SPRÅKLIG MATEMATIK



Jag är noggrann med hur mina elever förstår. Hur man läser matematiska texter gör det tydligt för mig hur och om eleven har förståelse för exempelvis årtal, mått och enheter. Matematik är språk. Här har jag gjort en analys av hur en elev löser sin läsning i en matematisk text, Detta gör jag väldigt ofta. Det går inte att bara göra matematik om inte språket är med.

Anne-Marie,
som citerar MATTEBORGEN 4 A, Bonnier Utbildning

Kommentarer
Postat av: Anonym

Så sant! Läsning, språk, matematik, räkning - allt hänger ihop. Jag älskar dina foton av kommentarer, jag ser hur du lyssnar och hur eleven anstränger sig och hur larandet sker...

2009-01-08 @ 21:07:59
Postat av: Marie

Mmmmmmm tänk vilken vinstlott dina elever har dragit när de får arbeta tillsammans med dig. Jag blir nyfiken på vad som händer när du lämnar vidare till högre stadier. Hur går det för dina elever? Tar de med sig de kunskaper som du har lärt dem eller anpassar de sig efter de lärare de möter där? Intressant tanke... Kanske något att forska vidare om?


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback