MATEMATIKBOKENS FAKTISKA INNEHÅLL



Jag funderar över matematikbokens innehåll.


Jag vet att eleverna INTE betraktar matematiktexter som sanna eller verkliga. Eleverna uppfattar inte texterna som konstruerade uppgifter som hör samman med geografi, samhällskunskap eller matematiknyttigheter i största allmänhet. Att de tänker så tror jag beror på att vi lärare inte gör matemtiktexterna levande och innehållsrika genom att modella undrande, modella högläsning, modella förundran, modella ifrågasättande, modella vår egen nyfikenhet på vad matematiktexter förmedlar.

Jag har flera förslag hur att levandegöra matematikbokens text. När man gör det så spritter det till i elevernas medvetanden! Jag tror att det hör samman med att det spritter till i mitt medvetande.

Anne-Marie


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback