VARFÖR INTE MINIRÄKNARE?



Jag har gjort upp en liten utbildningstanke kring miniräknaren. Det är märkligt att den fortfarande är så farlig i skolan. Jag förstår inte det riktigt. Hjälpmedel syns i nationella strävansmål. I nationella prov finns miniräknardelar - alltså där man ska använda matematiska hjälpmedel och redskap. Men då jag talar om detta märker jag att rädslan för redskapen är stor. Är det så? Vad är faran? Jag vet en del av svaren OCH jag undervisar i huvudräkning, uträkningar på papper - för att klargöra just detta.



Eleverna får inte tro att redskap är fusk. Det tror elever alltför ofta för att jag ska känna mig säker på att vi lärare inte modellar att vi någonstans i vårt inre tycker att matematik är något som man gör helt på egen hand.

Anne-Marie

Kommentarer
Postat av: Mats

Jag diskuterar matematikämnet med en nära anhörig. Han sa ungefär:

Äsch - jag hade det så lätt. det största problemet vara att förstå hur läraren ville att vi skulle ställa upp det så att han förstod hur vi hade tänkt...



Tanken på att barnen löser problem på egen hand tycks vara väldigt hotfull!

Postat av: Anonym

Utan kontroll - inget lärande - så kanske det är? För mig är lärande utanför all kontroll, något fiskar vi upp men inte allt. A-M

2009-01-08 @ 16:10:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback