INTRESSE utan tanke på ENGELSKAN
En elev i min lilla fyra finner en artikel i en bok för årskurs sex, Ämnet är engelska, Eleven är oerhört intresserad av det boken tar upp. Eleven går i dialog med mig.
- Det fattas massor av saker i den här texten, säger eleven.
Genom detta påstående hör jag att eleven förstår VAD texten säger och att eleven har större kunskap om ämnet än vad texten beskriver, eleven saknar ett och annat. Jag tittar på artikeln. Jag lyssnar på eleven. Jag ser bara en massa kunskap. Det säger jag till min elev.
- Du kan massor av engelska, säger jag.
- Kan jag? frågar eleven,
- Ja, du kan så mycket engelska och det visar du mig genom att berätta att du saknar ett och annat.
- Ja, men jag har ju inte läst texten för dig, säger eleven.
- Jo det är sant, men du kan inte tycka en massa saker om texten om du inte förstod den, du vill att vissa saker kommer in i texten och du diskuterar innehållet i texten utan att tala om att du har läst den på engelska, säger jag.
- Tänkte ju inte ens på att det var engelska. Jag tycker...
Anne-Marie,
som tänker att det är viktigt att vi har flera utgåvor från olika årskurser i våra klassrum. Vi ska verkliggöra teorierna kring vad elevens potential kan behöva för näring för att utvecklas.
Kommentarer
Trackback