MINA ELEVER




Mina elever är inte bara mina elever.
Mina elever är allas elever.
Min klass är min klass.
Men samtidigt en klass för sig själv.
En annan klass är också min klass.
Men idag...

Jag är omåttligt stolt över min klass.
Jag var borta och de hade två vikarier som hoppade in (!?!).
Det är inte bra.
För det blir stökigt.
Det är inte elevernas fel.
Mina elever har klass.

Då vi. vikarien och jag, hade uppsamlingsamtal så berättade jag att jag absolut inte tyckte att det var deras fel att det blev en aning stökigt. Till mina elever sa jag att jag undrar om de kunde modella hur det kunde bli om vi gjorde som vi brukade.
Vips... så var det ordning.
Vips var klassrummet ett klassrum med stil och finess.
Vips... jag stod utanför dörren och talade lite med vikarien.

- Följ mig, sa jag till vikarien.
- Följ mig, gör nytt, börja om, se barnen, de vill samma sak som du, de har bara försatts i en aningens omväg.

Två stolta lärare tågade sedan in klassrummet som var snyggt och där barnen var alldeles för exemplariska.
Som om de ville säga förlåt.

För vad?

Anne-Marie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback