Introducera utvärderingar



Jag vill att mina elever utvärderar sina arbeten. Vad har du lärt dig? Hur har du lärt dig? Var det för lätt? Utmanande? Vad tänker du som får uppgifter att göra? Vad vill du ha för uppgifter? I början då eleverna gör utvärderingar blir det inte så många ord. Men utvärderingar som läraren tar på allvar utvecklas till att bli väl genomförda. Eleven upptäcker att det är i utvärderingarna eleven blir medveten om vad eleven har lärt sig eller är i färd med att utveckla.



Här syns den enklaste formen av utvärdering - L (lätt) - M (medel)- S -(svårt)  vilket gör det mycket överskådligt hur eleven förhåller sig till matematiken. Utvärderingen följer med själva lösningen på uppgiften.



Anne-Marie


Kommentarer
Postat av: öpedagogen

Det var precis det här jag behövde läsa på morgonen. TACK!

Postat av: Annika Groschopp Sundström

Hej

Det är bara jag från kursen igår som nu har pratat med min bitr. rektor om besök hos dig, hon var väldigt positiv till initiativet.Så jag kollade på några datum. Undervisar du någon av dessa dagar och har möjlighet att ta emot mig och ev. Maria så får du gärna höra av dig. 25: maj, 1:a eller 5:e, 8:e juni. Sent in på terminen men jag är väldigt intresserad av att titta på ditt förhållningssätt i klassrummet. Tack för all den inspiration du gav oss under kursen!

Annika

2009-05-20 @ 10:23:16
Postat av: Lena T

OHHH -dina elevers kommentarer och rättningar och bedömningar!! Skicka dem till lärarhögskolorna! Bättre undervisning än mången metodiklektor eller disputerad lärare förmår förmedla! Och jag har sett massor av båda sorterna!!

2009-05-24 @ 00:35:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback