GRÖN SKOLTANKE



Man möter alltid nytt då man är ute och försöker att skapa nytt inom skolvärlden. Jag har förmånen att möta lärare överallt, tala lärande, möta processer och ibland få ingå i dem. Jag samlar på mig det jag får...

- Vi är en grön skola,
sade en lärare. Det betyder att eleverna går till skolan, inte åker bil, vi talar miljö och värnar den i aktiviteten.

Jag tänkte:
Anslaget grön skola är bra. Omvandlat i mina tankegångar blir det en aktivitet i skolmatsalen, återvinningen, den fysiska promenaden till skolan om så i organiserad form, nedsläckning där man inte är och genomförande av små, små förändringar som i stort sett fostrar i miljötänk och verkar för att synliggöra allas ansvar.

- Vi är en grön skola!
Självklart!
- Kan vi börja med all mat som slängs i en skolmatsal...

Anne-Marie

Kommentarer
Postat av: Killfröken

Hej.

Har de slopat krönikan i Lärarnas Tidning? Hittar inte krönikan i det nya numret :-(



//Killfröken

Postat av: Lena T

JAAA! Allt miljöarbete för det långsiktiga målet att rädda vår jord till våra barn -börjar -och hänger på att , om inte alla -så så måmnga som möjligt: JUST DET: Inte slänger mat, äter mindre kött (det går åt så mycket vatten och energi..),släcker ljuset, inte har datorn o tv:n på staby, använder bilen mindre, åker buss, tänker över flygresorna...

2009-02-12 @ 23:10:36
Postat av: LenaA

Jag tror att man skulle tjäna massor på att lära sig att släcka lyset i klassrummet då ingen är där. Jag gör alltid så hemma, när jag försökte samma sak i en skola tyckte de att det var märkligt. Jag stänger av datorerna i skolan också. Men det där med maten är ett gissel, har tidigare haft kommentarer om maten (att den ofta är geggig-det tycker de inte om). Jag gör min sista termin som student nu och är i en, för mig ny, skola där de har ett hälsotänk. Maten är fräsch och inte fet och geggig, har faktiskt inte träffat på skolmat som smakat så bra. Det verkar som om eleverna tycker om den också för det kastas inte så mycket mat.

2009-02-13 @ 06:15:55
Postat av: Anonym

Jag tycker att vi ska lyfta den här frågan. Det ska synas att vi är en skola i en global värld. Men hur vi gör det är en annan fråga. Eleverna ska lära sig i det samspel vi vuxna verkar för miljön. Men skolan är så stor plats ... A'M

2009-02-13 @ 06:39:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback