Matematik i kvadrat och delar

Nu ska vi arbeta med kvadratmetern.
Vi ska arbeta med omkrets.
Vi ska arbeta med volym på sikt.

Kvadratmetern skapas av eleverna. Behövs maskeringstejp och elever som gör. Alla ska göra. Det är tur att rummet har många kvadrater att hysa oss i.



Sedan får eleverna förhålla sig till sina kvadrater. Man kan fylla sina kvadrater och undersöka hur mycket som får plats i dem. Man tager vad man haver säger Kajsa Kavat. Man gräver där man pedagogiskt står säger Anne-Marie Körling. ELeverna får ta vad de vill för att undersöka det som undersökas ska; kvadratmetern.



Det får exempelvis plats 11 nordiska skolatlas i en kvadratmeter. Då är man liksom inne på delarna av en kvadratmeter. Delarna kan man använda upptäckte eleverna efter en liten stund. Då kan man med lätthet ta mindre saker och ställa på de något större delarna av en kvadratmeter. "Då är det ju jättelätt, man tar bara antalet det och det och tar det gånger 11!" utbrast en elev. Som använde miniräknaren till alla fortsatta uträkningar.



Några andra tog matematikböckerna. Det fick plats många matematikböcker i en kvadratmeter. En matematikbok kunde sedan fyllas med pennor.


'
Några prövade med den engelska ordboken. De vi hade i klassrummmet räckte inte till för att fylla ut en kvadratmeter, så de sprang in till grannklassen och hämtade deras ordböcker. De räckte inte heller till för att fylla en kvadratmeter. Då blev det knepigt. Hur kan man göra då? Man får flytta om och tänka ut hur man kan organsisera med tomrummet som en räkneyta...



En annan grupp prövade med en papperslåda. Det blev knepigt för det blev plats över, men om man ställde papplådan på den platsen som blev över så stack papperslådan utanför kvadratmetern. Det krävdes en aning tänk för att lösa hur man skulle göra och hur man kunde lösa det.



Om man har en kvadratmeter och fyller ut den med matteböcker så kan man fylla ut matematikböckerna med mindre böcker och då kan man bygga upp en kvadratmeter till mindre delar kom en elev på. Sen ringde det ut.



Jag är mycket nöjd med dagen och utvecklingen av uppgifterna och tänket hos eleverna.

- Är det här VÄÄÄÄRKLIGEN matte? frågade en elev. Då är det ju jättekul med matte. Jag vet nog inte vad matematik är på riktigt. Trodde det bara var gånger och siffror.



Alla gjorde också fotens area och omkrets. Och handens area och omkrets. Man tager vad man haver tänker jag. Kroppens matematik är jätterolig! Om det återkommer jag också.

Anne-Marie,
fortsättning följer.


Denna undervisning svarar mot matematikämnets mål för årskurs fem:

* ha grundläggande taluppfattning som omfattar naturliga tal och enkla tal i bråk- och decimalform.
* ha en grunläggande rumsuppfattning
* kunna jämföra, uppskatta och mäta längder, areor, volymer, vinklar och massor och tider samt kunna använda ritningar och kartor.




Kommentarer
Postat av: lena torbjörnson

JAAA - vi är ju många som tycker matte är jätteroligt! Men inte alla sorters matte! Inte bara lösa massa differentialekvationer i ett häfte - eller beräkna korrelationskoefficienter i rader av övningsexempel (två av mina personliga

"tristmatematikteoretiskräknandeexempel". Jämfört med fyrornas "bara räkna massa multiplikationer".

MEN att UPPTÄCKA sammanhang i verkligheten ÄR också riktig matematik. OCH KUL!! Mer sådan matte i alla klassrum!

Oh kära A-M -nu måste jag snart se denna skolmatte i verkligheten!

Lena

2009-09-08 @ 20:27:01
Postat av: Anonym

Hej Lena,

Om du visste hur glad jag blir när du kommenterar min matematikundervisning - jag behöver professionellt stöd och support då jag prövar mig fram - bättre stöd kan jag inte få än det du ger mig. A-M

2009-09-08 @ 21:31:26
Postat av: öpedagagogen

Jag omfamnar din matematiklektion. Den värmer så pass mycket att det rycker i mungiporna :)

Postat av: Plura

Det värmer en logikers hjärta när du lär ungarna sammanhang. Allt är relaterat till någonting och finns inte isolerat från var andra.....



Tänk om alla förstod detta...



Matematik är inte rabblande av mulitplications tabeller, de fyra räknesätten eller något annat formelbegrepp utan vad kan du fylla en kvadratmetern med och vad är problemet med det du fyller det med....

2009-09-09 @ 00:59:55
Postat av: Anonym

Hej ni matematikkunniga,

Jag behöver era synpunkter kring matematikundervisningen, just era, då jag alltid prövar matematikens kreativa sida, den jag ALDRIG fick förmånen att uppleva under mina egen skoltid, så är det just då ni säger hur matematiken kan vara som jag upplever hur matematiken ska vara och upplevas. Jag fick aldrig detta själv, men har kommit att älska just matematiken sedan min utbildning vid lärarhögskolan, kan inte nog prisa mina lärare där! Men ämnet passar min kreativitet, coh att i glädje få pröva hur det kan göras praktiskt.

Tack Lena, Tack Öpedgogen, Tack Plura!

A-M

2009-09-09 @ 06:25:51
Postat av: Hanna

Vilken alldeles underbar, kreativ, rolig samt otroligt pedagogisk och lärande matematiklektion.

2009-09-09 @ 12:48:46
URL: http://ihannashuvud.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback