MYROR...
Jag har deltagit i livliga diskussioner om hur att bedöma, hur att skriva skriftliga omdömen... och tänk på vad jag själv sagt under min föreläsning idag. Jag tycker ämnet är högaktuellt, enormt intressant och fortfarande och lång tid in i framtiden öppet för frågeställningar och funderingar. Jag vet ett - att jag bestämt och tydligt tänker ur ett elevperspektiv och att bedömningar ska verka för att stimulera barn att lära...
Anne-Marie,
som tackar Göteborg för en livlig och intressant dag.
Tack Ann-Marie för en underbar dag med fantastisk föreläsning om elevens delaktighet och inkludering i lärandeprocessen.Om hur man kan se på elevens förmåga och bekräfta för eleven det man ser. Om hur man kan medvetandegöra eleven om målen och hur man hela tiden i alla sammanhang kan bedömma lärandeprocessen. Om hur man berättar för eleverna om lärande, hur det ser ut.Om att utmana eleverna genom att hitta rätt nivå. Så härligt! Vi ska inte lära ut utan lära tillsammans. I morgon ska jag lära tilsammans med mina elever.
Kram Bittie
Svåra saker och det tycks även vara svårt för de lärare som ska sätt betyg. Min man berättade igår om en kollega vars elever känner att de aldrig får utmanande uppgifter, att de aldrig känner att det finns en möjlighet att höja sig. Han behöver så klart hjälp (är ganska nyexad).
Vad ville jag säga med detta? Jo, man måste väl diskutera betyg och bedömning. Eleverna har rätt att veta vad som krävs och hur de kan nå till varje steg. Men det är inte något självklart för nya lärare, men med diskussioner i arbetslag så blir det mer levande. (fick jag med allt nu? Kanske inte)