MATEMATIK, MÖNSTER, SPRÅK
Vi ritar och målar mönster. Om man börjar göra mönster så börjar man tänka - diagonalt, horisontelt, lodrätt - och det är mycket spännande att höra hur eleverna faktiskt använder matematiskt språk i sitt egna språk. Sån´t sitter jag och lyssnar på. Det är märkligt så mycket kunskaper eleverna visar fram om de får prata lite fritt och anspråkslöst. Småprata är inte så dumt. Jag är lärarlyssnare med storöron. En slags tjuvlyssnande i bekräftandets tjänst.
Anne-Marie
som dedicerar hela detta tänk och inlägg till en trogen matematikutvecklare som då och då läser min blogg.
Anne-Marie
som dedicerar hela detta tänk och inlägg till en trogen matematikutvecklare som då och då läser min blogg.
Kommentarer
Postat av: Lena T
Är ibland allergisk mot det där "prata matte". Handlar ju om hur, när, och vad. Och VEM som pratar....
Men så här: OH JA! Konkret, göra, eleverna pratar, läraren lyssnar,,,Tänk om du kunde spela in, så vi (eller åtminstone jag!) fick tjuvlyssna på samma sätt som vi tjuvtittar på dina elevers skrivna o ritade alster....
Trackback