Utveckla lärande strategier



Jag läser väldigt ofta med var och en av mina elever. Då tänker jag utvecklingszon. Det betyder att jag under det att eleven läser funderar över vad eleven kan bli medveten om och hur att utveckla kompetensen ytterligare. Jag tänker att den undervisning jag har ska göra skillnad, inte bara vara en läsning för att lyssna av, utan en läsning där lärare och elev går in i dialog kring stoffet, kompetensen och vad eleven har utvecklat och kan utveckla ytterligare. Anslaget är positivt, stärkande och förstärkande. Undervisningen ska också syfta till att utveckla elevens strategier för hur att, i det här fallet i engelska, utveckla uttal, se generella regler och förmå tillämpa dem.

Min undervisning syns inte här, men elevens uppfattning om vad vi arbetat med och fortsätter att arbeta med, och hur eleven har uppfattat sitt lärande. Det sista är det absolut viktigaste. Jag kan undervisa och undervisa och tro mig ha nått fram ... men hurvida jag har det eller inte ... det syns i elevens gensvar.

Anne-Marie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback