INCIDENT RAPPORT

En förälder ringde mig...
- Vad är en incidentrapport?

Jag har aldrig hört ordet.
Då föräldern frågar och berättar hör jag om
skolupplevelser där allt gått snett och fel,
där föräldrarna nu skapar avstånd till skolan,
och där barnet inte längre känner annat än det att man måste gå i skolan.

Den onda cirkeln är där.
Det är åtgärdsprogram, det är adhd-funderingar, det är incidentrapporter... det är "inte sitta still" och det är "inte få vara med i gruppen utan bli utskickad av lärarna".

Jag får ont i magen.
Vad är detta?
Jag ställer en liten motfråga:
- Hur ser rapporten ut kring ditt barns förmåga och hur ditt barn har lärt sig i förhållande till vad att lära?

Då har föräldrarna inte fått något av detta.
Inte ett ord på papper om utveckling som pekar in i framtiden.
Bara papper som bromsar in och hindrar.

Jag tycker inte om vissa saker med skolan.
Vissa saker gör mig arg!
DET HANDLAR OM EN SEXÅRING!
Större än så är inte barnet.

Anne-Marie

Kommentarer
Postat av: asapasa

Jag suckar och gnider mina tinningar. Var är alla vuxna som skall hjälpa barnet att utvecklas? Varför gör vi i skolan så här?



Det är en skola för ALLA, men ändå inte. Vi måste få kunskap och förstå, stötta och ..... jag blir bara matt... mina ord räcker inte till..

Postat av: Christer

Hej!



För att vara med i tisdagstema behöver man bara lägga upp bilden i sin egen blogg, länka till tisdagstema och lämna en kommentar under veckans rubrik. Lätt som en plätt! Länkar finns min blogg.

2008-06-03 @ 22:11:59
URL: http://christermagister.wordpress.com/
Postat av: Killfröken

Du har så rätt.

Att elever kan bli så orättvist dömda att de inte har en ärlig chans att utvecklas är en stor del av skolans kultur, tyvärr.



Jag satt för några veckor sedan och samtalade med en kollega på skolgården när några grabbar spelade fotboll framför oss. En av dem bar T-shirt vilket då var för lite. När kollegan gapar från kanten att han ska ta på sig lyssnar han inte men när jag går fram och förklarar att kortärmat är för lite förstår han och går in. Det här är en fullt normalbegåvad grabb. Efteråt får jag höra av kollegan att det är för att han är man och därför använder han sig av härskartekniker. Han är åtta!



//K

2008-06-03 @ 22:35:26
URL: http://www.killfroken.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback