BEHÖVER DU HJÄLP?

- Behöver du hjälp?
- Nä, jag tror jag klarar det på egen hand.
- Bra, men du såg ut som du hade kört fast.
- Mmmm, men jag tror jag kan nu.
- Bra, annars kan jag hjälpa dig.


Samtal mellan två elever i min klass!
Precis som det ska vara: Fråga tre - hjälp varandra - lär genom att undervisa andra - ni är varandras lärare!
Ungefär så.

Anne-Marie

Kommentarer
Postat av: LenaA

Men du, jag har varit i många skolor där jag har velat att eleverna ska göra just så, hjälpa varandra men där det varit absolut förbjudet. Jag har blivit helt förstummad.

- Ja men vi får inte hjälpa varandra!

Nehe, man blir lite förundrad.

- Varför inte?

-Därför att man kan hjälpa fel.

Är inte det en känga till alla elever så säg. Tro inte att ni kan något.

2009-01-08 @ 17:08:55
Postat av: Anonym

Om eleverna gör fel så har väl den första modellen också gjort fel. Jag tror det handlar om kontroll. Lärare behöver ha kontroll. Men allt lärande går via att få igång dialoger mellan eleverna. Självklart ska de lära varandra. Det finns elever på högstadiet som överhuvudtaget inte frågar sin lärare, då de kan vara rädda för att visa att de inte kan, utan lär tillsammans med en klasskamrat. Hur ser vi då på grupparbeten där vi lämnar eleverna vind för våg, hur ser vi då på teorier, ex Vygotskijs teorier om hur vi lär oss. Jag får skrämselhicka då jag läser ditt svar. Stackars elever. För de lärare som vill pröva rekommenderar jag er att läsa in er på Lpo-94, Kiwimetoden, Leif Strandbergs alla böcker, Petri Partanens ypperliga bok om just dessa saker. För att inte tala om Dystes bok om den flerstämmiga klassrummet. Det finns ord om det du skriver. Låt dig inte skrämmas - utan läs dig till styrka. Anne-Marie

2009-01-08 @ 17:13:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback