Matematik; Kvadratmetrarna och snart volym och kubik



Ja, det är roligt att vara mycket praktisk. Man behöver egentligen inte ordna så mycket i det praktiska för att vara praktisk. Det är detta jag menar med GRÄV DÄR DU STÅR. Allt går att använda.

Denna lektion ska länkas samman med de tidigare lektionerna; kan man stå på en liter mjölk, och kvadraten ... (sök i bloggen under fliken matematik). Där står att eleverna själva gjort och mätt ut kvadratmetrarna, samt tejpat upp dem på mattan med målartejp. Det är skaffa sig yta i en yta...

Här funderar vi över kvadratmetrarna. Det gick 19 stående ryggsäckar i en kvadratmeter. Det gick 42 skor eller 21 par skor en kvadratmeter, det gick ett visst antal elevlådor i en kvadratmeter, det gick en stol i en kvadratmeter, det gick många, många böcker i en kvadratmeter.

Några började fundera över hur man kunde lägga annorlunda för att få plats med fler saker. Man kan lägga skorna underst, sedan böckerna ovanpå, och ... eller...

snart är vi inne på kubik... och volym.
Det är mer innehåll i det!

Anne-Marie

som tackar min elev för fotografierna och därmed prisar jag också mobilen i undervisningen!

Kommentarer
Postat av: Hanna

Jag blir alltid lika glad när jag tittar in hos dig. när "Google reader" blinkar till och säger att det finns nya inlägg att läsa. Tack.



"Kiwimetoden" är uppsatt på min att-köpa-lista.

Postat av: Plura

Underbart Anne-Marie;)



Med dig som lärare skulle jag börjat älska svenska och engelska mycket tidigare än jag gjorde....



Om jag översätter det du gör i matte till svenska hade jag redan i mellanstadiet älskat det jag älskar 40 år tidigare.....

2009-09-15 @ 22:07:12
Postat av: Anonym

Tack Plura,

Det värmer,

A-M

2009-09-17 @ 23:30:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback