Klassrumstankar och klassrumsvisioner



Ja, nu är jag tillbaka i klassrummet. Sitter där jag vill vara. Tänker att så här skulle man kunna ha ett klassrum. Mer portabelt. Mer av ytor. Mer av stora fönster ut mot världen. Lärarens plats inte så självklar. Kanske i periferin och ibland i den centrala mitten. Jag kan tänka mig mina elever. Jag kan tänka mig deras förmåga att skapa rummet. Strindberg skrev något om att skapa ljus och att man måste riva ned för att skapa nytt. Jag skulle önska att man kunde bära ut för att skapa nytt. Det är gammal miljö i skolan. Förmågan att lära kanske inte längre är så stationär, bunden till en bänk och en stol. Jag är inte överens om lärarplatsen som kallas kateder.

Varför har läraren en sorts skrivplats och eleverna en annan tänker jag.
En skolbänk för den lärande.
En kateder för den utlärande.

Nej,
jag ser inte lärandet som något rumsligt. Jag ser rummet som en samlingsplats. Hur ska vi skapa lärande för morgondagen?

Vad händer om rummet är helt tomt?
Om vi inte ärver det av någon?
Inte ens får göra samma av någon gammal idé?
Om väggarna inte hade berättelser?
Vilka rumsliga krav har vi?
Vad behöver vi?
Vem behöver vad i ett lärande rum?
Vad behöver elever?
Hur lär sig ungar i olika klassrumsorganisationer?

Jag tänker utanför klassrumsdörrarna.
Det är tillåtet att tänka, trots att det kanske inte är möjligt att förändra det som är!



Anne-Marie,
som ständigt funderar över rummet som hyser lärande och lärande individer...



SÅ HÄR TÄNKER MINA ELEVER:

ELEV, Tjej år fyra:
Så här skulle mitt dröm klass rum se ut: Mitt i klassrumet skulle det finnas ett stort runt bord där alla kunde sitta och jobba. Istället för stolar så skulle alla få en varsin mjuk skön fotölj. Alla eleverna skulle också ha en engen data som man lätt kunde gå inn och leta på google. På vägen ska det hänga en jätte stor tv. Vägarna skulle va fullt med vakra färger. I hörnet skulle det finnas en litten pool som man kan svalka säg på sommaren. På golvet när vår fröken ska läsa så ska det finnas masvis med kuddar så att vi får ha det skönt istället för att sitta på golvet. I taket sulle det hänga en stor silver krona som lampa. På borden ska det finnas skrivbordslampor och masvis med papper och pennor i alla färger. Klassrumet ska inte ha så tråkiga färger som vi har nu utan mer glada färger som rött, rosa, blått, grönt, vit... Alla eleverna skulle få varsina lådor som är fräscha i en fin färg och stora så att alting får plats. Så skulle jag att mitt klassrum såg ut.

ELEV KILLE år fyra:
Mitt drömklassrum: Mitt drömklassrum skulle ha sköna soffor och fåtöljer.Klassrummet skulle vara stort och rymligt. Det ska finnas fina och stora lava lampor. Det ska vara mysigt och lungt. Det ska finnas många datorer så att man inte ska behöva turas om så mycket.Man ska såklart kunna gå ut på goggle.Det ska så klart finnas en radio och lungna skivor.Det ska finnas många tavlor som t.ex mona lisa. Det måste finnas bläck-pennor med t.ex röd och grön färg (Blå är lite gamalmodig)
det ska såklart finnas en säng till var och en i klassen så att man kan såva när man är trött. Sängarna ska vara sköna och och ha bra kvalité.Det måste finnas mycket böcker! Det ska finnas en stor stor platt-tv.
 Man ska ha djur i klassrummet som t.ex sköldpaddor eller en katt.
Det ska finnas fina statyer som liknar t.ex Anne-Marie Körling.


ELEV Tjej i min lilla fyra:
Mitt drömklassrum: Mitt dröm klassrum skulle vara ett svart golv som var varmt så om tillexempel om det är kallt så slipper man frysa om fötterna på vintern! Klassrummet skulle ha akvarium med olika fiskar i olika färger och det skulle finnas olika sortes djur (klart om man inte var alergisk) som skulle tillexempel vara katter och kaniner som är på en bonda gård fast inga kyckligar och höns som kycklar och kacklar!Väggararna skulle det var trevliga färger (rengbågen) och soffor och fåtöljer som var mjuka(direkt inte hårda) Klassrummet skulle ha fina lampor i olika färger och på soffan som skulle vara grön har vita mjuka kuddar så att man får in mer ljus färg i klassrummet. Det skulle också finnas en disco kula på klassfesten! Alla elever hade en egen bärbar dator som dom kunde sitta lite var dom ville det fanns också många soffor där eleverna kunde sitta.

Det fanns också en stor röd matta i mitten där alla elever satte sig för att samlas på morgonen fröken(Jag eller Anne-Marie) skulle sitta på en röd fåtölj som var jätta mjuk och hade en macase(Staving?) i fåtöljen som man kunde stänga av så inga elever  kunde sitta på den (om inte  fröken(Anne-Marie) var arg) I ett hörn fanns det ett litet vatten fall med grodor som inte kunde hoppa (Kanske inte låter vetigt men ändå så eleverna slipper grodor på lektionen!) Dtt fanns även massor av gröna växter inne i klassrummet som hade ljusa färger, i ett skåp där fanns det goda mediciner som hjälpte (Anne-Marie!) med om man hade hosta eller feber eller hade astma och andra sjukdommar. Ingen elev skulle må dåligt det skulle vara paradiset! Klassrummet skulle ligga på en fin plats nära havet och berg och skogar så dom skulle få ett fint läge. Det skulle också finnas en överkättar maskin om det kom en "vikarie" som inte kunde svenska (om det kunde hända..) eller när han skulle prata engelska och rätta så man se rätt eller kanske man kunde spanska.

Det skulle ochså finnes en stor bok där man sa ett land och då bläddrade boken till den sidan så man slapp blödre blad och så kunde man leta mycket enkelt och smidigt på sidan!Det skulle också finnas massor av böcker det fanns inte en ända bok som inte hade tryckts i rummet alla böcker fanns!Massor av Harry Potter böcker och sagan om ringen och böcker som man får kännslor in! det skulle också finnas pappaer att torka sina tårar med om det blev för sorgligt. Det skulle också finnas en stor tavla som om man sa något så skrevs det upp men den var progla merad till att bara läraren sa och vad läraren ville att tavlan skulle skriva om barnen. Det skulle också finnas färgglada pennor i olika pennor i blyetch, bläck eller andra olika sortes pennor. Och på dörren till klassrummet så skulle det vara en välkomms skyllt med olikas blommor som eleverna hade gjort. Kapprummet till klassrummet skulle vara vackert (Mycket finnere en vårat!)! Det skulle vara olika färger grön, blå och lila! Hyllorna skulle vara  gröna och hyllan man ställde skorna s kulle vara blåa och det skulel vara gadiner som var lila!

Rummet skulle vara vitt och färglatt!



ELEV Kille år fyra:
Mitt drömklassrum är en ishockeyplan.Det står masa bord ute på isen som är borrade nere i isen. När skolan börjar står A-M ute på isen och alla barn sätter på sig skridskorna sen är det som vanligt vi hälsar på A-M. När vi har rast får vi åka runt och skjuta i sarien.När det är lunch går vi up i kafeterian och äter våra lådor är i båset .I omklädningsrumet är det macharsstolar.På ishockeyplan finns det också en diskorum med chips,läsk,TV,godis.på sarien är det HENDRIK ZETTERBERG BILDER.Varje fredag kommer Zäta på besök!


Kommentarer
Postat av: Mats

Härligt - jag läser en bok om småbarnspedagogik och slås av tanken på hur viktigt det flexibla rummet är. På min gamla förskola hade vi ett kuddrum med tunga madrasser - varenda dag flyttade barnen på dem och byggde staplar, högar, fort, kojor, affärer o.s.v.



Det är något med den förutseende rationaliteteten som dödar lusten: Här läser vi, här skriver vi, här bygger vi, här tänker vi, här känner vi...



Var ska barnen träna sig på att ta hänsyn om allt redan är färdigtänkt?



ha en bra vecka!

Postat av: Janis

Underbar läsning! Vaknade trött, läste och piggnade till! Jag citerar och länkar!

2009-05-06 @ 08:51:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback