FRÅNVARO OCH VIKARIER




Det är svårt, för att inte säga nästan omöjligt, att vara borta från sin klass utan att det märks. Jag skulle önska en säkrare rutin kring eleverna så att det inte ställer till det för dem då de behöver vikarie. Det är också svårt för vikarier att hoppa in i klasser och i ett slags flöde. Ett arbete i ett klassrum är under utveckling, och en vikarie kastas in i detta arbete utan översyn, insyn eller möjlighet att ingå på ett verkligt sätt.

Anne-Marie
som trivs mycket bra mitt i alltsammans.

Kommentarer
Postat av: Killfröken

Ett hett tips (som du kanske redan har som rutin):

Använd dig av dina studenter.

Sedan jag började studera har jag jobbat på min VFU-skola och även om det du skriver är sant så blir det faktiskt lättare när det är i ens egna VFU-klass.



Det är bättre än att ta någon helt utifrån som jag ser det...



//Killfröken

Postat av: Janis

Ja, en och samma vikarie vore säkert bra. Sedan tänker jag på det du skrev en gång om när det var eleverna som undervisade dig, de frågade, du svarade (eller försökte!)... Kanske kan vikariedagar innehålla "eleverna lär vikarien"-moment? De visar på vad de gör och gjort, och vikarien går därifrån mycket klokare än när h*n kom ;) och eleverna har synliggjort sitt kunnande både för sig själva och en utomstående? Och själva ansvarat för klassrummets rutiner, de där som ingen vikarie har koll på.

2009-03-24 @ 10:41:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback