Minnet: Vad kan vi lära av minneseliten?



Hur vi lär oss borde alltid vara en öppen fråga? Nya saker lär vi på nya sätt. Jag älskar frågetecknet i mitt förhållningssätt. Det gör att jag söker svar, och jag vill ha många, många svar. Det kanske bättre kan förklaras med att jag vill ha fler strategier.

Idag läser jag om den tävling som hölls i Göteborg. En tävling i minneskonst.

De främsta inom den sporten - att minnas berättar att det inte handlar om faktiskt memorering utan mer att kunna associera och se bilder.

Detta betyder att organisationen av det som ska memoreras är viktig och att hjärnan behöver associationer och bilder. Så viktigt är det då inte att höra med eleverna hur de gör för att komma ihåg, och om de exempelvis gör en text till bild där inne i huvudet. Man kan också ställa sig undrande till om elever kan överföra text i de naturvetenskapliga ämnena och se egna bilder. Om de gör det är de nog lärande, om de inte gör det tror jag alltsammans går hjärnan förbi, läggs i något slags skolkortminne - plugg för prov!

Anne-Marie,
läser ur DN 27 september 2009



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback