PAPPAN OCH HAVET - Tove Jansson



Jag är uppväxt med muminböckerna. Har läst dem alla.
Läser om dem då och då. Nu läser jag Pappan och Havet.
Det är en underbar berättelse om vuxenheten.
Om pappan som vill behövas.
Om mamman som ett uppmuntrande nav kring vilka alla har friheten att vara det de vill vara.
Om My som värnar ilskan och självständigheten.

Citerar lite hur som helst från var som helst i boken.

Om att vara arg.
"Hej, sa pappan. Jag är arg!
Det är bra, sa lilla My gillande. Du ser ut som om du hade fått en lämplig fiende, det kan lätta upp saker och ting."

Om att behövas!
"Jag vill bygga stora, starka saker, jag vill så hemskt mycket, och så gärna - men jag vet inte...det är så hemskt svårt att vara pappa!"

Om att fiska!
"Naturligtvis tyckte pappan om att fiska, det gör väl de flesta pappor av en viss sort. Men han tyckte inte om att komma hem utan fisk. Han hade fått svirvelspöt på sin födelsedag för ett år sen, det var mycket fint. Men ibland hängde det på sin knagg på ett alldeles särskilt otrevligt sätt. Som en uppmaning."

Om att samtala!
"Han hade aldrig träffat på nån som det var så svårt att prata med. Allt blev bakvänt och obestämt."

Mina tankar om muminmamman.
Och som det nav är muminmamman, bekräftande, återspeglande och insiktsfull -
- Det är just precis som bara du kan räkna ut!

Men hon behöver också sin fristad och den värnar hon.
Sin vedhög, sina blomsterarrangemang och frågan är om inte hela överlevnaden för familjen på denna övergivna fyrvaktarön hänger på muminmammans omsorg om dem alla.

"De andra hade blivit vana vid sågande mamman som det syntes mindre och mindre av bakom vedstapeln. I början var pappan upprörd och ville överta vedbacken. Men då blev mamman förargad och sa: Dethär är mitt. Jag vill också leka."


Sen är det det där med kaffet.
I muminhuset kokas det kaffe.

Morgonkaffe!
Godmorgon kära bloggläsare!
Anne-Marie



Kommentarer
Postat av: Lilla B

Önskar dig en god och glad midsommar!

Postat av: Mats

Nu blev jag sugen - både på att läsa böckerna men också att tänka vidare kring papperi.



Vedhuggning - vedsågning...ger det samma lugn? Jag är nog fast i motorsdågsträsket och har svårt att inte förknippa huggande med aggressivitet



Kaffe var nog lösenordet

2008-06-21 @ 10:05:31
URL: http://lumaol.files.wordpress
Postat av: Annemarie

Lilla B - Tack.

Mats - Jo jag tänkte att boken - just denna - passade dig som hand i handske. Det finns mycket fint att hämta i den. I övriga muminböcker också.

Anne-Marie

2008-06-21 @ 18:37:05
URL: http://annemariekorling.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback