Axplock och lärartänk



Det är så skönt att studera i lugn och ro.
Klassrummet är mitt eget för några timmar.
Lugnet bryts då en kollega knackar på.
Så är det i en skola där tiden äntligen finns.

Kollegor tittar in, slår sig ned, och genast är den pedagogiska diskussionen igång.
Jag kan inte låta bli. Det sprudlar om mig då.

Jag har studerat mina elevers arbeten i flera dagar nu.
Jag ser hur mina röda undervisningstrådar är just röda trådar.
Sammantaget är det ett helt nystan av lärdomar och kunskaper.

De är inte mina röda trådar.
De är läroplanens intentioner och kursplanernas uppdragstänk som syns i elevarbeten.
Jag har förståss ett finger med i alltsammans.
Jag skördar något där jag arbetar i lugn och ro.

Skördar lärartänk, omsättartänk och får genast fatt i mina visioner om nästa läsår, nästa termin.

Anne-Marie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback