KLASS-STORLEK I VÄRLDEN

Samtal mellan världskollegor.
Lärare över gränserna!

Jag undrar:
Hur stor klass har du?
Hur många undervisar du?


Indiens representant är lärare i matematik för lite äldre elever.

Han har 100 elever (minst) i sina klasser. De är 15 år. Studiemotiverade.
"No problem"
Alla vet att skolan är den enda vägen till arbete.
De vet vad utbildningen ger dem.
De vill gå i skolan.
De 100 eleverna får sina betyg genom prov.
Något annat är inte möjligt.

Läraren från Singapore har 40 elever i sin klass.
Eleverna är 11 år.
Han har heller inga problem med ordningen.
- No, no, no they really want to study... no problem!

När jag frågat klart fick jag samma fråga.
- How many pupils in your class?

Anne-Marie

Kommentarer
Postat av: SA

Har vi blivit "fat and lacy" i den utvecklade delen av världen?

Vet den svenska tonåringen vad som krävs för ett framgångsrikt yrkesliv? Vet ens den vuxna svensken det, den som i så fall ska ge vägledning till den unga?

Har vi fått välståndet av Gud och den förblir våran oavsett vad vi gör?

Intressant att Indiern kan lära i ett klassrum med 100 elever men den svenska kan inte om det är över 30 elever.

Det måste vara något kulturellt!?

Indierna är ju så många så förmodligen är dom redan vana med att trängas?

2008-06-10 @ 06:49:58
Postat av: Anonym

Vänsterpartiet har precis avslutat sin kongress där dom återigen för fram 6-timmars arbetsdag som ett mål.

Är det på allvar någon som tror att man kan skapa världens högsta levnadsstandard genom att avsätta 6 timmar 5 dagar i veckan till produktivt arbete?



Fråga dina världskollegor om vad dom tycker om dom tankarna. Det vore intressant att få ta del av svaret.

2008-06-10 @ 06:56:03
Postat av: Marianne R

Ja du... Tänk vilken skillnad det är beroende på land, resurser och framtidstro. Många av våra elever ser skolan som ett straff på högstadiet och skulle helst inte vara här om det inte var för den sociala biten och att de måste.



Hur gör vi för att visa eleverna att enda vägen til framgång är att göra som vi säger? Hur ökar vi motivationen? Skulle det bli bättre om vi hade storsamlingar med regelrätta föreläsningar för 90 åk 9-elever? Skulle vara intressant att undersöka.

2008-06-10 @ 09:00:07
Postat av: Annemarie

Det är risk för det politiska och jag värjer mig. Dessa lärare är också innovativa och hittar på lösningar hur att bättre nå varje elev. Det är ett konststycke. Jag kommer givetvis att fråga dem igen, vi kommer att utveckla en mängd tänk ihop och vi har många dagars arbete framför oss. Det handlar heller inte om att få eleverna att göra det vi säger, utan att göra lärandet meningsfullt. Här talar man om hur man gör eleverna aktiva och motiverade. Det är sannerligen oändligt spännande att ta del av lärandet i skolor världen över. Det perspektivet måste svensk skola ha... för kunskapen framöver är sannerligen varje lands framtid.

Jag är säker på att lärare i exempelvis Nya Zealand utan tvivel kan föreläsa i storsammanhang då de också kombinerar all undervisning med individuell samt smågruppsundervisning. Det är mångfalden av undervisningssituationer lärare och elev som påverkar både motivation och ansvar hos eleven.



Jag fortsätter att göra mina iakttagelser. Jag värderar dem inte... det är jag inte här för... jag bara beskriver verkligheten som den ser ut... och vad jag får höra. Det räcker långt. Att det sedan väcker frågor hemma hos oss och i mitt huvud det är en annan sak.



Anne-Marie

Postat av: Mats

Oj - vad jag älskar den indiska entusiasmen och naiva tilltron till studier som framstegsväg. Jag saknar den här "no problems"-inställningen och samtidigt finns det något desperat i betoningen av skolans status. Fast det kanske beror på att det finns andra hierarkier i samhället och skolan vågar utmana dem?



I Sverige är skolan en del av samhället och inte på något sätt ett hot mot någonting...

2008-06-10 @ 14:03:59
URL: http://lumaol.files.wordpress
Postat av: Annemarie

Mats,

Fnitter och skratt.

Fast det fastnar i halsen. Skolan står för något nytt... och i den finns framtiden... barn och ungdomar... skolan borde skrämma åtminstone någon därutanför... nu skäms skolan mest. Uppryckning!

Anne-Marie

2008-06-10 @ 14:11:34
URL: http://annemariekorling.blogg.se/
Postat av: SA

Går man i skolan för lära sig något roligt?

Går man i skolan för lära sig något nyttigt?

Går man i skolan för att sitt självförverkligande?

Går man i skolan för att förbereda sig för livet efter skolan?

Varför går man i skolan?

Är kunskap(studier)en tillgång?

Vem vill anställa den utan kunskap?

2008-06-10 @ 14:30:53
Postat av: Annemarie

SA - bra frågor.

Omvärlden har förväntningar på dem som går i skolan, och skolan ska också skapa möjligheter för dem som är i skolan att vara möjliga på den framtida arbetsplatsen. Det är inte för skolan skolan utbildar.

Ha det så gott, Anne-Marie

2008-06-10 @ 15:24:28
URL: http://annemariekorling.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback