MEDVETEN UNDERVISNINGSTID
Jag har undervisningstid.
Inte klassrumstid.
Jag vill förvalta min undervisningstid fullt ut.
Om jag får det får eleverna det mesta av den tid de har rätt till.
Därför är jag noggrann med tiden.
Det betyder att jag ständigt undervisar, i olika konstellationer; individuellt, i smågrupper, i halvklasser och i helklass. Samtliga elever är i klassrummet oavsett min undervisning. Jag är ständigt i aktion. Interaktion. Om de elever som arbetar med annat lyssnar till ett vygotskijsamtal jag för tillsammans med en elev skadar det absolut inte. Det är helt i sin ordning att ta del av lärarens och andra elevers samtal. Det händer nästan jämt.
Jag länkar till Blossing tankar om undervisningstiden:
http://blossing.blogspot.com/2008/06/minskad-undervisningstid-inte-en-vg-att.html
Anne-Marie
Tack för dina reflektioner! Tar tacksamt emot dem. Ska också försöka skriva mer om detta också - i samband med de undersökningar som visar att lärare är den yrkesgrupp av alla som i högst grad upplever sitt yrke som stressigt. Det tål att reflektera över...
ska vi undervisa mindre? jag vill undervisa mer, det är i samtalen med eleverna saker händer det är då en utveckling sker. det händer inte mycket när jag sitter ensam på min kammare eller med en kaffekopp i personalrummet.
T Kroksmark säger att i god undervisning ingår:
1. Intention, avsikt. Det skall finnas kunskaps- eller värdemål som är kända för de inblandade och som går att stämma av emot.
2. Interaktivitet. Det man ska lära bearbetas i ett växelspel på minst två sätt, t ex lyssna, skriva och diskutera.
3. Intersubjektiv. Kommunikation mellan minst två personer, t ex man får skriftlig eller muntlig respons.
4. Lärande sker eller den lärande har intention att lära.
det vill jag arbeta med!