Texten är utsatt och jag blir insatt!




Nyss - över min Dagens Nyheter - var jag samtalande. Så är det när läsningen involverar. Jag blir medaktör och medsamtalare, lägger mig i, stannar upp, ställer frågor, funderar själv och tänker vidare. Jag går till någon bok i min bokhylla, letar fram en dikt ur min diktares böcker, vandrar omkring med mina tankar. Jag är utsatt. Av ord och tankar från någon annan. Långsamt blir jag insatt. Ju mer insatt jag blir desto större engagemang i mitt egna. Men fortfarande har jag fokus ur den text jag nyss läst. Märkligt nog gör hela läsningen mig lycklig. Jag vill hamna i konflikt med det jag själv tänker och det någon annan tänker.

Anne-Marie,



som slagit upp i ordboken - hur förklaras lycka?

Lycka förklaras med:
(varaktig) känsla av djup glädje och tillfredsställelse betingad av grundläggande förutsättningar i själva livssituationen eller gynnsamt öde
.


Som letat i ordspråksboken - hur lycka använts i folkmun: Lyckan är som månen, den tar av och den tar vid" eller den här:

Är lyckan god
så grisar min ko
och
kalvar min so
och
tuppen börjar värpa.


som letat i min diktare Tomas Tranströmers böcker - hur ger han mig lyckan i sina ord:

... ljuset hann upp mig och vek ihop tiden.

(ur Den stora gåtan, 2004)

- som letat bland mina teckningar - hur är lyckan i mina snabbskisser - det får bli en ny. Jag blir lycklig i handlingar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback