BESKRIV och INTE TRO



- Får vi fotta dig så vi slipper springa efter dig och kolla hur du ser ut? frågade väldigt många elever under det att vi skulle

B E S K R I V A   ... TJA ... VARFÖR INTE ... A N N E - M A R I E


Lektionerna denna vecka har handlat om att förstå skillnader mellan olika saker, fenomen, berättartekniker och hur att synliggöra att vi talar om skillnader. För att tala om skillnader måste man utgå ifrån att man vet vad det är man jämför. Vi måste lära oss att beskriva. Därför modellar jag hur författare beskriver personer, platser och saker och ting. Idag fick mina elever beskriva mig:

Anne-Marie har en röd läpp.
Anne-Marie har en mun som smittar av sig glädje.
A-M har en ring på höger ringfinger.
A-M har grå kjol (knäkjol).
A-M har kort ljusbrunt hår som är ruffsigt.
A-M är superstark fanns det syns inte utanpå.
A-Mhar hål i öronen.
A-M har tänder.
Anne-Marie har kött på benen.
Anne-Marie har silvriga knappar på sin kjol.
Anne-Marie är alltid glad.
A-M har en mun.
A-M har två näsborrar.
Anne-Marie har svarta stövlar på sig, typ varje dag.
Anne-Marie har en snäll fin röst.
Anne-Marie har inga örhängen på sig.
Anne-Marie har inte kammat håret i morse.
Anne-Marie har glasögon med genomskinligt glas i.
Anne-Marie är inte flintskallig.
Anne-Marie har trassligt hår.
Anne-Marie är vuxen.
Anne-Marie har en haka.

Nästa uppgift blir att beskriva en hemlig kompis.
Läxan till nästa vecka blir att beskriva den som lyssnar på läsningen av Eddie och Maxon Jackson därhemma.
Under tiden fortsätter vi att undersöka hur författare beskriver personer i sina berättelser. Hur vi förstår det och hur vi uppfattar författarnas beskrivningar det talar vi om i klassrummet. Idag stod jag modell för arbetet. Så väl  som hur att se och hur att göra!



Anne-Marie,
som tillåter redskap i skolan; penna, papper, miniräknare, mobiltelefon...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback