Matematiken - foten och handens omkrets
Matematiken finns i allt.
I våra händer, runt våra fötter.
Och alltid, i den yta vi ställer ned oss på, fötternas area är den plats ingen någonsin kan ta ifrån oss.
- Jo, om man hoppar upp så kan någon ställa sig där, svarade eleven!
- Jo, men en yta är alltid alltid din egen.
- Det var bra att veta, sa en elev, det har jag inte tänkt på.
- Så kan det vara, sa en fröken vars pedagoghjärta hoppade upp ur sin plats. Nu ska vi göra matematik av det här, fast vi säger inte orden matematik, för en del blir så rädda då. Nu ska vi ta reda på vilken plats vi har på jorden. Vi kan börja med en fot.
Och under arbetets gång så kommer frågorna;
- Får jag göra min hand också?
- Får jag lägga min panna på ett papper och räkna ut omkretsen på den?
- Får jag...
- Får jag skriva... om min hand.
- Min fot har varit med om jättemånga saker, jag skriver in det här.
För så är det.
Om vi säger matematik så tror inte eleverna att man får rita, skriva en dikt, tänka och färgglada. Jag säger därför inte ämnet - jag är inte färdig med deras ämnesrädsla ännu.
Och till detta kommer berättelserna;
Elev 1:
MIN FOTS LIV:
Om man ska gå över handbollslinjen får man inte ha för stora fötter. Min fot växer och blir större och längre. Jag spelar linje i handboll med det är svårt att undvika linjen i handboll. Man vill ju att det ska bli mål.
Elev 2:
MIN FOT:
Min fot har varit med om mycket. Jag tappat en stor sten på min fot. Jag har slagit i foten i stolsben och bordsben. Min fot har varit med om roliga saker också. Min fot har åkt karuseller och badat, rest till Spanien och Tyskland.
Matematikämnets syfte och strävansmål:
Utbildningen i matematik ska ge eleven möjlighet att utöva och kommunicera matematik i meningsfulla och relevanta situationer i ett aktivt och öppet sökande efter förståelse, nya insikter och lösningar på olika problem.
Utbildningen i matematik syftar till att utveckla elevens intresse för matematik och möjligheter att kommunicera med matematikens språk och uttrycksformer.
Skolans undervisning ska sträva efter att eleven (valt ut två av flera):
* utvecklar intresse för matematiken och tilltro till det egna tänkandet och den egna förmågan att lära sig meatematik /../
* utvecklar sin förmåag att förstå, föra och använda logiska resonemang, dra slutsatser och generalisera samt MUNTLIGT och skriftligt förklara och argumentera för sitt tänkande.
Anne-Marie,
som fortsätter fundera över matematiken...
och länkar till andra som också gör det!
Kommentarer
Postat av: Plura
Vad spännande att ungarna redan får en nyfikenhet över att matematik är något att beskriva tid och rum med. Inte rabbla massor med tal hit och dit....
Trackback