ATT VARA PÅ RÄTT VÄG
Vi är sparsamma med att tala om när elever gör rätt, är på rätt väg, klarar av saker och ting, läser fantastiskt med inlevanderöst, har innovativa lösningar, arbetar bra, tar hänsyn till andra elever som också arbetar. Vi är alldeles för snabba på att påpeka att saker och ting är fel, vi djupdyker i rättande och bockar av med slarviga rödpennor och påpekar då någon gör fel. Så mycket värdefullare att lära sig se det som är rätt och utveckla pedagogiken utifrån detta perspektiv. - Du kan det här, är mer framåtsyftande och individstärkande. Läraren kan också hurra glatt när eleven inte kan och modella hur roligt det är när läraren får grubbla ihop med eleven. Det ska aldrig vara fel att inte kunna i skolan. De flesta innovatörer vet att när man gör något fel börjar det hända saker och ting - man kan vara på helt rätt väg utan att förstå varför och hur. Då börjar man tänka och fundera - och slutligen vet man både hur, varför och därför!
Anne-Marie
Anne-Marie
Kommentarer
Trackback