Vatten över huvudet



För tidigt ute.
Jag är inte frisk.
Orken tröt så jag hamnade på ett fik.
Där var stämningen så glad.
Så trevlig.
Jag kom i samspråk.
Ägaren en lycklig man.
Glad.

- Har du ett visitkort så jag kan minnas adress och namn på fiket? frågar jag.

- Nej, vi lever på 2009-talet, inga kort, skrattar mannen gott, och fortsätter, vi har inte ens telefon hit.

- Va, inte telefon, säger jag som tror att man nästan måste i telefonSverige.

- Nej, då slipper vi alla telefonförsäljare och alla kunder har mobiler, vi behöver ingen telefon, säger mannen med en hand på den moderna espressomaskinen.

- Aha, säger jag, men du, jag vill ha en capuchino och en toast med ost, tar du kort?

- Kort? Cafeägaren skrattar, kort. Nej sån´t har jag slutat med för länge sedan. Här betalar man kontant.

- Oj, då får jag dra tillbaka min beställning, jag har inga kontanter, säger jag.

- Absolut inte, du får betala nästa gång du är här, säger den mannen i caféet.

- Jo, jo, litar du på mig, säger jag så glad och förvånad.

- Jovisst, du kommer tillbaka, det gör alla som inte kan betala, de kommer tillbaka. Utan kort, fler kunder!



Jag funderar ett tag.
Så klart det är så.
Jag har fått ett mycket trevligt bemötande,
jag har fått det godaste kaffet, den generösaste mackan, det gulligaste samtalet.
Klart jag kommer tillbaka.
Då jag går vinkar personalen. Det är fullt med kunder runtomkring.
Jag har läst ut en hel bok under min fikastund.
En hel bok! Från pärm till pärm.

Dessutom har jag tokigt roliga skor på mig.
Känner mig glad. Nästan lycklig.
Människor är vi-tänkande.

Anne-Marie

Kommentarer
Postat av: thord wiman

Röda skor.

Något är det.

Lockande och farligt.



youtube kate bush - the red shoes (extended)



6 min.

2009-10-03 @ 16:33:36
Postat av: Anonym

Skor är skor. Jag tar bort bilden. Mina skor är gladröda. Jag är en aning tokig i skor. Sätter dit en annan bild. Allt gott Thord, Anne-Marie

2009-10-03 @ 16:46:52
Postat av: Plura

Varför tog du bort de röda skorna? Påminnde om eldig Spansk eller Argentinsk tango....

2009-10-03 @ 23:57:54
Postat av: Anonym

Signalrött!

Anne-Marie

2009-10-04 @ 07:49:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback