Lektionsidé-RÄKNA MED PLÅSTER




PLÅSTER - SKRIVUPPGIFT PLÅSTER
Detta tillhör mina älsklingsskrivuppgifter. Jag gör aldrig om samma utan förändrar idéerna hela tiden. Jag hade en reklamidé och sökte upp Cederroth och fick till ett möte om ord på plåster. Jag hade tusentals värmande omslagsord som gick att sätta på plåster. Nu gör jag allt i klassrummet. Idag hade vi reklamredaktion. Och vilken reklammakare skulle gapa om de insåg vilken kapacitet kring kreativt tänkande som ryms i en årskurs fyra. Nu funderar jag på att bjuda in Cederroth samt en reklammakare till klassen. Här är är ingen undervisning - här är produktion. Men oj så vi har diskuterat ord (undervisning) och förhållningssätt (etik och moral) samt funktionen att skriva text och överföra den till annan form. Hur man ska tänka kring bokstäver och applikation av bokstäver på annat underlag.

PLÅSTER - ARBETA MED PROCENT?
I morgon ska vi fundera över skala och förstoringar. Jag har förstorat ett vanligt plåster i kopiatorn. Jag kopierade upp ett plåster med 330 % tror jag. Jag vet inte om jag ska låta eleverna testa procenträkningen på kopiatorn genom att försöka gissa sig till vilken grad jag förstorat. Det vore spännande att låta dem försöka använda kopiatorn och göra det hela praktiskt. Men kopiatorn är en känslig lärarsak och ett kostnadsställe.

PLÅSTER - ARBETA MED SKALA?

Vi kanske använder linjal och mäter. Man kan också försöka sig på en gissning. Gissa konstruktivt är mycket värdefullt. Det är ju en av de strategier för lärande vi gör oftast. Vi höftar till och gissar ungefär. Men att gissa ungefär det är inte något man kan göra utan att äga kunskap om.



PLÅSTER - OMSORGA MED PLÅSTER
Jag älskar plåster.

Igår satte jag ett plåster på en elev.
Jag skrev - Stackars dig - på plåstret.
En annan elev var lite sur på mig.
Jag skriv ett - FÖRLÅT - på ett plåster och satte det på elevens hand.
Därefter var vi sams igen.

Anne-Marie

Kommentarer
Postat av: Fröken T

:)kul idé. Hos oss är det skolsköterskan som allvarsamt delar ut plåster, ibland undrar jag om hon egentligen inte skulle vilja ha plåsterbokföring, kanske kan bli en statistikuppgift?

Postat av: jos

Jag skulle vilja ha de här plåstren som en jättestor affish över sängen!

2009-03-26 @ 19:34:46
Postat av: Anonym

Du ska få ett muntligt plåster JOS - JAG ÄR ALLTID DÄR DU ÄR - Ma

Fröken T - Skolsköterskan är plåsterutdelare... en unge i min klass gjorde om detta plåster till ett brev. Jag menar att plåster är signaler till mottagaren av plåstret och signalerar omsorg om den som bär plåster - och den som satt dit det.

Jag är plåstertokig.

Jag vill ha plåster.

Mot allt.

A-M

2009-03-26 @ 19:39:46
Postat av: Annelie

Underbart!

2009-03-26 @ 21:10:51
URL: http://tensta.blogg.se/
Postat av: Kersti

Hos mig kan man få plåster, vi har i alla rum. Omsorgas flitigt. Senast förra torsdagen när en flicka klippte sig i handen. Sånt händer för vi jobbar mycket praktiskt med sax och kniv. Då går det åt plåster och mycket blås på fingrar.

2009-03-26 @ 21:40:08
URL: http://plommenad.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback