Välj en mening ur din bok



Välj en mening ur din bok-

GÖRA UPPDRAGET:

Skriv den på blädderblocket eller ett stort ritpapper.
Sätt upp meningen i rummet - klassrummet.

Läs meningarna kollektivt - ta orden i munnen.
Säg dem med spökröst, säg dem förvånat, uttala dem skrattande, viska det till en kompis.
Var en annan person som säger dessa ord; var en rektor, polis, mamma, lärare, doktor, tandläkare, städare, flicka, pojke.
Dramatisera själva meningen.

REFLEKTERA UPPDRAGET:

Fundera över vad som verkligen sägs med meningen.
Fundera över vad man kan utveckla i meningen.
Fundera över punkter, kommatecken, frågetecken, utropstecken, talstreck...
Vad händer om vi sätter dit ett kommatecken?
Fundera över hur man kan säga detta på något annat sätt.
Lägg till två ord till den mening du ser.
Gör om meningen till en fråga.
Gör om meningen till ett påstående.
Argumentera om motsatsen.
Skapa en dialog. Svara på meningen.


Skriv in meningen i en berättelse.

En enda mening kan vara början på en hel undervisning. Detta är snarare ett förhållningssätt till en skriven mening och alla frågor till denna mening är generella och kan inte bearbetas på en och samma gång. Lärarens anslag kan de ovanstående uppdragen visa.

DET SPRÅKLIGA LÄRANDE UPPDRAGET:

Denna form av undervisning är bara MUNTLIG - det sista förslaget är att få med meningen i en berättelse. Men det behöver inte äga rum just då. Meningen finns kvar.




DEN GENERALISERANDE TANKEN

Undervisningstanken är generell och överförbar till skolans samliga ämnen och årskurser. Samma sak fungerar alldeles utmärkt i geografi, engelska, spanska, naturkunskap... allt är ju språkliga världar.

ELEVANSVARET OCH INFLYTANDET:

Undervisningen utgår endast från elevernas bidrag. Det kallar jag bidra till undervisningen. Det blir så mycket roligare då. Dessutom synliggörs en mängd författares röster och skrivande i klassrummet.


Anne-Marie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback