Matematiktexten - en faktatext



Undervisningen ur matematikboken har jag under detta år utvecklat mycket, mycket.  Det började med att någon elev för länge sedan berättade att matematiktexten aldrig är sann eller kan vara faktabaserad. Det är en allvarlig sak tänkte jag, för då får eleverna förhålla sig till texter som är "platta", dvs inte har något relevant innehåll. Vi har googlat på uppgifter i matematikboken och funnit att - wow, det stämmer ju???!!!!

För min del är alla texter informationsbärande, och det måste jag som lärare vara medveten om. Texter har innehåll och inte som matematikbokens texter ofta behandlas som - göra, göra. För att eleverna ska tänka textinnehåll måste läraren tänka textinnehåll. Om läraren inte gör det, och inte funderar högt kring faktainformationen, kommer eleverna inte förhålla sig till texterna på detta vis heller. Då riskerar matematiktexten att bli en platt text med ett innehåll som "bara" ska konstruera uppgifter där matematiken petas in och bäddar in elevens uppdrag att räkna ut.

Jag tycker det är allvarligt att en matematiktext inte diskuteras utifrån det budskap texten har. Jag har noggrant läst igenom matematikböcker för att titta på innehållet i uppgifterna. Jag har också genomfört den undervisningen i min klass. Då har vi textens förmedlande tankar i fokus. Inte själva uppdraget att lösa uppgifterna.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback