Fråga - terminsplanering - hur gör jag?
Hej A-M, och tack för en fin och inspirerande blogg.
Jag ska arbeta med två fyror i höst, och jag får förmånen att undervisa i det svenska språket. Hur tänker du inför en terminsstart? Gör du upp en tydlig terminsplanering som du slaviskt följer, eller hur mycket inspiration och idéer får du från dina elever? Använder du ett läromedel i svenska? Det skulle vara intressant att du beskriver hur du arbetar initialt! Tack på förhand!
Jag ska arbeta med två fyror i höst, och jag får förmånen att undervisa i det svenska språket. Hur tänker du inför en terminsstart? Gör du upp en tydlig terminsplanering som du slaviskt följer, eller hur mycket inspiration och idéer får du från dina elever? Använder du ett läromedel i svenska? Det skulle vara intressant att du beskriver hur du arbetar initialt! Tack på förhand!
Detta är en svår fråga tycker jag.
Men jag gör inga stora planeringar. Det exkluderar ju samspelet med eleverna och deras vilja. Jag vet dock att jag vill skapa språklighet och att ungar behöver mycket språkutrymme. Jag har inga färdiga svar däremot ställer jag mig själv en mängd frågor: Hur skapar jag det? Vilken litteratur ska jag högläsa och problematiser kring? Vilken utgångspunkt befinner sig eleverna? Vad skapar språklighet hos eleverna? Hur mycket samtalsmöjligheter kan jag skapa? Organisation av samspelande möjligheter? Hur ska jag börja mitt arbete i klassen?
Du har strävansmålen för årskurs fem att relatera till. Det är bra mål och skapa undervisning som relaterar och korresponderar mot dessa mål. Se det som elevernas lärande rättigheter och skapa utrymme för eleverna att få sina rättigheter tillgodosedda.
Ett som jag tycker är avgörande är att jag bygger upp en relation och samspelar med elevernas ingångar - alltså vad de kan och vad de ska utveckla. Jag måste ha ett avstamp. Jag skulle råda dig i att läsa högt och skapa frågor kring det höglästa och visa att diskussionen i klassrummet kan börja där. Hur du lägger upp arbetet i sin helhet är mycket svårt att säga då det är beroende på gruppens samspel och individens utmaningsvilja och läsförmåga. Jag arbetar hela tiden med att skapa ingångar i text, undersöka läsförmåga, skapa undervisning där fokus är att samtala, lyssna, skriva och tänka. Inget är egentligen möjligt förrän du har din klass. Kan du återkomma ska jag gärna fundera vidare.
Visa undervisande glädje och lärande lust i dig själv. Stora ord men nog så viktiga.
Som sagt återkom!
Anne-Marie
Men jag gör inga stora planeringar. Det exkluderar ju samspelet med eleverna och deras vilja. Jag vet dock att jag vill skapa språklighet och att ungar behöver mycket språkutrymme. Jag har inga färdiga svar däremot ställer jag mig själv en mängd frågor: Hur skapar jag det? Vilken litteratur ska jag högläsa och problematiser kring? Vilken utgångspunkt befinner sig eleverna? Vad skapar språklighet hos eleverna? Hur mycket samtalsmöjligheter kan jag skapa? Organisation av samspelande möjligheter? Hur ska jag börja mitt arbete i klassen?
Du har strävansmålen för årskurs fem att relatera till. Det är bra mål och skapa undervisning som relaterar och korresponderar mot dessa mål. Se det som elevernas lärande rättigheter och skapa utrymme för eleverna att få sina rättigheter tillgodosedda.
Ett som jag tycker är avgörande är att jag bygger upp en relation och samspelar med elevernas ingångar - alltså vad de kan och vad de ska utveckla. Jag måste ha ett avstamp. Jag skulle råda dig i att läsa högt och skapa frågor kring det höglästa och visa att diskussionen i klassrummet kan börja där. Hur du lägger upp arbetet i sin helhet är mycket svårt att säga då det är beroende på gruppens samspel och individens utmaningsvilja och läsförmåga. Jag arbetar hela tiden med att skapa ingångar i text, undersöka läsförmåga, skapa undervisning där fokus är att samtala, lyssna, skriva och tänka. Inget är egentligen möjligt förrän du har din klass. Kan du återkomma ska jag gärna fundera vidare.
Visa undervisande glädje och lärande lust i dig själv. Stora ord men nog så viktiga.
Som sagt återkom!
Anne-Marie
Kommentarer
Postat av: Anonym
Tackar för inspiration. Varje dag.
Men du... är jag snurrig eller? Strävansmålen är väl inte för år fem? mål att uppnå (minst) för år fem och strävansmål för ämnet till år nio. Eller?
Postat av: Anonym
Om du har en fyra är målen för år fem strävansmål, som är en del av strävansmålen för årskurs nio. Och som sagt i årskurs fem ska målen uppnås och då betraktas som den minsta gemensamma nämnaren för alla elevers rätt att lära. Anne-Marie
Trackback