28 september Estonia

Den här dagen är alltid knepig. Den knyter ihop sig i magen. Jag vädrar väder. Är himlen hög, solen vacker och världen ser ut som vanligt blir den ännu värre, så var vädret då jag tog  min bil och körde en märklig färd genom ett välkänt Stockholm för femton år sedan, för att  få besked om min mamma, färjelägret var uppsamlingsplats.

Den 28 september är en slags mayday-dag hela dagen.

Då Bonniers gav ut en bok om Estonia fick jag med kort varsel avsluta boken. Här är  mitt efterord:




Anne-Marie,
som tackar för värmen från er som delar människors öden och historia, vi är våra livsödens summor. Gemenskap är ett nätverk. Vi är större än två. En dimension som inte vill låta sig mätas.

Kommentarer
Postat av: Öpedagogen

Har alltid ogillat skriverierna kring Estonia med tanke på alla anhöriga som aldrig kan värja sig mot ord, foton eller bilder. Jag kramar om dig nu.

Postat av: Jonas Hällebrand

Du finns i min tankar ofta speciellt en sådan här dag eftersom du faktiskt satte ord på sorgen. Kram

2009-09-28 @ 08:45:09
URL: http://ikt-pedagog.blogspot.com
Postat av: Plura

Vad vackra och innehållrika ord i EFTERORDET. En text som många borde läsa...



Är allmängiltig vid sorg, men extra för dem som drabbats. Kanske din text hade hjälpt många i tsunamin...om de läst den. Bakom smärtan finns alltid ett nytt hopp....

2009-09-28 @ 09:45:15
Postat av: Vicktoria Bagi

Jag tänker på Dig litet extra nu, Anne-Marie!



Kramar, många.

2009-09-28 @ 10:04:33
URL: http://vick2ria.blogg.se/
Postat av: Kersti

Stor varm omtänkskram.

2009-09-28 @ 10:52:29
URL: http://plommenad.blogg.se/
Postat av: Lotta

Tankar går till alla....påminns ständigt trots att jag inte berördes direkt. Går i princip dagligen förbi ett hus där en av de överlevande bor!

2009-09-28 @ 11:45:58
Postat av: Betty

Tänker på dig och de andra som upplevde detsamma som du, omfamnar er...

2009-09-28 @ 18:56:07
Postat av: Anonym

Tack snälla ni alla för kommentarer. Det är lång tid sedan men detta datum gör något med mig. A-M

2009-09-28 @ 22:01:08
Postat av: Elisabeth

Jag tänkte lite extra på dig när jag lyssnade på nyheterna i morse. Kram

2009-09-28 @ 22:05:49
Postat av: Anna - lärare för nyanlända

Vilken vacker text. Du finns i mina tankar!

2009-09-29 @ 10:57:02
URL: http://nyisvenskaskolan.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback