Att bli satt på prov



Eleverna fick göra sina egna matteprov. Det har jag skrivit om tidigare. Jag lärde mig ofantligt mycket av att be eleverna göra sina egna matematikprov. Ingen tog genvägen att göra något lätt för sig själv, nej snarare gjorde eleverna prov som satte dem på hårda prövningar. Det fina var också att jag fick ett prov. Det är också en spännande utmaning. Att bli satt på prov. Jag har ju myntat begreppet Teaching by doing. Så när jag får detta prov ser jag att mina ord faktiskt innebär det fina i att orden inte är tomma. Tomma ord skramlar så illa om de inte är omsättningsbara eller har praktikten som arena.

Anne-Marie

Jag har också upplevt hur det är att bli rättad. Detta är nu ingenting jag heller gör utan själva rättningarna av saker och ting gör eleverna också själva. Jag ska skriva ett inlägg om hur man kan låta eleverna rätta och hur man kan förhålla sig till det som blir "fel".

Kommentarer
Postat av: thord wiman

Grattis Anne-Marie! BrA på provet tycker jag. Att vara sifferfiskare med anspråk på att inte trilla in i någon villervalla av något slag är en grannlaga uppgift tycker thord som tvekar inför matematikens "alfabet" men erkänner dess kosmiska storhet

och renhet - och gillar Alberts (varför känns han så himla informell, som a l l a s Albert?) tanke om att matematiken på dess eget sätt, är logikens vackra danserska - nej, poesi!

Hm. Ungefär så. Citat ur minnet vanskligt.



Annars är det väl med en utmaning som med en måltid - nödvändigt bränsle för tillväxt, utveckling, mognad.

Utmaningen är själva "språnget" handlingen ibland helt och fullt EJ omvändbar irreversibel för alltid - och landningsplatsen... ja, landningsplatsen ja? Förhoppningsvis en mer sammansatt, rikare målad tillvaro, tryggare, modigare, självbildsstarkare med fler val.

2009-06-04 @ 11:12:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback