Matematik är språk!
Anne-Marie
Bakom och som förutsättning för ett problem finns alltid ord. Dessa kan omvandla logikens tänkande och åskådliggöras med formler och räknesätt för att få fram ett resultat. Resultatet ska sedan sättas i relation till rimligheten i problemets lösning.
Trots att jag är logiker och aldrig haft problem med matematiken skulle jag mycket tidigare i livet fått lära mig sambandet mellan språket och orden samt dess betydelse för att formulera det matematiska. Lär dagens ungar det...
Kommer du att skriva en bok om hur du arbetar med matematik (vi ser ju många inspirerande idéer och tankar på din blogg)? Eller kanske du t.o.m. har skrivit en bok om det (upplys mig gärna om titeln isåfall)...
Nej - jag har aldrig ens kommit på tanken att skriva en bok i matematik. Men jag funderar ständigt kring undervisningen. Någon av mina besökare som tittat på klassrumsarbetet tyckte att allt var matematiskt tänk men att matematiken var större och vidare, alltså i ett större sammanhang. Kanske var det så? Jag vet bara att jag ständigt undrar vad och hur man kan utveckla tänket hos mina elever. A-M
Anne-Marie,
här har Jeanette en point....
Du som språkbegåvning skulle med hjälp av en matematiker och pedagog göra någon form av bok om matematik.
Det eviga tröskandet med plus, minus och multiplikation utan sammanhang ger ingen, utom matematikbegåvniger en kick...
Som för dyselextikern, en önskan om att få träna och få bekräftelse på att inte var dum utan hade en livslång biologisk nedsättning för språk som kunde tränas bort...gäller även för de som har svårt för matematik......
Du är ju själv beviset på detta.....