Organisation av lärande




Hälften av klassen vill måla och rita av familjen Simpson. Andra hälften vill läsa. Därför sitter en halv klass på golvet och ritar av en bild. De är koncentrerade och tysta.

I den övriga delen av klassrummet sitter alla läsare. Det är en organisation av lärande som jag tycker om. Alla arbetar med olika saker. De som läser grupperar sig i olika grupper. En elev är jätteintresserad av Fysikboken. Den är för årskurs 7-9 och han läser där han finner det mest intressant. Aha magnetism säger han. Bara det att han tar orden i sin mun, begreppen som han en dag ska förstå vidden av och djupdyker i lärande gör mig magnetisk av lycka. En annan elev har läst igenom hela kursen i Kemi för år 7-9.

Det mesta handlar om att böckerna ligger där de ligger. I ett klassrum för årskurs fyra. Jag tycker att böckerna som man läser i alla årskurser ska finnas utlagda i klassrum. Är någon intresserad då kanhända de vill läsa. Och det har visat sig att elever vill det. Hur märkligt det än kan låta. Jag tror nämligen att elever vill lära sig. Och klassrummen ska vara utrustade med den lärdom hela skolan har att ge.


Kommentarer
Postat av: IT-Jennie

Åh vad jag gillar ditt tänk! Jag skulle vilja vara elev hos dig och jag skulle vilja att mina barn fick vara elever hos dig! Och jag skulle vilja vara din kollega! Det är så inspirerande och tankeväckande att läsa din blogg. Även om inte allt kan appliceras i min arbetsvardag så finns det mumsbitar lite här och där att smaska i sig. Tack för att du finns och delar med dig av dina erfarenheter och kunskaper. Du gör så att min vardag blir ännu ljusare. Kram


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback