Lektionsidé-RÄKNA MED PLÅSTER
PLÅSTER - SKRIVUPPGIFT PLÅSTER
PLÅSTER - ARBETA MED PROCENT?
I morgon ska vi fundera över skala och förstoringar. Jag har förstorat ett vanligt plåster i kopiatorn. Jag kopierade upp ett plåster med 330 % tror jag. Jag vet inte om jag ska låta eleverna testa procenträkningen på kopiatorn genom att försöka gissa sig till vilken grad jag förstorat. Det vore spännande att låta dem försöka använda kopiatorn och göra det hela praktiskt. Men kopiatorn är en känslig lärarsak och ett kostnadsställe.
PLÅSTER - ARBETA MED SKALA?
Vi kanske använder linjal och mäter. Man kan också försöka sig på en gissning. Gissa konstruktivt är mycket värdefullt. Det är ju en av de strategier för lärande vi gör oftast. Vi höftar till och gissar ungefär. Men att gissa ungefär det är inte något man kan göra utan att äga kunskap om.
PLÅSTER - OMSORGA MED PLÅSTER
Jag älskar plåster.
Igår satte jag ett plåster på en elev.
Jag skrev - Stackars dig - på plåstret.
En annan elev var lite sur på mig.
Jag skriv ett - FÖRLÅT - på ett plåster och satte det på elevens hand.
Därefter var vi sams igen.
Anne-Marie
:)kul idé. Hos oss är det skolsköterskan som allvarsamt delar ut plåster, ibland undrar jag om hon egentligen inte skulle vilja ha plåsterbokföring, kanske kan bli en statistikuppgift?
Jag skulle vilja ha de här plåstren som en jättestor affish över sängen!
Du ska få ett muntligt plåster JOS - JAG ÄR ALLTID DÄR DU ÄR - Ma
Fröken T - Skolsköterskan är plåsterutdelare... en unge i min klass gjorde om detta plåster till ett brev. Jag menar att plåster är signaler till mottagaren av plåstret och signalerar omsorg om den som bär plåster - och den som satt dit det.
Jag är plåstertokig.
Jag vill ha plåster.
Mot allt.
A-M
Underbart!
Hos mig kan man få plåster, vi har i alla rum. Omsorgas flitigt. Senast förra torsdagen när en flicka klippte sig i handen. Sånt händer för vi jobbar mycket praktiskt med sax och kniv. Då går det åt plåster och mycket blås på fingrar.