DEN BÄRANDE MATEMATIKTEXTEN



Matematikuppgiften och reflektionen kring texten. Det är lika viktigt att eleverna reflekterar över vad texten vill förmedla till läsaren som att lösa uppgifterna. Detta blir möjligt om man noga diskuterar texten i de uppgifter eleverna gör. Exempelvis kan man ha en rundläsning av texten INNAN eleverna ska lösa uppgifterna. Då man gör det syns plötsligt elever som börjar reflektera över såväl innehåll som att lösa problemen. Jag strävar efter att de också ska ifrågasätta och be om att få undersöka riktigheten.



Anne-Marie,
som strävar efter den muntliga matematiken där eleverna får ta orden i sina munnar, läsa högt, diskutera och fundera fritt. Det är en Vygotskijtanke att språket skapar förutsättningar för tanken. Det yttre talet skapar förutsättningar för tänkandet och skapar stöd för det individuella inre talet. Då eleverna talar matematik kan läraren också höra hur eleven förstår.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback