DEN LÄRANDE TRAPPAN
Anne-Marie
Jag är nog med - och stöter ofta huvudet mot den här bilden av att saker kommer i en viss ordning.
En del beskriver det som ett olyckligt arv från Piaget, men jag tror att det mer handlar om vårt behov av att läsa in logik i alla skeenden.
Pedagogrollen associeras till kontroll och då måste jag veta vad barnet behöver... sen ger det sig själv!
Ha en bra vecka!
Du skriver så härligt! Jag riktigt hör hur det låter i trappan...någon liten barnafot halkar ner och det gör riktigt ont, en större fot tar två trappsteg med ett kliv... och vad gör fröken? Hon står där med fötterna på olika trappsteg, iakttar, fångar upp, tröstar, hejar på. Och hon konstaterar att man ska ha rejält på fötterna för att kunna stå stadigt.
När jag läste Svenska som andraspråk läste vi forskning som visar att språkutveckling inte är ett rakt spår. Man provar, verkar kunna något, experimenterar och verkar ibland ha halkat tillbaka i sin utveckling. Men det är nödvändigt för att våga vända och vrida och gör det till sitt. Tillbakagång kan visa på lärande. Intressant!