Skoltanke: Fel signaler





I skolans värld letar vi brister, vi letar inte möjligheter.
I skolans värld talar vi om svårigheter, inte om utmaningar.
Klart att utmaningar är svåra annars är de inga utmaningar.
Klart att det är en brist att inte få bli utmanad.

Med detta menar jag inte att vi ska skapa problem för ungarna,
utan skapa kreativitet och förändra inställningen kring vad som är svårt,
och varför allt ska göras lätt.

Det är också väldigt besvärligt när kulturen letar rätt och fel,
inte undra på att man i den världen går den lättaste vägen,
där det blir rätt.
Men jag vill ha mer fel.
Mer grubblande krångelsaker.
Inte självklarheter.

Jag är trött på repetitionerna och reparationerna.
De kommer vi åt om vi visar på lite utmaningar.

Jag tycker det är väldigt, väldigt svårt att ha tråkigt.
Jag tycker det är oändligt långsamt att göra det jag redan kan.
Jag tycker det är fruktansvärt kränkande att inte uppleva att jag lär mig.

Anne-Marie,

jag vet inte hur många gånger jag föll av den där gungan jag lärde mig gunga på då jag var en liten unge,
men jag ville gunga, ville gunga, och det var en fantastisk drivkraft för att jag också i denna lilla, lilla värld kom att lyckas. Jag kan gunga än idag. Utan att ramla av.

Kommentarer
Postat av: Jos

Vad vackert det blir ur fokus, fotografiet!

2009-08-07 @ 21:10:48
Postat av: Anonym

Håller med. Jag skapade det suddiga. Det var roligt. A-M

2009-08-07 @ 21:17:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback