klottret - de svarta strecken. Det tycker jag är mycket fult. Sen ser jag ansiktet.
Blir berörd.
Anne-Marie

VETT PÅ ETIKETT



Då jag var i Seattle kom jag att tänka på innehållsdeklarationerna och uteslutningsdeklarationerna. För de mesta kakorna och bullarna, godiset och saften beskrev vad de inte innehöll. De varor som inte hade något - innehåller inte - kändes mindre trovärdiga. De upplevdes som onyttiga. Det krävs att man läser etiketterna på rätt sätt. Om man ska bli vettig på vad de kan betyda. Nåväl.... denna dryck drack jag i Edinburgh, Skottland. Den innehåller bara citron, lime och en gnutta socker och vatten. Ingenting mer. Även om man läser innehållsförteckningen så står där inget mer. Så enkelt kan det också vara.

Anne-Marie

RIVNINGSKÅK



Rivningskåk och rivningsobjekt. Det står en man och röker på en balkong på bilden. Han får illustrera hur stort detta område är. Man kan se det som misär... vilket det förmodligen också är... men om man vill se det ljust och positivt så är detta en möjlig yta att göra nytt på.

Anne-Marie

ORKAR INTE

Jag hörde någon tala i sin mobiltelefon:

- Jag orkar inte röka.
Jag bara orkar inte.

Jag stod där och tänkte.
Så skönt då.
Om man inte orkar kan man vila ifrån.
Eller fimpa!

Anne-Marie

UT-FLYKT

I de sanna ordens bemärkelse - en ut flykt. Jag har varit ute och rest mig. Upp!
Arbetar för övrigt med en engelsk blogg. Här får ni följa med på en liten bildresa...



Vissa städer är som levande sagor. Jag vandrar om kring i en sådan.




Så här ungefär. Books of days. Några dagar i en sagostad.



Jag frågar - får jag - och jag får oftast. Jag får ta ett fotografi och jag får en berättelse. Det är jag tacksam för. Jag är lite nyfiken. Frågorna jag ställer visar det. Men oftast går det väldigt bra. Som här i en bokhandel. Kvinnan som kom in hade precis fått en målning av sig själv. - Får jag avporträttera dig? frågade jag. Och det fick jag. I bokhandeln mötte jag sedan en New York bo som köpte franska böcker till sin hustru, Han var här för att se film, köpa in till USA, och jag blev inbjuden till filmvisning. Vilket jag givetvis tackade ja till.



Vi såg en animerad kortfilm - tja...1 timme och 20 minuter tycker jag är en lång kortfilm... och mannen i den gröna tröjan är animatören och Oscars nominerade Bill Plymton
, också New York bo, skapare av filmen. Han berättade att New York blivit en mycket vänligare stad efter 11 september, och att människor var mer rädda om varandra, vänligare i sin framtoning. Filmen Idiots and Angels var en mörk historia om ensamhet och en gnutta kärlek. Men någonstans i det dystra ensamma fann man ljusglimtar. Jag var nog en aning för dyster för att förstå det ljusa. Men rekommenderar filmen som visades på Edinburgh internationella filmfestival just denna helg.



Jag är detaljsökare. Här är ett hjärta som alla trampar på. Det är synd. Jag fotograferade och gick en värdig omväg. Hjärtan är besvärliga saker. Inget att trampa på. Däremot får man spotta i det och på det - det betyder lycka. Det gjorde inte jag men förmodligen hade detta par spottat mitt i prick.



Här trampas det framåt - mot kyrkan. Brudparet är traditionellt klädda i klänning och kjol. Jag viskade tyst de vackraste ord om kärlek jag vet, och de mest framtidsinriktade - låt oss skratta ihop vid samma tidpunkt nästa år. Det viskade jag. Men de hörde inte, så jag ropade; SAY - I DO!



Efter långa långa idekläckartankar och bloggskrivarinläggsuppdragstänkande vandrade jag omkring i en sagostad med en underbar berättare. Jag lyssnar girigt. Tycker så mycket om att få saker och ting klädda i ord. Det har vi två gemensamt.



För några år sedan mötte jag denna kvinna. Hon finns här i bloggen. Denna gång gick jag fram och hälsade - som på en bekant. Men denna gång tyckte jag så oändligt synd om henne. Det var något med ögonen. Det var ett drag av sorg. Jag ville gå gärna ställa frågor av ett helt annat slag än de jag ställde. Jag har så många funderingar. Men som sagt - hon är en av Guiness Book of Records - Världens mest piercade kvinna. Jag lade en hand över hennes hand. Det var allt jag kunde göra. Kortet fick jag gärna ta.



Allt man ser och dokumenterar måste få smälta in och bli något där inuti en. Då behövs en anings paus.
Därefter kan man ge sig vidare ut i världen.



Husfasader! Det är något jag alltid fotograferar. Hus, trappor, speglar, skyltdockor och skyltar. Då är jag nöjd. Vattenpölar också förstås. Men skönheten i dessa fasader är de dova färgerna.



Det räcker med bokstäver för att tala om var jag befinner mig. Hit reste jag för att undersöka hur man språkligt går tillväga med det svenska språket. Det var mycket intressant. Det skottska landskapet lockar mig mer än det svenska utbudet. Men det kändes väldigt mycket som att komma hem - Ikea är svenskt. Jag var lite stolt. Faktiskt.


Skylten - den vänliga hunden. Och det är sant. Den vänliga hunden är vänligare än vänligast. Hunden har fler vänner än butiksägaren. Hundar i Edinburgh har sina självständiga historier. De är trofasta och egna. De lever nära intill och överger inte sin ägare. Koppellösa är de också. Det kanske är det mest intressanta.



Mellan ord och böcker, mellan meningar och utropstecken satt en liten nallebjörn. Så var det i en av boklådorna jag besökte. I andra boklådor fanns det andra saker.



Vi går omkring och samlar idéer. Då hamnar vi ömsom i boklådor, ömsom hos antikhandlare. Vi letar uppslag. Det finns alltid något att fundera över. Det vilar alltid en berättelse på platser man besöker. Det är bara att hitta ingångarna.



Trappor är ledande. De har ledstänger. Det tycker jag är bra.



Detta fotografi är jag mycket nöjd med. Det är mörkt ute. Det är blått mörker. En slags sinnesstämning. En utsikt.



Boksidan är ur en gammal barnbok. Två barn - ett par - the runaway couple. Jag tycker om bilden. Men inte titeln.



Det var min bilddokumentation - en slags utflykt. Flykt ut. Här syns jag flyktigt i en buss. Det kallar jag att färdas.

Allt gott.
Anne-Marie

TYSTNADEN

Då gensvaret inte kommer inträder tystnaden.
Tystnaden blir talande.

Anne-Marie

LYCKLIG

- Lycklig?
- Ja, oförskämt!


Så svarade någon på min fråga om lycka!
Det kom ur hjärtat.


Anne-Marie

7 INLÄGG IDAG...

Om du orkar läsa... har publicerat sju inlägg i rasande fart.
Nu ska jag skriva för ett helt annat sammanhang.

Lev din lördag väl. Det finns alltid något som du kan fundera över.
Alltid någon du kan uppmärksamma lite extra.

Anne-Marie



WORLD-WIDE THOUGHTS

"Apropos of one of your recent writings about the attention of parents, the girls sit down to evening supper with /.../  and /.../ and talk together... "

 

I ett mail från USA fick jag denna tanke med anledning av något jag skrivit i min blogg.

Anne-Marie


  

 


GÅ I ANDRAS FOTSPÅR

Det är mycket svårt att gå i andras fotspår
om den man följer har sko-skav.

Anne-Marie

FRÅGA OM FRA-LAGEN



FRÅGA OM FRA-LAGEN

Som enda svensk i ett sällskap fick jag frågan:
- Ni verkar vara utsatta för ett oändligt hot. Vilka hotar Er?
Jag kunde inte svara!

Anne-Marie

PUNKTERING



Eftersom jag lagat min punktering har jag möjlighet att se mig omkring i min värld ur ett cykelperspektiv.
Det är väldigt, väldigt roligt att cykla. Man kommer långt av egen kraft. Långt, längre, längst!

Anne-Marie

EFTER-ÅT

Efteråt.

Efter-åt.
Det är något med det som hänt,
något med det där ordet efteråt.
Handlar om att äta upp något som har hänt.
Efter-åt.

Man tuggar i sig händelsen och efteräter dem.
Bara att svälja i sig det som hänt.
Bita i det sura äpplet.
Äta upp alltsammans.

Man kan önska att det man åt var en god efter-rätt.
Men å andra sidan kanske man kan tänka
på ordet efter-rätt.
Då får man rätt fast i efterhand.

Anne-Marie,
som leker med ord vilka på inget vis har att göra med mig personligen.



EFTERTÄNKSAMHET


Tänka efter!
Jag måste tänka efter.
Man tänker efter innan man gör något.
Precis som att leta rätt på det riktiga och det rätta.
Som om man söker något och letar lösningar.

Men efteråt tänker man inte efter.
Då eftertänker man.
Och det är något helt annat.
Då tänker man på något som har hänt.
Man tänker efteråt på det man upplevt.

Då kan man inte göra om eller göra nytt.
Men man kan ta avstamp i eftertänksamheten
och tänka efter om det blir en nästa gång.

Anne-Marie

YTTRANDEFRIHET

Yttrande betyder att uttala sin åsikt.
Frihet betyder att kunna göra det.
Men sammansättningen - yttrandefrihet - betyder också ansvar.
Ansvar är ett stort begrepp.
Som bloggare har jag en plats i en slags offentlighet.
Det ger mig inte all rätt i världen.
Jag måste förvalta min yttrandefrihet och ansvara fullt ut för den.
I stort sett handlar det om människovärdet och respekten för människan.
Den egna och den andre.

Anne-Marie

KALLAD TILL MÖTE

Jag är kallad till möte.
- Är det ett vänligt möte? frågar jag.
Det är ett mycket, mycket vänligt möte lyder svaret.

Anne-Marie

som efter att ha läst om muminböckerna och muminkaraktärernas generositet och tolerans mot oliktänkande, olikvarande, olikgörare, olikviljande.... omsluter allt med en slags övergripande vänlighet...också ilskan är uppbyggligt vänlig, vilket jag anammat på mitt lite barnsliga sätt.

Mottagarvänligheten är mottagarens genuina. Vilket gör min fråga så lättställd.

TÄNKA KREATIVT

Jag gillar utmaningar.
Att tänka nytt.
Att tänka utanför ramarna.

Det kan också vara en konst att tänka inom ramarna.
Det är minst lika kreativt.
Och minst lika svårt.

Det är det mest kreativa jag tänkt idag.
Inom ramarna!

Fnitter!
Anne-Marie,
som inte hittar kabeln till kameran, varför jag inte kan publicera nya fotografier,
men jag letar inom ramarna för var kabeln kan vara...

POPULÄR LÄSNING

Jag har svårt att läsa böcker som ligger i travar,
eller som toppar alla försäljningslistor. Något i mig
säger - nej, den här ska jag INTE läsa. Det får mot-
satt effekt på mig. Jag tror det handlar om -
antingen - att jag anser mig som en udda läsare,
eller att jag är rädd för att att jag läser med för stora
förväntningar om den där goda, goda läsupplevelsen.

Igår sprang jag in i Pocketshop. Köpte två av de där
lite uddare titlarna (hur de nu kan anses udda när de
kommer ut i pocket) och priset på dessa två var högre
än om jag köpte en tredje bok.

- Rekommendera mig en, försökte jag.
- Den här, om du gillar Joyce Carol Oates... men lite enklare.
Oerhört spännande och svår att lägga ifrån sig.

Nu sitter jag med den boken, flyr vardag och funderingar, absorberad av händelserna.
En slags flykt jag behöver. Men jag flyr rakt in i ett annat öde, påhittat eller verkligt, det
gör mig detsamma. Mina ögon läser girigt och tiden försvinner.

Så kan det vara!
Så är det!
Anne-Marie


UNDER LUPP!


Demokrati och yttrandefrihet måste alltid försvaras!
Det är inga självklarheter.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=798004


Anne-Marie

MICROSOFT THEN AND NOW

Microsoft en gång i tiden - Så såg de ut.
Och så ser de ut idag.

http://www.engadget.com/2008/06/26/microsoft-then-and-now/

Anne-Marie

ORDET PÅ TUNGAN

Jag har ordet på tungan säger vi ibland.

Då tycker jag att man får lipa, sträcka ut tungan.
För om ordet ligger där så outtalat och ofunnet,
nästan i mål för att uttalas,
så har jag inget emot att titta på själva plattformen.
tungan de vilar på.

Anne-Marie,
som leker en aning med orden.
Jag vaknade med ett ord på tungan,
men jag tror jag svalde det i samma stund jag slog upp mina blå.



ORD-RIK

Ordrik:

Underbara rikedom.
Ju fler ord i detta rike
ju större valmöjligheter

att plocka fram de vackraste,
de uppbyggligaste,
de brobyggande,
de värmande,
de läkande,
de öppnande.

Anne-Marie



ORD SOM INTE

Örfilshårda ord.
Inga synliga märken.
Tillika ett slag.

Verbal abuse.

Vi talar för sällan om detta.
Vi talar nästan aldrig om hur skadligt det är.
Eller hur vanligt.

Anne-Marie



Engelska: VÄLJA SINA ORD



I sann demokratisk anda har jag själv rätt att välja mina ord. Här får mina elever välja sina. Hur kan jag veta vad mina elever behöver lägga till i sina ordförråd. Det vet de allra bäst själva. Ordet är för övrigt fritt. Även om jag tar ordet kan jag aldrig ensam äga det.

Anne-Marie

NEDMONTERING



Det är en slags nedmontering av respekten för människan och hennes livsutrymmen. FRA-lagens
avlyssningsmöjligheter är en sådan. Skriftliga omdömen till unga människor kan bli en sådan.
Ledaregenskaper som säger rättning i leden är en annan. Demokrati är inget självklart. Det är en
handling mellan människor, för människor. Det är det livsutrymmet som ska värnas.

Anne-Marie



ENSAMSTÅENDE?

Hur kan man vara ensamstående med barn?

Märkligt hur vi exkluderar barnet som sällskapsvärdigt.
Men det är klart -
kryper barnet så är föräldern ensamstående.
Det är ju bara föräldern som kan stå.
Men så fort barnet ställer sig på sina ben är de genast två som står.
Vem är ensam då?

Ska vi fortsätta använda begreppet
bör det kanske i rättvisans namn också heta
Ensamstående med förälder!

Anne-Marie

VÄLDIGT SÄKER PÅ SIN SAK

Det är inte så ödmjukt att vara så väldigt säker på sin sak.
Om man är säker på sin sak kan man avsluta sin säkerhet med ett frågetecken.
Då fortsätter man undra och fortsätter att utvecklas.

Så tänkte jag...
Anne-Marie

ILLUSTRATION - FÖLJSAMHET



Träden växer inte uppåt.
De växer längs med.
Förunderliga växtkraft.
Men så följsamma de är.
Två strävsamma träd.
Alldeles intill varandra.
Växer  tillsammans men lite åt sidan.
Men vad gör det?
De följs åt.
Det är huvudsaken.

Anne-Marie

FÖRÄLDRAR PÅ NÄTET

Vuxna gör saker på nätet som inte lämpar sig någon annanstans.
Bris rapport om barns oro kring föräldrars nätanvändning är alarmerande.

Men tiden och frånvaron av verklig kontakt är också allvarlig tänker jag:
Jag minns en elev i årskurs nio. Han satt mycket vid datorn.
Jag frågade honom - varför?
- Det är min enda riktiga kontakt. Mamma sitter vid sin dator. Vi pratar inte så ofta med varandra.

Man kan inte anklaga barn för bristande kontakt, det är alltid den vuxne som ansvarar för kvaliteten i kontakten. En kille i årskurs nio kan vara fåordig, trulig, trött och visa upp en jargong av ointresse. Men det är inte riktigt så det är inombords hos en årskurs nia. Därför är det så viktigt att vuxna initierar kontakt, pratar på, gör och manar på gemenskap. Det kan vara svårt, men är fullkomligt nödvändigt.

Jag skulle säga - återinför middagen!

Anne-Marie

http://www.newsdesk.se/pressroom/bris/document/view/barnen-bris-och-it-1847

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=797549





SARAS BETRAKTELSER

Saras betraktelser är en underbar blogg.
Här är en liten litteratur-retare:

Ta en bok,
slå upp sidan 123,
publicera sjätte, sjunde, åttonde raden i din blogg.

Så min bok är den jag nu läser om igen: VEM ÄLSKAR YNGVE FREJ av Slas.

" Av någon anledning blev Pettersson upprörd över historien om bonden och hästen.
Varför visste han inte. Men han hade aldrig tänkt på att en häst som befinner sig i
sjön likaväl som en människa försöker kliva i en båt om det finns en att kliva i. "

http://sarasbetraktelser.blogspot.com/2008/06/litteraturutmaning.html

Tack Sara!
Anne-Marie

FART IN I FRAMTIDEN



Jag har stampat några dagar i ett slags vacum.
Orörlig inombords.
Då tänkte jag - det är bra med en cykel.
Av egen kraft kommer man ganska långt.
Ska bara laga punkteringen.

Anne-Marie

ÅTERSPEGLING I STOCKHOLM



Om man inte är i blickfånget får man fixa till det genom att se till att bli det. Men kanske
skyltdockan blundar bakom sina speglande solglasögon.
Fnitter.

A-M

ÅTERSKEN I SEATTLE



Speglingar och återsken fascinerar mig. Här i Bellevue, USA, fann jag en uteservering i en ganska karg miljö.
Glaset på bordet ska skydda bordet, vara lätt att torka av. Men om man vill se det ur ett annat perspektiv så
blir bordet en helt annat bord när omgivningen speglar sig i det. Jag slog mig helt enkelt ned här.

Anne-Marie

KRISTINA LUGN

Låt inte smärtan gå över
Låt smärtan gå över i någonting annat.

säger Kristina Lugn i radion just nu.
Jag tyckte det var vackert. Så jag skriver det här
så att ni alla får möjlighet att begrunda hennes ord.


FÖRSENT?

Det är nästan aldrig för sent
När allting tycks dött och förtorkat
skjuter ett friskt skott fram

skriver Urban Andersson i sin dikt Det är nästan aldrig försent ur diktsamlingen Stjärnor drömmar mörka vatten.

så tänker jag ibland.
Nästan aldrig försent!

Anne-Marie

TÄNKA SOM EINSTEIN

I t ´s n o t t h a t I ´m s o s m a r t ,

i t ´s j u s t t h a t I s t a y w i t h p r o b l e m s l o n g e r .

Albert Einstein



Det är kanske inte egenskapen utan tålamodet, viljan, modet att stanna där problemet är tänker jag.
Det finns alltid en lösning. Men den håller sig till en början dold.
Anne-Marie

HOT DOGS I SEATTLE



Skyltar med korv. Jag tittade in på vilka korvar som serverades - jag insåg snabbt att jag nog är uppfödd med korvgubbe och korvlåda, och gillar det. Då insåg jag - att korvgubben med lådan på magen... han finns ju inte längre. Barndomsminne! Ibland får detaljerna visa vägen till helheten.

Anne-Marie

A CAPELLA I SEATTLE



Trottoaren utanför Starbucks i Seattle reserveras till musiker. Starbucks hyr den. Musikerna intar den.
Trottoaren blir för en timme en scen. Och vi som promenerade på trottoaren vi blev stannandes. Vi stod.
Men inte stilla. Vi gungade, skrattade och tänkte - Hur bra är inte det här?

Anne-Marie

BYGGNADER BELLEVUE USA







Så ungefär.
Tillbakablickar Seattle.
Anne-Marie

STRUNTA I DIG!

Citat igen - MUMINPAPPAN OCH HAVET av Tove Jansson.
Muminpappan kämpar med att vara behövd.
Han vill också skriva något klokt. Han vill förstå havet. Men förstår sig inte på havet.

- Tänker du strunta i havet nu då?
- Inte alls, utbrast pappan. Struntar jag i dig fast jag inte förstår varför du bär dig fånigt åt?
Alla skrattade.
- Ni förstår, sa pappan och lutade sig framåt. Havet är en stor varelse som ibland är på gott humör
och ibland är på dåligt humör. det är alldeles omöjligt för oss att veta varför. Men om vi tycker om
havet så gör det ingenting...man tar det ena med det andra.



Så kloka de är de där mumintrollen. De accepterar egenheter.
De accepterar att inte förstå.
Tycker om ändå.

Det är stiligt tycker jag.
Anne-Marie

SKRIVANDET


Skrivandet är ett hantverk sägs det.
Jag tycker det är ett huvudbry.

Anne-Marie,


ÖSTERSJÖN 1/6 DÖD



Flög nyss över.
Flög nyss över hav och hav.
Utsiktsplats från ett flygplansfönster .

Att flyga över är att känna litenhet
och uppleva världen som större.
Se havens enorma yta,
se bergstopparnas riktningar uppåt.
Se snön och  glaciärerna.
Se förutsättningarna, åkermarkerna, meanderfloderna.
Se skogarna, sjöarna och vid närmare markkontakt
en fotbollsplan.

Flyga över bilarna, ringlande vägarna.
Bländas av städerna som lyser
heta -  jordklotens alla metropoler.

Inser att jag som far över inte är en god resenär.
Måste se över.
Se över vad jag själv kan göra.

Såg Östersjön.
Såg algernas erövringar.
Mikroskopiska partiklar i förening
skapade gigantiska landområden.
Bedrägliga. Dödliga.

Jag flög nyss över.
Jag blev allvarlig och rädd.
Vart är vi på väg?
Vart?

Anne-Marie,
som vill panikbromsa!

och länkar till källorna:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=796675

LIFESTYLE - LEARNING

Jajamänsan!
Även vuxna befinner sig i lärande utvecklingszoner.
Det är utmaningarna som får oss att sträva.
Kanske vi skulle betrakta hela läroprocessen som en livsprocess.
Learning as a part of life... lifestylelearning med andra ord.
Varför blir det bättre på engelska?

Anne-Marie

VILJE-YTTRING



Viljeyttring är en rörelse.
Jag vill - är förutsättningen för förändring.

Att inte vilja är att ta en annan väg.
Att inte vilja betyder inte avstannande.
Det betyder att vilja en annan väg.

Att vilja - detta - jag vill!
Det är förutsättningen för det mesta.

Anne-Marie

CREATED BY A SCHOOLTEACHER



Jag går alltid i matvarubutiker då jag är utomlands. Jag måste få en inblick i hur människor handlar sina dagligvaror.
Jag går mellan alla rader - toapapper, tandkräm, barnmat, hundmat, grönsaker, köttdisken - alla hyllor läser jag av.
Detta har jag gjort i många år och på alla de platser jag varit på. Jag tittar också på hur människor handlar, vad de plockar i sina rullvagnar, vad barnen vill ha.

Det finns många hyllor för snabbmat i småförpackningar utomlands. Detta beror på att skolbarn inte har skolmat. Skolmatsbristen betyder att föräldrar köper småförpackningar till sina barn. Dessa säljs i sin tur i storpack. Men innehållet är skröpligt ofta - potatischips, yello, sötade produkter -  jag prisar den svenska skolmaten högt efter att ha tittat närmare på dessa skolanpassade varor.

Men ibland syns skolan i annan form - lärare som gör - och här har en lärare gjort något. Det är så stort att man annonserar om det - CREATED BY A SCHOOLTEACHER! Det är tydligen en försäljningstanke. Detta att en lärare har skapat. Marknaden är därmed öppen för lärarens görande tycker jag.



Dags att annonsera vad vi faktiskt gör i skolan med andra ord!
Anne-Marie

BLAND BRÅTE



Någon har burit ut en massa bråte. En trasig spegel står lutad mot en vägg.
Jag är på rundvandring. Tittar mig omkring. Ingen här och ingen där.
Söndagsstillhet.  Knäpper  ett själv-
porträtt och söker mig vidare runt omkring
i min söndagströtta stad.

Anne-Marie

SÖNDAGSKAFFE




Över en kopp kaffe säger man ofta.
I en kopp kaffe lägger jag ingenting.
Svart ska det vara.
Över en kopp svart kaffe skulle jag säga.
Vad är då över?
Det blir inget över efter en kopp svart kaffe.

Över en kopp svart kaffe betyder att samtala med någon.
Det betyder att träffas i en slags helig stund - över en kopp kaffe -
och samtala om ditten och datten, och inte ha en aning om vart samtalet leder,
eller tar vägen. Den ena pratar på och den andra surplar i sig.

Över en kopp svart kaffe,
med ingenting i annat än svart kaffe,
har jag lyssnat på många små berättelser,
skrattat åt tidningsankor och finurat ihop ett och annat.

Så är det med kaffe.
Anne-Marie

MUMINTANKAR en SÖNDAGSMORGON

Kloka Tove Jansson.
Jag citerar ut Pappan och Havet.


Men just då tändes två ljus i fyrens fönster,
mamman hade kommit hem.
När de kom in satt hon och lagade en handduk.
- Var har du varit! utbrast pappan.
- Jag? sa mamman oskyldigt. Jag tog bara en liten tur för att lufta mig.
- Du får inte skrämmas sådär, sa pappan. Du måste tänka att vi är vana att ha dig inomhus om kvällarna.
- Det är just det som är det förskräckliga, suckade mamman. Man behöver omväxling. Man blir för van vid
varandra och allting blir likadant, inte sant älskling?


Anne-Marie,
som tänker en aning som muminmamman.
Det finns mycket klokhet i en muminbok.
Det är en hel värld att bekanta sig med.
Människohoristonten är mäktigt vid.

ROLIGA POJKSÅNGER

http://lumaol.wordpress.com/2008/06/20/proudly-presents/

Gå genast in på Mats Blogg.
Mats har en liten orkester - så ljudar stort och gott till små pojkars försvar.
Jag har lyssnat på skivorna och rekommenderar dem högljudligt.
Anne-Marie

SHARE VISIONS WORLD-WIDE

Twinschoolprojektet som Microsoft gillade allra mest - 
titta vad samarbete över gränserna kan leda till.

http://uk.youtube.com/watch?v=lNtDq_l0mXk

Anne-Marie


HELGTANKAR I MOLL


Karen Lamont - Glasklänning


Midsommar och några tankar i moll!
Det är åska.
Det regnar.
Jag har flyttat.

Inombords.

Anne-Marie

PAPPAN OCH HAVET - Tove Jansson



Jag är uppväxt med muminböckerna. Har läst dem alla.
Läser om dem då och då. Nu läser jag Pappan och Havet.
Det är en underbar berättelse om vuxenheten.
Om pappan som vill behövas.
Om mamman som ett uppmuntrande nav kring vilka alla har friheten att vara det de vill vara.
Om My som värnar ilskan och självständigheten.

Citerar lite hur som helst från var som helst i boken.

Om att vara arg.
"Hej, sa pappan. Jag är arg!
Det är bra, sa lilla My gillande. Du ser ut som om du hade fått en lämplig fiende, det kan lätta upp saker och ting."

Om att behövas!
"Jag vill bygga stora, starka saker, jag vill så hemskt mycket, och så gärna - men jag vet inte...det är så hemskt svårt att vara pappa!"

Om att fiska!
"Naturligtvis tyckte pappan om att fiska, det gör väl de flesta pappor av en viss sort. Men han tyckte inte om att komma hem utan fisk. Han hade fått svirvelspöt på sin födelsedag för ett år sen, det var mycket fint. Men ibland hängde det på sin knagg på ett alldeles särskilt otrevligt sätt. Som en uppmaning."

Om att samtala!
"Han hade aldrig träffat på nån som det var så svårt att prata med. Allt blev bakvänt och obestämt."

Mina tankar om muminmamman.
Och som det nav är muminmamman, bekräftande, återspeglande och insiktsfull -
- Det är just precis som bara du kan räkna ut!

Men hon behöver också sin fristad och den värnar hon.
Sin vedhög, sina blomsterarrangemang och frågan är om inte hela överlevnaden för familjen på denna övergivna fyrvaktarön hänger på muminmammans omsorg om dem alla.

"De andra hade blivit vana vid sågande mamman som det syntes mindre och mindre av bakom vedstapeln. I början var pappan upprörd och ville överta vedbacken. Men då blev mamman förargad och sa: Dethär är mitt. Jag vill också leka."


Sen är det det där med kaffet.
I muminhuset kokas det kaffe.

Morgonkaffe!
Godmorgon kära bloggläsare!
Anne-Marie



SOMMARBLOGGLÄSNING 1

Om whiskey i Skottland...eller rättare sagt om karaktären som dricker whiskey i Skottland
http://hypergrafi.blogspot.com/2008/06/scottish-life-and-character.html

Spännande diskussioner och nästan skjuter absolut ingen hare! Men här skjuts det alltid mitt i prick.
http://lumaol.wordpress.com/2008/06/13/nastan-bjorklund/

Här finns det massor av viktig information och framtidsmåstetänkanden:
http://ikt-pedagog.blogspot.com/2008/06/testa-en-ny-weblsare-i-sommar.html

Tre överraskningar i en. Mycket, mycket rolig, tänkvärd och spännande skolblogg.
http://adjunkt.wordpress.com/2008/06/19/summering/

Här hittade jag en vacker sak om förändringar. Allt vi gör ska syfta till förändring.
http://livetlivet.blogspot.com/2008/05/frndringens-fyra-steg.html

JAG ÅTERKOMMER!
DET FINNS MÅNGA MÅNGA BLOGGAR I MIN SOMMARLÄSNINGSLISTA!
Anne-Marie

MIDSOMMAR o FRAMTID


Midsommarkärleken och blomstren under kudden!

Plocka alla blommor som finns.
Även ogräsblomster.
Sån är kärleken.
Tänk på skrattet.
Tänk på gråten.
Fånga hela människan.
Se framtiden i varandra.

Ni ska skratta ihop vid samma tid nästa år.

Anne-Marie


GLAD MIDSOMMAR!




TEORI - JOHN DEWEY

We only think
when we are
confronted
with a problem.

John Dewey!

Anne-Marie

MÄTBAR HISTORIA



Om man tummar på tumstockshistorien så kan man lätt mäta ut ett avstånd från High Middle Age till idag.
Den verkliga frågan är hur stort avstånd det är tlll de historiska kunskaperna. 

Anne-Marie


BLOGGMAKT och FRA-LAGEN

"Bloggarna är en ny typ av källa..." som kan påverka och gör det.
Syns tydligt i debatten kring FRA-lagen.

Hoppas det också syns i skolfrågorna!
Anne-Marie

MATEMATIKMÅL för ÅRSKURS 3

Matematik

Mål som eleverna lägst ska ha uppnått i slutet av det tredje skolåret

Målen uttrycker en lägsta godtagbar kunskapsnivå. Skolan och skolhuvudmannen ansvarar för att eleverna ges möjlighet att uppnå denna. De flesta elever kan och ska komma längre i sin kunskapsutveckling än vad denna nivå anger.

Eleven ska ha förvärvat sådana grundläggande kunskaper i matematik som behövs för att

  • kunna tolka elevnära information med matematiskt innehåll,
  • kunna uttrycka sig muntligt, skriftligt och i handling på ett begripligt sätt med hjälp av vardagligt språk, grundläggande matematiska begrepp och symboler, tabeller och bilder, samt
  • kunna undersöka elevnära matematiska problem, pröva och välja lösningsmetoder och räknesätt samt uppskatta och reflektera över lösningar och deras rimlighet.

Inom denna ram ska eleven

beträffande tal och talens beteckningar

  • kunna läsa och skriva tal samt ange siffrors värde i talen inom heltalsområdet 0-1 000,
  • kunna jämföra, storleksordna och dela upp tal inom heltalsområdet 0-1 000,
  • kunna dela upp helheter i olika antal delar samt kunna beskriva, jämföra och namnge delarna som enkla bråk,
  • kunna beskriva mönster i enkla talföljder, och
  • kunna hantera matematiska likheter inom heltalsområdet 0-20,

beträffande räkning med positiva heltal

  • kunna förklara vad de olika räknesätten står för och deras samband med varandra med hjälp av till exempel konkret material eller bilder,
  • kunna räkna i huvudet med de fyra räknesätten när talen och svaren ligger inom heltalsområdet 0-20 samt med enkla tal inom ett utvidgat talområde, och
  • kunna addera och subtrahera tal med hjälp av skriftliga räknemetoder när talen och svaren ligger inom talområdet 0-200,

beträffande rumsuppfattning och geometri

  • kunna beskriva föremåls och objekts placering med hjälp av vanliga och enkla lägesbestämningar,
  • kunna beskriva, jämföra och namnge vanliga två- och tredimensionella geometriska objekt,
  • kunna rita och avbilda enkla tvådimensionella figurer samt utifrån instruktion bygga enkla tredimensionella figurer, och
  • kunna fortsätta och konstruera enkla geometriska mönster,

beträffande mätning

  • kunna göra enkla jämförelser av olika längder, areor, massor, volymer och tider, och
  • kunna uppskatta och mäta längder, massor, volymer och tid med vanliga måttenheter,

beträffande statistik

  • kunna tolka och presentera enkel och elevnära information i tabeller och diagram.



Detta är den lägsta nivån.
Det gör inget om man kan mer.
Anne-Marie

KAMERAFATTNING

'

Jag behöver inte kameran att se med.
Men med kameran ser jag noggrannare.

Så kan det vara.
Anne-Marie

FÄRGER i TRÄD



En lång promenad i skogen.
TIttar på allt som är bekant.
Träden. Buskarna. Barren. Myran.
Skalbaggen.
Lutar mig mot en stam.

Märkliga färger.
Allt annat än grönt.

Saker är inte som man först tror att de är.
Anne-Marie

HIMMEL BLÅ



Återspeglingar!
Det blir nästan samma himmel.
Men bara nästan!

Anne-Marie

JAZZoGOSPEL utanför ett cafe



Acapella!
WOW!

Sång ur hjärtan, brösten och struparna.
Det gungade i trottoaren.
Det svängde runt i människorna.
Det går inte att stå stilla när man lyssnar.
Gatuliv när det är som bäst.
I Seattle, utanför Starbucks, i hjärtat av...

och när bluesen är som tyngst,
smärtar den som mest.

Anne-Marie,
som är helt osynkroniserad med tiden... natt och dag... allt är uppochnedvänt. Det mesta faktiskt.

UTBILDNINGSCHEF


Idag mötte jag en utbildningschef.
Vi möttes på en skolgård.
Det blev genast samtal om människan och lärandet.
En skolgård är en utmärkt plats för dessa diskussioner.
Det finns nämligen inget tak på en skolgård.
Därför blir det mer än högt i tak för samtalet innehåll.
Så verkar en utbildningschef.
Det är bra. Det är väldigt bra!

Anne-Marie

ESBJÖRN SVENSSON




Det känns som om förlusten är personlig.
Bortgång är ett för litet ord.
Jag kan bara ana de toner som skapar rum för den här känslan.
Och den sträng som brister!

Anne-Marie

NÅGRA TENDENSER


Jag läste mycket nyhetstidningar i USA, och där tittade jag efter ... ja... små detaljer... inte det där stora sakerna..

ODLA DIN EGNA SÄKRA MAT?
Bland annat handlar trädgårdsodlingsannonser i USA
mer om att odla sin egen SÄKRA mat och hur man gör för att dra upp morötter, broccoli istället för
blomster av alla de slag.... och vara säker på vad det du äter har för faktiskt innehåll.
Är detta en tendens?

KAN FOLK MED GOD LÄSFÖRMÅGA LÄSA LÄNGRE BERÄTTELSER?
Läsningens kvaliteter och hur människan läser idag,
ingen tendens utan en ständig fråga.
Men här diskuterar man hur läsningen ständigt förändras,
och hur man gör med de LÅNGA berättelserna? Orkar folk med läsförmåga läsa långa romaner?
Är det en tendens?

THE IDEA OF SHARING?
Tendenserna inom skolvärlden och i en rad artiklar jag läser är THE IDEA OF SHARING.
En tendens som hör ihop med ord som samarbete, utveckling och uppmuntran.
Framtidsvisionärernas tre ledord!
SHARING, COLLOBORATION and FEEDBACK.
Behöver det vara en tendens?

NAMING YOU BY NAME
Överallt där du fikar frågar de efter ditt namn, När kaffet väl är gjort så ropas ditt namn upp. Det skapar en familjär känsla. Den kan uppfattas som besvärande i vissa miljöer, men välkomnande i andra. Detta är en tendens. Ge dig ditt namn! Därmed säkrar man sin plats just där - jag är någon här! Självklart är det ett medvetet säljknep men det besvärar mig inte alls. Om miljön är vardagsrumslik är det trevligt att då och då få sitt namn uttalat.
Effekterna av namegiving är positiva och skapar en mängd bekräftelser. Jag tänker på klassrummen som publika vardagsrum och hur vi förvaltar de namn eleverna har och vikten av att uttala namn värdigt och så ofta som vi någonsin kan.

Anne-Marie

ORDBOKSPROMENAD - TENDENS

Tendens?

Vad är det för ord och vad beskriver det?
Jag undar för jag använder det ganska så ofta.
Det betyder att jag måste peta i det.

Tendens:
förklaras med BENÄGENHET TILL VISST HANDLANDE samt
ANTYDD UTVECKLING ÅT VISS RIKTNING

Hmmm?
Visst handlande... och då undrar jag ju genast vad detta VISST betyder.
Visst hade fler hänvisningar till andra ord än till en förklaring som jag kan vila mig mot.
Då får jag anta att visst handlande... betyder inte allt handlande utan ett handlande som hör ihop med
någon slags riktning. Visst kan kanske kopplas till ordet VISSHET vilket betyder en övertygelse som
grundar sig på säkra fakta.

Hmmmm....
Jo tendenser grundar sig på faktiska fakta som man försöker hämta näring ur och gissa sig till en framtid
där fler och fler handlar i en antydd riktning... och fortsätter göra det.

Tendenser kan
visst visa en kommande utveckling.
Så kanske man kan förklara det.
Det är krångligt med ordbokspromenader.
Varför ska jag krångla till saker och ting.
Man kan ju bara använda orden hur man vill.
Men då kanske någon frågar...
VAD MENAR DU EGENTLIGEN?
Då kan det vara bra att veta vad man menar egentligen!

Anne-Marie

HEMKOMST



Det är ett vackert ord.
Hemkomst.
Tack alla ni som har kommenterat under resans gång,
Vi är alla på väg in i framtiden.
Det gäller att rita upp en karta.
Och att vara nyfiken.

A-M

END OF STORY



Leaving a place behind - bringing ideas back.
Not an end of story - has to be continued.

Anne-Marie

MITT HEMMA!



Så här ser nog hemlängtan ut... när man gör den i fantasin. Hemma är alla vägar som leder dit.
Som sagt... hemma är den plats där jag hör hemma. Jag hör hemma på en plats. Dit åker jag nu.

'


Då man är i färd med att resa påbörjas resan någon dag innan avresan.
Plötsligt ser man allt i matvarubutiken med andra ögon.
Pepparkakor från Annas. Men ... de hör ju ihop med mitt hemma!

Mitt hemma!
Anne-Marie

SUMMIT NOT BEING IN SEATTLE



Jag har nästan inte varit i Seattle.

Jag har besökt Redmond.
Jag har bott i Bellevue.
Jag har varit lite i Seattle:
Space Needle, Fiskmarknad och varuhuset Macy´s.

I övrigt har jag letat mig fram i Bellevue.
Det var fullt tillräckligt.

Anne-Marie





OFFENTLIGA VARDAGSRUM



Helt underbart.
Får man säga det.
Detta offentliga vardagsrum.
Fik, internetplats, soffor, musik.
Då man köper sitt kaffe frågar de efter ditt namn.
När kaffet är färdigt ropar de ut...
- Anne-Marie! Coffee ready!
De bygger upp en slags hemmakänsla.
Att det är ett ekonomiskt knep, ett reklamtrix det förstår jag.
Men saken är den... att jag kan sitta därinne utan att köpa mer.
Om ens en kopp kaffe.
Stämingen härinne är mycket "hemmalik".
Jag köper hela konceptet.
Framtidsvardagsrum.

Jag satt i sex timmar... ville inte gå... och tiden gick utan att jag gick.
Klockan gick utan att göra väsen av sig.
Jag berättade för de som arbetade att jag bara kom in för en snabb espresso.
De gaplabbade... du har ju nästan flyttat hit.
Nåväl - reser hem imorgon - fast de öppnar klockan sju och jag tänker ställa klockan.
Vill tillbaka.
Jag är nog en offentlig person!
Trivs där det är andra.
A-M

LÖRDAG IDAG


Jag längtar hem!
Det är inte en sorglig känsla.
Det är en glad!

Anne-Marie

KÖRLINGS ORD - UTESLUTNINGSFÖRTECKNING



Det är mycket som måste uteslutas för att innehållet ska bli ätligt.
Jag tycker snart att man kunde göra en parallell
uteslutningsförteckning att kompletera innehållsförteckningen.

För det som säljer är det innehåll som inte längre finns med!

Det gör man stor affär av.
Här är det glutenfritt!
Allt är naturellt.
Inga transfetter.
Det är WOW!

Det är märkvärdigt stort att det är så innehållslöst - och därmed så nyttigt.
Frågan är - vad innehåller allt det andra som inte har uteslutningsförteckning på sina varor?

Anne-Marie,
som lägger till ett nytt ord i Körlings ordbok... uteslutningsförteckning!

MAKALÖSA PIANIST



Jag häpnar ibland. Det är när någon gör underverk och ingen gör någon notis av det.
Går förbi. Jag hörde toner som jag bara måste lyssna till.
Visste inte var de kom ifrån. Men allt började gunga.
Jazz när jazz är som bäst. När pianisten inte spelar utan är i sin musik.
Jag fann källan till slut. Då dök den där lilla ungen upp.
- I think I love your music sa han... och började gunga med hela kroppen.
Dansa heter det när man inte kan annat än röra sig i takt med toner.
Samspel kunde man också säga.

Jag gungade med. Vi var iallafall två.
Parallellerna till skolan, läraren och uppdraget kunde jag inte låta bli att dra.



Anne-Marie,
som gick genom ett köpcentrum,

MATPRISER OCH DISKUSSION?



Nyheterna här -
Nyheterna diskuterar matpriserna.
Majsprodukterna stiger i höjden.
De omvandlas till biogas.
Jaha!

Är det en diskussion om vad jordbruksprodukter används till?
Snarare ett statement.
Vad som är kvar att diskutera är vad vi är beredda att betala för den mat vi behöver.

Anne-Marie

KLIMATET I SEATTLE



Det är kallare här än vad det brukar vara.
- Global warming effect!
Tänk att vi svänger oss så ledigt med den förklaringen.

Anne-Marie

FILDELNING I SEATTLE



Detta är stora bilvägen till downtown Seattle. Köer är bekanta. Ett körfält är tomt. Där får de få bussar köra OCH de bilar som har FLER än två i bilen. Så om man är tre i bilen kan man gladeligen köra på och välja både hastighet och ta lite ansvar för miljön. Detta är en tydlig bild av det faktum - de flesta som tar bilen - tar den ensam.

Anne-Marie

DÅTIDSINNOVATION




Läraryrket kom att förändras drastiskt med den nya tekniken.
Detta diskuterades och debatterades en gång i tiden.
Detta märkliga att läraren inte längre behövde vända eleverna ryggen.
De kunde lägga på en slags plastfilm på den nya och mycket märkliga over-head-apparaten.
Denna apparat måste också sättas på hjul, den behövde göras rörlig, då den kostade så mycket pengar att lärare måste dela tekniken med resten av skolans kollegier. En overhead per skola.

Hur ska detta nu påverka lärarens yrke och elevernas lärande frågade man sig då.
Samma misstänksamhet.
Samma ekonomi.

Anne-Marie,
som av nostalgiska skäl gärna klappar om sin overhead i klassrumme
t.

AVSAKNAD

Det är något som saknas.
Det är bara en känsla först.
Men sedan tänker man allt mer på det.
Vad är det som saknas?
Det är ett ljud som fattas.
Något som man tror sig höra men som inte finns där.

Sirenerna av polisbilar fattas här.
Av alla amerikanska ljud så är polissirenerna en slags evig ljudmatta.
I amerikanska filmer, i andra städer, Chicago och New York.
Säger något om klimatet här.
Lugnt med andra ord!

En annan del av Amerika.
En helt annan del av Amerika.

Anne-Marie


MIDDAGSTAL HOS MICROSOFT



Jag måste sammanfatta mig. Så jag höll en kort, improviserat tal, nedtecknat på en servett på restaurangen.


Innovative!

To be innovative
is not thinking of being innovative.
Innovative means
questionasking,
but not striving to find the answers
but finding the next question.

Being Innovative
is to find someone
being innovative together with.

Being Innovative
is talking about visions and dreams.
Quaoting a visionary
- I have a dream -

Being Innovative
is keeping a
relation to that dream.

I did not think of myself as Innovative.
I thought of myself as lonely,
but with an idea or two
how to make things different for children in my classroom.

You asked me
- Do you want to share?

That is being Innovative;
Sharing, colloboration, dreaming and
asking questions.
- Do you want to share?
A very good beginning
with no full stops.

Thank you all!

Anne-Marie

BESTÄMD FORM

Om vi benämner saker och ting i bestämd form händer något med vår känsla av ansvar.

Människan.
Djuret.
Växten.
Jorden.

Det språkliga gör något med tänkandet.
Påverkar!

Anne-Marie

TRÄFFA JAN BJÖRKLUND?

Jag har sökt Jan Björklund ett antal gånger...
kommer inte längre än till ... the wall of ... slå sitt huvud mot något omöjligt.
Jag vill tala om lärarpolitiken.
Kanske därför dörren är så stängd.
Nåväl... Jag träffade Bill Gates.
Han är nyfiken!

Det är något som inte stämmer!

Anne-Marie

LÄRARE FRÅN HELA VÄRLDEN



Lärare från Singapore! Väldigt innovativ. Oerhört kunnig i att omvandla läroplanen till verklighet. Imponerande. Rolig och trevlig.



Lärare (till höger) från Moskva med sin tolk (till vänster).
Jag talade väldigt mycket med dessa två. Det är nytänkande, vilja och engagemang för framtiden som sipprar igenom, trots att det mesta verkar betyda motstånd.



Lärare från Indien. Det är något helt annat än vad jag kan föreställa mig. Bara klasskillnaderna.
I dubbel bemärkelse.




Lärare från USA. De har inga läroplaner utan standards. Dessa standards förvaltas fritt från stat till stat.
En del följer inte alls standards. En del följer dem till punkt och pricka. Roliga diskussioner med mycket skratt.



Lärare från Frankrike. Där har de frigjort utbildare som kan ta lärarna in i tekniken och omsätta den till verklighet i klassrummen. Det lät väldigt spännande. Mycket skratt och mycket allvar.



Lärare från Sverige.
Världens mest Innovativa Lärare. Och då talar vi lärare över alla gränser, det tekniska, det mänskliga,
det mångfaldiga, det överskridande... genomsyrat av respekten för människan, djuret, växten och jorden: Bitte Kajler, Spånga Gymnasium.



Lärare från Australien. Connecting, colloboration... keywords. Tobias och jag var de som mest
höll i mikrofonen... vi ville diskutera, föra ut frågorna... och varje möjlighet vi hade att diskutera -
den tog vi.




Och här är jag... suddigt värre!

Jag intervjuade flera lärare.
Bland annat frågade jag:

- What did you think when meeting with Mr Bill Gates?

här är några av svaren:
- The Guru is here!
- I know this man!
- He looks like someone I know!
- WOW!
- I was pleased he came and talked to us.
- I felt completely blank!
- I couldn´t think.
- I kept repeating to myself - This is Bill Gates. This is Bill Gates. This is Bill Gates
- I met him before. He asked me questions. Took four minutes and then he was gone.

Tack alla lärare för allt ni delade med Er av lärande.
Anne-Marie


LÄRARYRKET? SÅ HÄR ÄR DET!

http://adjunkt.wordpress.com/2008/06/08/avsked/

Det är bara att tacka för att vi får läsa det som sändes till Magistern!
Sprider ett annat ljus över den så annars fattiga debatten om läraryrket.

Allt gott,
Anne-Marie

MÖJLIGT SÅ KLART

Vi ska följa Jonas Hällebrand vid Gunnesboskolan i Lund

http://ikt-pedagog.blogspot.com/2008/06/iktskolbiblioteksant.html

Det finns det all anledning att göra!
Anne-Marie

VÄRLDSLÄRANDE



Worldwide learners! Including Bill Gates!
Learning is a part of life.
Always.

Anne-Marie

DET MÖJLIGA ÄR DET MÖJLIGA



Det finns inga "inte" här!
Frågorna tar oss förbi ordet inte.
Berlinmuren  höll tillbaka.
Den föll av mänsklig kraft.
Historiskt sett trodde man inte att det var möjligt.
Men idag kan vi inte säga att Berlinmuren inte föll.
Den föll.
Fantasin tar oss också förbi ordet inte.
Verkligheten kan stoppa oss ibland.
- Men inte då... kan vi kanske säga..., och så har vi avväpnat ordet inte och menar egentligen Ja!
Det möjliga är möjligt.
Med respekt om det mänskliga.



Berlinmuren - Microsoft - piece of art.

ANne-Marie

VÄNLIGA SKYLTAR



Mot befrielsen!
Toaletten!
Jag gillar skylten.
Så känns det när man varit där.

Anne-Marie

BERLINMUREN I REDMOND



Jag är precis slut. Men oj så roligt jag har haft så här långt. Här är en bit av Berlinmuren.
Den lutar jag mig mot. På baksidan av Berlinmuren står ordet Happy. Det får beskriva ett tillstånd.
Hard Fun! säger man här.
Det betyder hårt jobb - men meningsfullt och utmanande.
Anne-Marie

FÖRELÄSNINGAR o DISKUSSIONER





Två dagars arbete, föreläsningar, diskussioner med luncher inrullade i vårt "hem" på Microsoft.
Professorer från hela världen, diskussioner om läroplaner, föreläsningar om lärandet, introduktioner till nytänkande,
och så omvälvande som lärande ska vara och "hard fun" vilket det betyder att lära sig. Lärande utmanar och det är roligt men också hårt arbete.
Jag är utmanad. Inte trött. UTMANAD.
Det är väldigt spännande.

Anne-Marie



CRUISING SEATTLE



Cruising in the USA?
Det är en vacker tur vi får göra.
Vi passerar the resident of Mr & Mrs Gates.
Jag gillade att de bodde mitt i alltsammans.
De har massor av grannar.



Anne-Marie

FRÅGA BILL GATES?



- You are free to ask any questions, sa Bill Gates.
Jag ställde en fråga till Bill Gates.
Den var bra. Det måste den vara.
Vad frågar man Bill Gates om?

Vad skulle du fråga?
Anne-Marie,
som tänker fundera över min fråga och vad den frågan gjorde med mitt egna tänk.
För fart på tänket satte den sannerligen. Mer vill jag inte berätta.

FÖRVÄNTANSFULLA



Från Hotellet till timmar av framtidstänk.
Förväntansfulla.
Det är roligt!
Anne-Marie


FRÅGORNA!

Vi borde sätta utropstecken bakom frågorna!
Svaren är inte så intressanta.
Allt lärande handlar om frågor!
Frågan är bara vem som ska ställa dem och varför!
Kontrollfrågorna tycker jag inte om.

Här ställer vi oss frågor hela tiden.
Det är oändligt kreativt.

Svaren?
Svaren kanske ska ha frågetecken bakom sig?

Anne-Marie

KALLARE ÄN SIBIRIEN

Världens största parkering är under tillblivelse.
Den ska vara under jord och hysa 5000 bilar.
Den tillhör Microsofts campus.

Jag undrar lite stilla om man kan ta en buss, något slags kollektivt?
Nej det kollektiva färdmedlet tycks inte uppfunnet här.
Amerikanarna är bilburna.
Bensinpriserna skjuter i höjden.
Vädret är inte heller riktigt som det brukar vara.
Dagens nyheter annonserar:

Coolder than Siberia!

Anne-Marie



OM IGEN BILL GATES



Det var kompakt tyst, jag tror att dammkornen som landade på den heltäckande mattan väsnades, då Bill Gates berättade om framtiden, skolans viktiga roll världen över, om sina tankar kring de frågor han värnar,

Initierat och ödmjukt berättade han om hur lärandet ser ut hos honom själv och vad som får honom att lära vidare.
under det att hans assistant håller honom uppdaterad om hur mycket tid han har till nästa möte.

Så inbjuds vi att fråga.
Tystnaden är obruten.
Då skrattar Bill Gates.

Två frågor ställs.
Jag ställer den ena.
Min fråga är bra.
Får man en enda chans måste den vara det.

Sessionen avslutas med gruppfotografering.
- Bill, 30 seconds....
och Bill Gates försvinner ut.
Borta.

Anne-Marie

IMPACT BILL GATES

Så är vi då i Microsoft Redmond.
Hela dagen föreläsningar, grupparbeten, luncher, rundvandringar.
Och absolut tystnadsplikt.

Men jag tappade hakan flera gånger.
Framtidsvisionerna som vi fått uppleva är långt mer framtida än vad jag kan skapa i min fantasi.
Vi talade om sience fiction. Vi fick erfara detta live.

Mitt i alltsammans kommer plötsligt Bill Gates in till oss.
Luften stod fullkomligt stilla.
Det var märkligt speciellt.
Jag tror vi alla 23 lärare andades in precis samtidigt och sedan kom ingen utandning.
Impact.
Totally.

Anne-Marie

TILL MIN REDAKTÖR



Det står alltid människor bakom.
Bakom mig står alltid min redaktör.
Jag måste bara sända en hälsning via bloggen.
Anne-Marie

DAGENS PROGRAM



* Hämtas för färd till Microsoft (redan klockan halv åtta på morgonen)
* Frukost hos Microsoft. I en hel timme (mums)!
* Rundtur
* Networking
* Lunch
* Skoldiskussioner
* Networking och diskussioner
* Kaffe (ja ja jag vet - men det är oändligt viktigt för mig - jag är jetlagad så jag behöver allt kaffe i världen)
* Konstruera en framtid - vårt uppdrag!
* Tillbaka till hotellet
* Kryssning med middag (Det är så mycket vackert vatten här... och natur... ser fram emot detta)

Är nog slut redan på eftermiddagen men ska hålla korpgluggarna öppna till midnatt!
Anne-Marie

TID OCH OBALANS

Vaknar på svensk tid.
Här är klockan halv tre på morgonen.
Bloggbesöker er därhemma.

Läser om Jan Björklund och betygsättarivern?



Vi har nationella prov, en mål- och resultatstyrd skola,
en läroplan, lokala arbetsplaner... vi har uppnåendemål
och strävansmål...

Fullt tillräckligt!

Jag vill absolut inte hamna i några subjektiva områden där ordning och reda ska bedömas.
Allt lärande innebär en viss oordning!

Det nya rör om i det gamla.
Men det gamla ska inte röra om för mycket i det nya!

Anne-Marie


KLASS-STORLEK I VÄRLDEN

Samtal mellan världskollegor.
Lärare över gränserna!

Jag undrar:
Hur stor klass har du?
Hur många undervisar du?


Indiens representant är lärare i matematik för lite äldre elever.

Han har 100 elever (minst) i sina klasser. De är 15 år. Studiemotiverade.
"No problem"
Alla vet att skolan är den enda vägen till arbete.
De vet vad utbildningen ger dem.
De vill gå i skolan.
De 100 eleverna får sina betyg genom prov.
Något annat är inte möjligt.

Läraren från Singapore har 40 elever i sin klass.
Eleverna är 11 år.
Han har heller inga problem med ordningen.
- No, no, no they really want to study... no problem!

När jag frågat klart fick jag samma fråga.
- How many pupils in your class?

Anne-Marie

BEGIN THE BEGIN




Så har det börjat.
Den officella starten.
Mingeltillställning.
Lärare från alla världens hörn.
Representanter för eleverna.
Det är viktigt att minnas.

Anne-Marie

BLOGGTIPS - SVENSKA PANOPTIKON

Känner nog lite hemlängtan.
Bloggade lite i svenska bloggar.
Fann en fullkomligt underbar blogg.
Den vill jag ge er möjlighet att besöka.
Utdrag ur bloggens ide:

När nu namnet Svenska Panoptikon återerövras så är det i bloggens form. Folkbildning och kuriosa är fortfarande ledorden, om än just folkbildningsaspekten ska tas med en nypa salt. Bloggen speglar mina intressen och eftersom dessa stundom är milt sagt smala så kommer jag inte heller att skriva om eller debattera de stora breda ämnena för dagen. Bered dig istället på ytterst subjektiva nedslag i historien (främst Stockholm vid sekelskiftet), litteraturen (en del Sherlock Holmes kan det bli) och nöjesvärlden (i synnerhet äldre, lättsam underhållning). Gärna sådan kunskap som håller på att försvinna ur det allmänna medvetandet. Och banne mig om inte detta kan tolkas som lite folkbildande ändå.


http://svenskapanoptikon.wordpress.com/

Anne-Marie

VAR ÄR BÖCKERNA?



Jo jag promenerar runt där jag är.
Letar efter saker att skriva om.
Saker att fundera mera över.

Jag letar bokhandlare, boklådor... något med böcker i.
Jag letar och letar och letar.
Hittar ingen bokhandel.
Det undrar jag över.

Det är märkligt tycker jag.
Var är böckerna?
Så kommer jag nog alltid att tänka!
Var är böckerna?

Jag inser att framtidens stora tekniska landvinningar handlar om att alla förväntar sig att man behärskar språket eller språken, såväl det muntliga som det skriftliga. Vi har tekniken för att kommunicera. Jag ser min plats i denna cyberera som säkrad. Vi lärare kommer att ställas inför prövningar. Var är böckerna? Kanske är vi lärare böckerna i framtiden.

Anne-Marie

ÖVERGÅNGSFART



Detta med övergångar.
Det tar tid att gå från en punkt till en annan.
Det tar tid att springa in i framtiden.
Det tar tid att sätta igång något från ett slags nu som ska mynna i något längre fram.
Övergångar.
Här är övergångsknappen för ett övergångsställe.
Vi väntar på att få gå över en gata i Seattle.
När det väl är vår tur i trafiken får vi springa fort.
Från grön gubbe till röd gubbe?
Tja man kommer halvvägs över gatan sedan slår det om till rött.
Det är bråttom att övergånga.

Anne-Marie,
som nu tycker att figuren på fotografiet är en som förstått det hela rätt.
Man springer helt enkelt.
Man springer på och man springer in i... och springer över.

SOLITARY GAMING

Begrepp att fundera över:

Solitary gaming och Social gaming.

Jag funderar! Något betyder det för skolan!
Något gör det med möjligheterna?
Det är bara att inse att vi måste möta upp!
Social träning kan komma att betyda något annat i framtiden.

Anne-Marie

ALL THINGS DIGITAL


THE WALL STREET JOURNAL har haft en årlig konferens som de kallar ALL THINGS DIGITAL.

En hel tidningsdel är vikt åt denna konferens. Matnyttig läsning.
Mr. Walter S. Mossberg and Kara Swisher inbjuder sina läsare att ta del av konferensens innehåll.
Jag tror vi ska göra det.

Varför tror Rupert Murdoch på papperstidningens framtid? Hur kan tidningen överleva?
Vad tänker Jeffrey Bezos, Amazon,com, om framtidens bokläsande och den fysiska boken och hur ser framtidens läsare ut?
Hur ser det framtida tv-tittandet ut? Hur interaktive kan tv bli?
Spelen då? Robert Kotick of Activision, World of Warcraft and Guitar hero, om spelen och dess funktion från att vara solitary gaming to social gaming. Hur ser utvecklingen ut?



Jag har skumläst.
Kliar mig i min femtioåriga panna!
Jag är i kölvattnet av dåtiden!
Framtiden är väldigt framtida!

Jag återkommer!
Anne-Marie
 
http://allthingsd.com/



AHEAD OF FUTURE



Nu är till och med framtiden omkörd.
Den leder inte längre.

Vad är tid?
Anne-Marie

SVAR TILL KLASS 3

Hej klass 3,
Nu har jag svarat på alla era frågor.
Ni får läsa mina svar - de står med stora bokstäver mellan alla frågor.
Jag är så glad att ni skrev och undrade.
Det är bra med frågor.
Ni har gjort mig väldigt glad.
Jag har ritat den här bilden som heter SKRIVKAMRATER.
Det är ni. Mina skrivkamrater.

Anne-Marie,





Hur många böcker har du skrivit?

JAG HAR SKRIVIT FEM BÖCKER.
JAG HAR SKRIVIT LITE I ANDRAS BÖCKER OCKSÅ.

Hur kändes det att göra boken?

DET ÄR SÅ ROLIGT ATT FÅ GÖRA EN BOK.
DET ROLIGASTE ÄR NÄR NÅGON LÄSER DEN.
ALLRA ROLIGAST ÄR DET OM DET MAN SKRIVER UPPLEVS SOM ROLIGT.

Hur tänkte du när du skrev boken?

JAG TÄNKTE PÅ BARN, JAG TÄNKTE PÅ SÅR, JAG TÄNKTE PÅ PLÅSTER.
SEN BÖRJADE JAG SKRIVA.

Boken är COOL!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

TACK. DET ÄR ROLIGT ATT LÄSA ATT DU TYCKER DET.

Gillar du apor? Det gör jag!

JAG GILLAR APOR.
MEN JAG GILLAR DELFINER OCKSÅ.
SEDAN GILLAR JAG PINGVINER.


Kan du inte skriva en bok om apor! (om du inte har gjort det) skicka den boken i så fall!

APOR ÄR ...
VÄLDIGT LIKA OSS.
JAG LOVAR ATT SKICKA EN BERÄTTELSE OM JAG FÅR EN IDE.

Varför är bilderna lite konstiga men ändå roliga?

DET ÄR KONSTIGA FÖR ATT MAN SKA PRATA OM DOM.
DET HAR NI SÄKERT FÅTT GÖRA.
NÄR MAN VÄL KOMMER PÅ VAD SOM HAR HÄNT ÄR DET INTE SÅ SVÅRT ATT KLURA UT RESTEN AV BOKENS ILLUSTRATIONER.

Hur kom du på idén till bilderna?

VI VILLE ATT NI SOM LÄSER BOKEN SKA FÅ MYCKET ATT PRATA OM.
JAG TYCKER ELEVER SKA PRATA.
DÄRFÖR SKREV JAG SOM JAG GJORDE.
DÄRFÖR MÅLADE MIN BROR SOM HAN GJORDE.

Var fick du inspiration till boken i från?

JAG FICK INSPIRATIONEN FRÅN ALLA BARN SOM SLÅR SIG.
MEN MEST TÄNKTE JAG PÅ DEM SOM MÅSTE TA SPRUTOR VARJE DAG.
DE SOM ÄR DIABETIKER.


Boken "Mitt sår" är bbbbbbbbäääääääässsssssstttttt!!!!!

SÅ GLAAAAAAAAAAAAAAAAD JAG BLIR!
TACK

Varför är det olika färger på bilderna?

DET FÅR DU KLURA PÅ.
FÄRGERNA ÄR NOGGRANT UTVALDA.
DE BETYDER NÅGONTING.
ALLA FÄRGER BETYDET NÅGONTING.

Hur tänkte du när du skrev Mitt sår?

JAG TÄNKTE PÅ BARN SOM SLÅR SIG.
SOM LÄRARE MÖTER MAN MÅNGA BARN SOM SLÅR SIG.
DÅ MÅSTE MAN PLÅSTRA OM.

Vad är ditt favorit djur?

MITT FAVORITDJUR ÄR ... DET ÄR NÄSTAN SVÅRT ATT VÄLJA NÅGOT .... MEN JAG TROR DET
BLIR DELFINER

Kan du skriva en bok om ditt favoritdjur och skicka den till oss (om du vill. Är din favorit färg gul?

OM JAG KOMMER PÅ EN BERÄTTELSE OM DELFINER SÄNDER JAG DEN TILL ER.
MIN FAVORITFÄRG ÄR DUV-BLÅ.

För att det är fyra sidor som är gula!

SÅ KAN DET VARA.
MEN FÄRGERNA HÖR IHOP MED HÄNDELSERNA.
DU FÅR KLURA UT HUR.

Var det kul att skriva boken?

DET VAR VÄLDIGT ROLIGT ATT SKRIVA.


Varför är det olika färger på sidorna?

DET ÄR OLIKA FÄRGER PÅ SIDORNA FÖR ATT FÄRGERNA BERÄTTAR NÅGOT SOM HÖR IHOP MED BERÄTTELSEN.

Vad heter illustratören?

ILLUSTRATÖREN HETER ANDERS KÖRLING.

Eller är det du som också har målat bilderna?

NEJ. JAG HAR INTE MÅLAT DEM.
MEN JAG HAR TITTAT PÅ DEM OCH VARIT MED OCH FUNDERAT OM DE VISAR DET DE SKA GÖRA.


Har du skrivit mer böcker än den här boken?

JAG HAR SKRIVIT NÅGRA BÖCKER TIDIGARE.
TRE STORBÖCKER. DU SER TITLARNA HÄR PÅ MIN BLOGG.

Vad tänkte du när du skrev den här boken?

JAG TÄNKTE PÅ BARN OCH HUR VIKTIGT DET ÄR ATT BLI OMPLÅSTRAD OCH FÅ HA ETT SÅR.
SÅR ÄR VIKTIGA FÖR BARN.


Varför har du bara färlagt en eller två saker utom bakrunderna?

DET HANDLAR OM ATT FÄRGERNA OCKSÅ BERÄTTAR NÅGOT.
DU FÅR TALA MED DIN LÄRARE OCH KLURA IHOP TILLSAMMANS HELA KLASSEN.
VARFÖR HAR DE VALT FÄRGERNA SÅ HÄR?
SÅ KAN NI TÄNKA.

Är det en flicka eller en pojke boken handlar om?

DET ÄR EN SVÅR FRÅGA.
DET HANDLAR NOG OM BARN.
NI FÅR SKRIVA OCH BERÄTTA VAD NI TROR.

Är det samma barn på sidorna i boken eller är det olika barn?

JAG TÄNKTE ATT DET VAR OLIKA BARN PÅ VARJE BILD.

Varför började du att skriva den här boken?

JAG HADE EN BERÄTTELSE I HUVUDET.
DET VILLE BARA KOMMA UT.
SÅ SKREV JAG NED DEN.

Eller har du yrket

Författare?

NEJ JAG ÄR INTE FÖRFATTARE.
JAG ÄR TILL YRKET LÄRARE.
OCH DET TYCKER JAG MYCKET OM ATT VARA.

Varför har du bara två grejer på samma bild?

DET HANDLAR OM ATT DE HÖR IHOP MED HUR MAN FÅTT SÅRET OCH VAR SÅRET SITTER.
NI FÅR KLURA IHOP MED VARANDRA.


Vad har du för yrke?

JAG ÄR LÄRARE.

Är du en lärare?

JAG ÄR EN LÄRARE.
DET TYCKER JAG OM ATT VARA.

Varför är det ett orange ägg i en hand?

JAG HAR INTE BOKEN MED MIG DÄR JAG ÄR JUST NU.
JAG MÅSTE FÅ ÅTERKOMMA MED MITT SVAR.


Boken var jätte ROLIG!

JAG TROR ALLA SOM SKRIVER BLIR GLADA NÄR DEN SOM LÄSER BOKEN TYCKER OM DEN.
TACK. JAG BLIR VÄLDIGT GLAD.

Vad gillar du att göra på fritiden?

JAG TYCKER OM ATT SKRIVA, RITA, FOTOGRAFERA OCH PRATA OM ALLT MÖJLIGT.

Har du skrivigt några tjocka böcker?

JAG HAR SKRIVIT EN BOK OM UNDERVISNING. DEN VAR TJOCK.

Varför har du t.ex ramlade i gruset,istället för att ha skrivit, jag ramlade i gruset?

JAG VILL ATT NI ELEVER SKA FÅ PRATA. DÄRFÖR TOG JAG BORT LITE AV MENINGARNA SÅ ATT NI KUNDE FÅ LÄGGA ER I OCH TYCKA SAKER SJÄLVA.

Hur kom du på att skriva den här boken?

JAG VET ATT DET ÄR LITE SPÄNNANDE MED HUR SÅREN HAR KOMMIT TILL OCH ATT HA PLÅSTER PÅ SINA SÅR.

Varför är det så konstiga bilder?

OM DET ÄR LITE KONSTIGA BILDER SÅ MÅSTE MAN TÄNKA SJÄLV. DET ÄR VIKTIGT ATT TÄNKA NÄR MAN TITTAR PÅ BILDER.

Tycker du om att skriva?

JAG ÄLSKAR ATT SKRIVA.
DET HOPPAS JAG NI FÅR UPPLEVA.
DET ÄR ROLIGT ATT SKRIVA.

Varför skriver du inte jag?

JAG VILL ATT NI SKA TÄNKA SJÄLVA OCH LÄGGA ER I DET JAG HAR SKRIVIT.

När lärde du dig att skriva?

JAG LÄRDE MIG DET GENOM ATT LÄSA MYCKET BÖCKER SOM ANDRA HAR SKRIVIT.
JAG LÄRDE MIG SKRIVA INNAN JAG BÖRJADE SKOLAN, MEN JAG LÄRDE MIG HUR MAN SKRIVER I SKOLAN.

Hur tänkte du när du skrev boken?

JAG TÄNKTE PÅ ETT BARN SOM HADE FÅTT ETT SÅR.
SEDAN LÄSTE VI EN BERÄTTELSE AV WEISLANDER - LILLEBROR OCH NALLE - DEN HANDLAR OM LILLEBROR SOM LÄR SIG RÄKNA PÅ SINA SÅR. DEN ÄR ROLIG.

Vad gör du på din fritid??

JAG SKRIVER MEST. FOTOGRAFERAR ÄLSKAR JAG ATT GÖRA.
SEDAN LÄSER JAG BÖCKER OCH TIDNINGAR.
JAG TYCKER OM ATT TÄNKA.

Är det en kille eller en tjej i boken?

JAG VET INTE RIKTIGT. DET ÄR NOG BÅDE OCH. DET KAN VARA EN LILLASYRRA SOM VILL LÄRA SIG STEKA ÄGG AV SIN STOREBRORSA.

Kom du på boken av att du själv har gjort illa dig mycket eller att dina barn har gjort illa sig mycket om du har några barn?

JAG HADE JÄMT SKRUBBSÅR PÅ KNÄNA NÄR JAG VAR LITEN.
JAG HADE BLÅMÄRKEN EFTER ATT JAG RAMLAT.
JAG HADE RIVSÅR EFTER ATT HA GÖMT MIG I EN BUSKE MED TAGGAR.
JAG LEKTE UTOMHUS OCH DÅ FÅR MAN ETT OCH ANNAT SÅR.

Alla sår i din bok har du fått dom såren på riktigt av samma anledning eller har du bara kommit på dom även om man kan få dom såren på riktigt av samma anledning?

ALLA DE HÄR SÅREN HAR HÄNT PÅ RIKTIGT. MEN DET ÄR OLIKA BARN SOM FÅTT DEM. JAG HAR SKRIVIT OM DET SOM HAR HÄNT. SÅ ALLA BERÄTTELSER ÄR SANNA OCH RIKTIGA.

Varför blev du författare och inget annat. Hur kom du på den där boken??

JAG SKREV MITT SÅR FÖR ATT ALLA BARN JAG PLÅSTRAT OM HAR BEHÖVT EN LITEN SAGA OM SITT SÅR.

MEN JAG SKREV DEN OCKSÅ TILL ALLA DIABETIKER, DE SOM ÄR SOCKERSJUKA. DE TAR SINA SPRUTOR SJÄLVA OCH JAG TYCKER DE ÄR MODIGA.

Jag tyckte att boken var bra! Jag fattar inte hur du kommit på boken!
Den där grejen med korvkiosken var bäst!!

KORVKIOSKEN!
JO DEN SKRATTAR JAG ÅT SJÄLV. DEN HANDLAR OM MIN SON.
HAN HADE PRECIS LÄRT SIG CYKLA. VAD SOM HÄNDE UNDER HANS CYKELTUR
HAR NI LÄST OM I BOKEN.

Har du gjort en sån här rolig bok förut?

NEJ. DET ÄR MIN ROLIGASTE BOK.
JAG BLIR SÅ GLAD ATT DU TYCKER ATT DEN ÄR ROLIG.

Jag gillar hur du skriver i boken. Kommer du att göra fler böcker någon gång eller?

TACK FÖR DIN UPPMUNTRAN.
JAG HAR EN IDE TILL EN BOK OCH DEN HÅLLER JAG PÅ ATT FUNDERA ÖVER.


Vem har ritat bilderna?

ILLUSTRATIONERNA ÄR RITADE AV MIN BROR. HAN BRUKAR GÖRA ILLUSTRATIONER TILL OLIKA BÖCKER.
JAG TROR HAN TYCKTE OM ATT GÖRA BILDERNA LITE GÅTFULLA.

Gillar du att skriva?

JAG ÄLSKAR ATT SKRIVA. JAG MÅSTE SKRIVA. JAG SKRIVER VARJE DAG.
JAG HOPPAS ATT DU OCH DINA KLASSKAMRATER TYCKER OM ATT SKRIVA.

Jag gillar i alla fall att skriva på datorn och i böcker.Jag gillar din bok jätte mycket!!

SÅ BRA ATT DU GILLAR ATT SKRIVA. DATORN ÄR BRA ATT SKRIVA PÅ.
TACK FÖR ATT DU GILLAR MIN BOK. JAG BLIR GLAD ÖVER ATT LÄSA DET DU SKRIVIT.


Brukar du skriva böcker ofta eller?

JAG SKRIVER ALLTID PÅ EN BOK.
MEN DET ÄR NÅGON ANNAN SOM AVGÖR OM DET BLIR EN BOK ELLER INTE.
PRATA MED ER LÄRARE OM HUR EN BOK KOMMER TILL.
DET ÄR EN LÅNG HISTORIA.


Hej då,
Anne-Marie

FRÅGVIS I SEATTLE

Jag frågar alla.
Om allt möjligt.
Jag tänker...
bara den frågvise kan bli vis!
Den klokheten går via dumma frågor.

Så lär sig barn i skolan också.
Därför är det farligt om de slutar fråga.

Anne-Marie

MICROSOFT I SEATTLE


- Var ligger Microsoft?
Taxichauffören pekar åt det hållet.
Starbuckservitören pekar åt ett annat.
Alla talar gott om företaget här.
- Är det en stor byggnad?
- Oh dear, it´s not A building, there are buildings!
- Åh! utbrister jag svenskt.
- Well you could say - it is a town!

Ja, så kan det vara!
Anne-Marie


STRÖMLÖST I SEATTLE



Allt är elektriskt och allt är för att kontakta sig med omvärlden. Också på ett hotellrum. Jag måste jämföra mot mitt klassrum. På detta hotellrum har jag

* nätuppkoppling via dosa... (naturligtvis)
* Ipodladdare och högtalare (fantastiskt)
* telefon för såväl internt som externt bruk (ja, ja det är väl självklart men nu ställde jag detta i förhållande till ett klassrum)
* TV med det mesta i sökform (hittar inte ens den ordinarie sändningen)
* rikligt med kontakter för allt vi behöver av elektriska saker (vilket också är en fråga för klimatet).

Jag tänker på mitt klassrum... önskar mig en upprustning.
Att jag kan behöva en aning utbildning får min trötta inkoppling åskådliggöra.
Strömlöst i Seattle!

Fnitter!
Anne-Marie

OMÅLAD I SEATTLE

Mitt lilla face och jag... vi ska på möten.

Hur dumt är det inte att packa smink i en resväska.
Men jag tänkte bespara mina gränsöverskridningar... det är svårt att komma in i USA,
varför bära med sig artiklar som de inte tillåter annat än i plastpåsar...
så allt smink, lotion, parfymer... ligger i min kappsäck... ännu borta!
nu har det emellertid löst sig...
köpt smink... och det är INTE billigt när ALLT ska köpas in.

Inne i varuhuset Macy´s mötte jag en förtvivlad liten grupp som ordade om sitt försenade bagage. Jag sökte upp dem för att höra om hur stor ersättningssumman kunde vara....de skulle vidare på cruise till Alaska. De var förtvivlade.
De hann inte köpa in kläder för sin efterlängtade cruise och deras båt avgick under eftermiddagen.
De såg rött... och såg sin drömresa gå om intet.

Så kan det gå!
Jag tänker alltid - det mesta ordnar sig - och det tror jag fortfarande.
Väntar på svar från SAS!

Anne-Marie



SÖMNLÖS I SEATTLE

Boring - jetlag!
Att vakna 03,15 lokal tid gör mig nervös.
Jag ska jobba idag... och jag kommer vara slut klockan tre i eftermiddag.
I övrigt slår jag ihjäl tiden med amerikanska nyheter.
De skiljer sig markant från de svenska.
Mer inåtriktade.

Anne-Marie


UTAN BAGAGE I SEATTLE




Kan bli sömnlös för mindre.
Datorn, kameran, ritpapper, tre pennor, ett läppstift - that´s it - det är vad jag har just nu - samt pass, plånbok och biljett.
Resen av bagaget finns i Köpenhamn.
Den överdrivna vänligheten oroar mig en aning.
- Tomorrow by your hoteldoor!

Anne-Marie

UTSIKT ÖVER ISLAND



Flög över Island.
Jag såg det vackra.
Lovade att titta.
Jag såg.
Tänkte.

Anne-Marie

LÄMNAR SVERIGE och ...

måste ge Er en liten hälsning via denna skylt



Stockholm bygger om för att göra staden tillgänglig för alla. Det är en vacker tanke. Jag undrar lite stilla vilka
den inte var tillgänglig för innan de kom på denna lysande idé om framtida inkluderande tillgänglighet?

Det är ett stort arbete att inkludera och göra klart.
Frågan är om arbetet någonsin blir klart.

Anne-Marie

DESTINATION SEATTLE



Då bär det av. Mot Seattle och in i framtidstänket.
In i hjärtat av Microsoft.
Två dagars möte med andra lärare från hela världen.
Brainstorming.
Skriver dagligen om detta.
Tidskillnader till trots.
Dåtid vs nutid.

Anne-Marie

BALLONGER 6 JUNI



Det var mäktigt att vara precis under alla ballongnät innan de 50 000 ballongerna släpptes fria och försvann upp i skyn. Men jag har svårt med festarrangemanget. Undrar hela tiden var festen är? Jag tror det krävs en hel generation innan vi kan etablera en nationaldag. Jag gläds att så många nya svenska viftar med svenska flaggan.



Det är mäktigt att se så många ballonger fara upp och ut över Stockholm Det gick ett sus i publiken. Jag är svensk. Varför har vi så svårt att vara svenskar?
Anne-Marie
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1324527.svd

MUSIKLÄRAREN och AVSLUTNINGAR



Det är musik där de är - musiklärarna.
Och när det är avslutningar så vilar allt på musiklärarna.
Jag tycker de är värda ett eget potpurri.
Anne-Marie

IDE TILL SKOLAVSLUTNINGEN

Min årskurs femma och jag hade avslutning idag.
Jag funderade över vad att göra på själva avslutningsdagen.
Eleverna ville inte uppträda för föräldrarna.
Jag ville göra något göra.



Så alla fick göra sin egna tårtbit.
Lätt som en plätt.
Jag köpte färdiga tårtbottnar, sprutgrädde, jordgubbar, bananer, strössel, sylt, kokos, annan liten frukt och naturligtvis vaniljkräm. Allt i små skålar.
Med ett glas stansade jag ut sex stycken mindre runda tårtbottnar ur den stora. Det blev totalt 24 småtårtbottnar.

Sedan fick eleverna göra själva.
Äta också.

SOMMARLOV!
Anne-Marie


SÅ HÄR UNDRAR KLASS 3

Hur många böcker har du skrivit?

Hur kändes det att göra boken?

Hur tänkte du när du skrev boken?

Boken är COOL!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Gillar du apor? Det gör jag!

Kan du inte skriva en bok om apor! (om du inte har gjort det) skicka den boken i så fall!

Varför är bilderna lite konstiga men ändå roliga?

Hur kom du på idén till bilderna?

Var fick du inspiration till boken i från?
 
Boken "Mitt sår" är bbbbbbbbäääääääässsssssstttttt!!!!!

Varför är det olika färger på bilderna?

Hur tänkte du när du skrev Mitt sår?

Vad är ditt favorit djur?

Kan du skriva en bok om ditt favoritdjur och skicka den till oss (om du vill. Är din favorit färg gul?

För att det är fyra sidor som är gula!

Var det kul att skriva boken?

Varför är det olika färger på sidorna?

Vad heter illustratören?

Eller är det du som också har målat bilderna?

Har du skrivit mer böcker än den här boken?

Vad tänkte du när du skrev den här boken?

Varför har du bara färlagt en eller två saker utom bakrunderna?

Är det en flicka eller en pojke boken handlar om?

Är det samma barn på sidorna i boken eller är det olika barn?

Varför började du att skriva den här boken?

Eller har du yrket

Författare?

Varför har du bara två grejer på samma bild?

Vad har du för yrke?

Är du en lärare?

Varför är det ett orange ägg i en hand?

Boken var jätte ROLIG!

Vad gillar du att göra på fritiden?

Har du skrivigt några tjocka böcker?

Varför har du t.ex ramlade i gruset,istället för att ha skrivit, jag ramlade i gruset?

Hur kom du på att skriva den här boken?

Varför är det så konstiga bilder?

Tycker du om att skriva?

Varför skriver du inte jag?

När lärde du dig att skriva?

Hur tänkte du när du skrev boken?

Vad gör du på din fritid??

Är det en kille eller en tjej i boken?

Kom du på boken av att du själv har gjort illa dig mycket eller att dina barn har gjort illa sig mycket om du har några barn?

Alla sår i din bok har du fått dom såren på riktigt av samma anledning eller har du bara kommit på dom även om man kan få dom såren på riktigt av samma anledning?

Varför blev du författare och inget annat. Hur kom du på den där boken??

Jag tyckte att boken var bra! Jag fattar inte hur du kommit på boken!

Den där grejen med korvkiosken var bäst!!

Har du gjort en sån här rolig bok förut?

Jag gillar hur du skriver i boken. Kommer du att göra fler böcker någon gång eller?

Vem har ritat bilderna?

Gillar du att skriva?

Jag gillar i alla fall att skriva på datorn och i böcker.Jag gillar din bok jätte mycket!!

Brukar du skriva böcker ofta eller?




DETTA MINA BLOGGLÄSARE - ÄR TREOR SOM FRÅGAR!
STUDERA FRÅGORNA.

DE SKA FÅ SVAR.
JAG SKA BARA KLURA LITE!
OCH DET DÄR OM KORVKIOSKEN - DET HAR HÄNT I VERKLIGHETEN.

Tack klass 3C och så snart jag får lite sommarlovsro ska jag svara på era frågor... jag tror i morgon!
Bästa Ni,
TACK!
Anne-Marie

SKOLAVSLUTNING IDAG



Utvärdering av ett arbete i min femma. Jag gillar den här utvärderingen.
På knappt ett halvår gick vi i mål. Jobbigt? Självklart. Läraren som manar på?
Självklart. Vi har gått i mål. Samtliga.

Jag delar elevernas trötthet men känner också en oerhörd tillfredställelse med terminen.

Nu väntar sommarlovet... om några timmar är eleverna lediga... för oss lärare dröjer den ännu någon vecka eller två. Jag funderar på att ansluta mig till någon grupp. Ungar har bra idéer. Funderar på att ansluta mig till den här klubben. Handfast och lockande.




Anne-Marie

VAPEN(S)TILL(E)STÅND

Vapenstillestånd blir det om man drar in vapentillstånd.
Det går att ta bort två bokstäver så får vi hela innebörden av åtgärden.

Anne-Marie


VANKELMOD men oj...

...så bra det är att rätt begreppa orden.
Jag skrev det nyss i mitt inlägg. Thord, en trogen bloggbesökare satte ljus på ordet. Jag använde det bara för att jag tycker det är vackert... och någonstans lyser modet i ordet starkare än själva vanklet.

Men ok... rättelse här och nu.
Vankelmod... jag gör en ordbokspromenad så får vi se var vi hamnar.



Vank - betyder brist särskilt vad det gäller kroppslig eller andlig betydelse.
Vanka - betyder att gå lite oroligt fram och tillbaka. Det är väl en naturlig följd av den brist man har.
Brister brukar skapa någon slags rörelse tänker jag. Jag är godissugen. Jag har inget godis. Då går jag till kiosken (som för övrigt nästan inte längre finns, kiosken, känns barndomsminnelikt... ja ni ser hur långt borta jag är från ursprungets tanke om inlägget - vankelmod).
Vankas - ja men det är väl ändå positivt. Det vankas andra bullar. Nej.. det brukar inte vara goda bullar, men när någon säger - Nu vankas det något gott... då känns ordet positivt och helt rätt.
Men vankelmod - vankelmod - jag vill ju så gärna att det ska betyda något modigt, men lite vilset, men ändå mer modigt än vilset - och därmed har jag språkligt visat ordets rätta innebörd. Jag har varit obeslutsam och pekat hit och dit, mod och vilse... för ordet vankelmod betyder kort gott - oroskapande obeslutsamhet.  Och om man lider av detta ständigt och återkommande måste man nog anses vara vankelmodig.

Ha ha,
lika konstigt är det sista ordet i ordboken kring vank fram till vankelmod.
Jag hittar ordet wankelmotor - som absolut måste vara hämtat från Tyskland eller något liknande - för jag betonar det genast med lekfull tysk accent (man får leka med ord och uttal) och en sådan motor - tja den verkar också gå fram och tillbaka för den roterar och är en slags förbränningsmotor.

Jahaja!
Det är att förbränna några kalorier när man vankar omkring och väntar på att vankelmodet ska gå över.
Alltid något.

Anne-Marie,
som skänker hela inlägget till Thord.



ORBOKSBRIST - ORDET NJA

Nja!

Vilket märkligt ord.
Det är inte ett nej. Inte ett ja,
Det är ju ingenting annat än ett försiktigt - jag håller inte med,

Nej och Ja - blir Nja.

När behöver man detta ord egentligen?

Anne-Marie,


som funderar på ordet
sällskapssjuk... vad är det för ord.
Sällskapssjuk är man ju bara när man är utan sällskap,
och längtar efter sällskap.
Och just nu... längtar jag efter att bli sällskapsfrisk.


UPPDATERA TEKNIKEN



Lite under knäna - för att mannens strumpor ska hållas på plats! Gamla doningar som knappast handlar om det som är över huvudet. Överhuvud taget. Så kan det vara. Bara lite anekdoter från förr.


Overhead... över huvudet...?
Ha!
Overheadapparaten får ducka, buga sig... ny teknik har ersatt den överallt.
Nja,
inte i skolan.
Där kopieras det overheader!

Jag vet inte... men någonting är lite fel...
det är ett slags utanförliv där ute hos alla de andra
och något innanförliv där inne i skolan.

Uppdatera...
Låt oss få göra det!
Uppdatera oss!


Anne-Marie

HEMSIDA för NIOÅRINGAR?


Råkade höra något idag.
Stannade upp.

Två nioåringar på en bänk.
- Kan du göra en hemsida?
- Ja, det är bara att gå in på .... hur lätt som helst.

Alldeles stilla tänker jag:
Varför ser de inga hinder?
Vad ska de ha en hemsida till?
Varför kan de så mycket?

Anne-Marie,
som stannade till en stund, diskuterade en aning, frågade lite för mycket,
tänkte på framtiden, kände optimism... och lite vankelmod. Jag är en aning gammal.

KORP-GLUGGAR



Jag fick se massor av korpar idag. Jag kunde inte släppa dem ur tankarna. Deras förmåga, intelligens och  deras storlek. Gigantiska fåglar.

Så från bild till ordbokspromenad - vad säger ordboken om korpen?

Korp är en stor svart kråkfågel - och lägger till - som bygger bon på otillgängliga klippbranter.
 
Jo, så är det nog. Jag tänker lite själv:
Ordet korp är förknippat med olycka och den nordiska mytologin. Olyckskorparna har man hört talas om. De kraxar ibland. Men korp har också förknippats med korpidrotten... och hurvida den är olycksdrabbad som form har jag ingen aning.

Om man nu vill bearbeta en korp så använder man ordet Korpa.
Korpa betyder att man bearbetar en korp. Då är korp inte fågeln utan redskapet korp. En liten hacka förståss och så är vi tillbaka till mytologin och asaguden Oden. Hugin och Munin de två korparna som såg ut över asatrons världar och bevakade allt... jo... nu är vi nästan där ... till KORPGLUGGAR.

Att ha korpögon handlar om att man verkligen ser allt. Inget passerar osett.
Så kanske vi ska se på skolpolitiken under sommaren...många förslag kommer och en och annan viktigt fråga brukar dyka upp då lärare vickar på tårna i någonting, och aningslöst tuggar grässtrån och blickar ut mot horisonterna...
då ... kommer ett och annat skolförslag.

Korpgluggarna... håll dem öppna.
Anne-Marie


KILLFRÖKEN och blogghänvisning

Kan man skriva vackrare om små ungar än detta:

"Det är regnigt ute och min morgonpendling går åt skogen. Trekvart sen stövlar jag in på avdelningen mitt under frukosten. Jag möts av ett spann knähöga energiknippen som glatt meddelar att jag kommer försent. Mitt i det psykadeliska kaoset står Lintott (tre år gammal) glatt: "Du är sen killfröken!". Vips så är ett alterego fött."

http://killfroken.se/

Jag rekommenderar ett besök.
Anne-Marie

INCIDENT RAPPORT

En förälder ringde mig...
- Vad är en incidentrapport?

Jag har aldrig hört ordet.
Då föräldern frågar och berättar hör jag om
skolupplevelser där allt gått snett och fel,
där föräldrarna nu skapar avstånd till skolan,
och där barnet inte längre känner annat än det att man måste gå i skolan.

Den onda cirkeln är där.
Det är åtgärdsprogram, det är adhd-funderingar, det är incidentrapporter... det är "inte sitta still" och det är "inte få vara med i gruppen utan bli utskickad av lärarna".

Jag får ont i magen.
Vad är detta?
Jag ställer en liten motfråga:
- Hur ser rapporten ut kring ditt barns förmåga och hur ditt barn har lärt sig i förhållande till vad att lära?

Då har föräldrarna inte fått något av detta.
Inte ett ord på papper om utveckling som pekar in i framtiden.
Bara papper som bromsar in och hindrar.

Jag tycker inte om vissa saker med skolan.
Vissa saker gör mig arg!
DET HANDLAR OM EN SEXÅRING!
Större än så är inte barnet.

Anne-Marie

FRAMTIDSTEKNIK VS OVERHEAD

Då man är i skolans värld känns det som skolans framtid skiljer sig avsevärt för framtiden utanför skolan.
Jag rullar fortfarande in en TV, med både DVD och en gammal videobandspelare. Jag kopplar in och kopplar ur,
och nästan alltid innebär tekniken besvär, sladdar är borta, fjärrkontrollen är fjärran försvunnen, banden tuggas ihop till veckade remsor...



Idag sitter jag vid min enda dator i klassrummet.
IT-ansvarig har varit inne och gjort några uppdateringar.
För övrigt ska tjänsten sparas på. Så i skolans framtid försvinner IT-ansvarig.

En annan gång föreläser jag vid en skola, något år sedan, och kommer med min lilla bärbara dator... och ingen kan hjälpa mig med kanon för mitt bildspel och underlag, vid skolkatedern står overheadapparaten, en aning dammig, och ... ja det är ungefär allt.

Vid en annan skola ska jag föreläsa om läsning och läsförståelse för elevernas föräldrar. Föräldrarna skrattar lite... ha, ha, ha en overhead...men jag kan inte skratta åt detta. Så ser min verklighet ut. I föräldrarnas kontorsvärldar finns tekniken. Skratten handlar om igenkännandet: TJa... här har det inte förändrats sedan man själv gick i skolan!

Nej,
det är nog sant.
Tekniskt sett är vi hjälplöst efter, vi som är i skolan.
Men våra elever - de är infödda i tekniken och integrerar den i sin dagliga verksamhet.
Det oroar mig att vi i skolan inte har möjligheter att uppdatera oss.
Speciellt som man överallt i alla arbetslivssituationer kräver tekniska kompetenser utan att fråga efter dem.
Att klara tekniken är förväntad och faktiskt en förutsättning för arbetet.
Hur syns detta i skolan?
Skolan som ska spegla framtiden, spegla samhället och förändringarna?

Anne-Marie

WORLDWIDE INNOVATIVE TEACHERS

Idag kom programmet för vistelsen i Seattle, Microsoft - PARTNERS IN LEARNING - Worldwide Innovative Teachers!

Under några intensiva dagar med start 7.30 och slut vid 22.30 kommer vi att diskutera skolfrågorna, tekniken och framtidstumma på idéerna. Vi är en grupp om 23 lärare från hela världen. En slags skolvärld som möts, ett kollegium över alla gränser. Jag är en nyfiken människa, hur tänker lärare i Australien, Brasilien, Canada, Frankrike, Indien, USA, Storbritanien och i våra grannländer. Jo, så många länder representerar denna grupp om 23 personer tillsammans.
Vad vi ska göra?

Brainstorming I persume!
Lärare utan gränser!
Anne-Marie

NATIONELLA PROV I ÅRSKURS TRE

Jag har precis genomfört nationella prov i årskurs fem.
Jag har varit mycket tveksam till dem tidigare, denna gång är jag inte det.

Då man diskuterar att införa dem i årskurs tre har jag inga större invändningar.
Det är bra att fånga upp de lärande behoven då skolan annars blir en plåga för ungar som inte klarar sig.
Jag har alltid följt mina elever utifrån tankarna - vad de kan, var och en för sig, hur de kan lära sig och vilka
krav skolan kommer att ställa på dem framöver.

Proven vi nu genomfört har varit bra. Eleverna har gillat dem. Från det första provets hjärtklappning till det sista provets genomförande har elevernas attityd förändrats... från det nervösa och pirriga... till att vara en utmaning och en bekräftelse. Jag har lusläst textsidorna för lärare och lärt mig massor kring hur att tänka, hur att utveckla och fått flera infallsvinklar på provens betydelse i svensk skola.

Ett prov i årskurs tre, jo jag genomförde Stockholmsprovet i svenska och matematik för några år sedan, och det stöttade oss i framtaganden av mål och nya undervisningsmöjligheter.
Jag anser också att övergången från årskurs tre till fyra är en mycket stor och vansklig övergång. Den begynnande läsförmågan får nu sättas på allvarliga prov då undervisningen byter inriktning.

Därför kan det vara en värdefull sak att ha en utgångspunkt för hur det ser ut med elevernas kunskaper då de lämnar årskurs tre så att de får mötas upp av lärare som vet hur det ligger till och tar vid där utvecklingen påbörjats. Men jag vill inte se proven som styrande, stigmatiserande, avprickande... för allt lärande handlar om samspel eleven, lärare och undervisningens fokus.

Jag anser att undervisningen också kan få åtgärdsprogram, inte bara eleverna.
Vi måste se till att de får de kunskaper som de har rätt till för att klara sig ... och då tänker jag i relation till den textmassa eleverna tvingas läsa och sedan bedöms utifrån
Ungar går i skolan en enda gång - och det är en livschans de har.
Det är en rättighet att få lära...

Elevens rätt att lära!
Så är det!
Sen kan man alltid ställa sig frågan - vad ska elever lära sig i skolan idag?


Anne-Marie

LEDIGHETSSTRÄVAN



Det vilar en slag förväntan i luften.
Ledighet.
Jag tror den ser ut så som jag fann den.
Ledigheten.
Anne-Marie

BARA LÄSA INTE GÖRA



Om vi läser något borde det skapa en slags förändring och få oss att göra något!
Le till exempelt.
Anne-Marie

GÅ PÅ TÅ



Gå på tå är inte att rekommendera.
Det är något fel om man går på tå.
Man går på tå för att man inte kan sätta ned foten.
Man går på tå för att något kan hända om
man klampar fram med hela sin tyngd och markerar sin plats.
Det är inte bra.
Man ska inte behöva gå på tå - att dansa på tå är en helt annan sak.

Anne-Marie


PERSPEKTIVFÖRSKJUTNING



Vilket ord - perspektivförskjutning!
Men å andra sidan - ett mycket viktigt ord då det gäller skolan.
Från lärarperspektivet till elevperspektivet.
Den förskjutningen måste läraren ständigt göra.

Här tittade jag upp!
Det blev en helt annan bild på det viset.
Så är det också då man ser saker och ting ur ett elevperspektiv.
Det händer något.

Anne-Marie

KRÅNGEL




Det är lätt hänt att man gör det.
Krånglar till saker och ting.
Om man krånglar till saker och ting
så blir det som det blir.'
Krångligt.

Anne-Marie

VILANS LÄRANDE KRAFT

Det behövs vila för att befästa lärandet.
Det är en viktig återhämtning att vila.

Anne-Marie
som alldeles nyss läste något skrämmande om kortare sommarlov... och eleverna som har tråkigt under sommaren.Det är också nyttigt med en viss tråkighet. Ur tråkigheten kommer kreativiteten.

FRAMTIDSUNGARNA FÖRUTSÄTTNINGAR



Jag gillar budskapet det lilla barnet rullar omkring med. Det är när jag frågar pappan om tillåtelse att fotografera för att publicera som jag läser fortsättningen - barnsoldaterna och pressen på mammorna i krigshärjade områden - och mitt i sommaridyllen fryser jag till. Våra verkligheter är så olika. Våra förutsättningar likaså. Men alla har ett gemensamt - ansvaret om barnet. Det borde vara gränslöst.

Anne-Marie


LÄNKANDETS DIMENSION

Jag länkar ofta hit.
Jag tror det beror på helt andra band.
Hur som helst... jag länkar hit

http://hypergrafi.blogspot.com/2008/05/ord-ord-ord.html

för det handlar om ord.
Anne-Marie

PEDAGOGISKA INSLAGET




Jag ser lite dystert på den tekniska utvecklingen i våra klassrum. Det tekniska syns inte i klassrummen i Sverige, där våra grannländer, grannsyskon faktiskt genomför långt mycket fler tekniska lösningar inne hos lärare och elever. Det är nästan obehagligt att tänka att vi inte är med på den resan. Danmark har flera laptops bland eleverna, interaktiva whiteboards för utveckling av undervisningen.

Samtidigt har Sverige ett av världens mest mobiltelefonanvändande folk, oändligt många är nätanvändare... och ungarna, våra blivande elever är infödda i detta tekniska. Vi behöver se oss omkring... göra användarvänligheten tillgänglig i undervisningen. Skillnaden blir så stor mellan skolans lärande och verklighetens förväntningar om vad att kunna och med hjälp av vad.

Jo... jo... jag vill verkligen ha en interaktive whiteboard.... den står överst på min pedagogiska önskelista!
Pedagogiskt inslag(et).
Anne-Marie


GÅ I SKOLAN

Uttrycket - Gå i skolan - faller platt om ungarna lär sig att gå dit för att sitta still.
Då borde det heta - GÅ TILL SKOLAN.
En stilla språklig fundering en solig söndag.

Anne-Marie