Upp och nedvända världen



Medan jag fotograferade hus i vatten fick jag en lektion i hur man lär sig vad söder, norr och väster och öster ligger. Hur man gjorde det försvann lika fort som jag upptäckte att jag kunde orientera mig utifrån stadsskyltarna där det stod ÖSTER och VÄSTER och något litet mer som jag hoppade över att läsa.

Jag ska lära mig det där vilken dag som helst. Det hade med solen att göra, och något med en armbandsklocka, men solen hade gått i moln och då jag tittade på klockan insåg jag att jag var mer hungrig än intresserad av att lära mig just det där - klockan visade en tid som gjorde att min mage instinktivt började ropa efter en matbit eller så - så jag måste få en lektion när solen skiner, jag är mätt och då jag inte är på en gata som så tydligt anger positionerna.


Anne-Marie

Kommentarer
Postat av: Mats

Vem blir först med att göra kompassen modern?



Jag försökte förklara systemet för en vän i veckan men är osäker på om budskapet gick fram.



Jag tänker ofta på miltiärernas uttryck:

"I det fall inte verkligheten och kartan stämmer så gäller kartan"


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback