Undervisa rätt med rätt matematikspråk

Denna vecka får jag fortbildning i matematik. Jag står dagligen med en matematikutvecklare och får mig mängder av tankar. Språket i matematiken ska förankras redan tidigt. Avdramatisera inte matematikspråket. Låt oss lära oss det fullt ut och använda språkliga begrepp rätt i matematiken redan från början. Medveten undervisning - medvetet lärande.

Anne-Marie

Kommentarer
Postat av: Marie

Vad är det för begrepp du tänker på då? Hur tidigt är tidigt?



Jag brukar kalla matematikspråket för matematiska och tänka att det är ett språk som vilket annat språk som helst. Man måste finnas bland det för att själv kunna ta det till sig och börja förstå. Senare kanske man till och med kan börja använda det och ytterligare senare kanske man använder det utan att tänka på att man använder det.

2009-07-02 @ 13:41:04
Postat av: Fia

Jag håller verkligen med. Ibland har jag hört pedagoger som av "snällhet" ersätter de korrekta benämningarna (tex "fyrkant" istället för "kvadrat") för att det ska "vara lättare för barnen att förstå". Men de korrekta benämningarna är inte svårare. Det viktiga är att man pratar matematik och förtydligar begreppen.

Postat av: Lena T

Håller med Marie! Matematiska är bra. Är det inte så att människan lär sig just ord lättare i yngre år? Och varför bestämde vi för ett antal år sedan att börja med engelska redan på lågstadiet? Så självklart är ordet kvadrat inte svårare än att fyrkant, fyrhörning...Och varför skulle trekant vara lättare än triangel?

2009-07-03 @ 19:16:05
Postat av: Enver López Ávila

vet att det inte är riktigt det du menar..

men när jag pluggar matte, åtminstone gymnasiematten, är det språket som är oftast problemet, inte matematiken...

det kan vara svårt för mig som invandrare att förstå alla problem av språkliga skäl. men det är också utvecklande.

2009-07-04 @ 10:50:52
URL: http://www.myspace.com/saturdayisnotallowed

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback