Matematik - bloggsvar blir blogginlägg


DETTA ÄR ETT INLÄGG TILL MATEMATIKUNDERVISNINGEN - FRÅN EN BLOGGLÄSARE


Nu måste jag lägga mig i igen!

Att tänka som en matematiker handlar inte alltid om att räkna rätt, det handlar kanske snarare att väldigt sällan räkna rätt. Till "min" föräldrar säger jag så här:

Om du vill arbeta som en matematiker måste du:

- Ha eller hitta ett problem som du tycker är intressant.

- Leka med problemet för att se vad som händer (utan att egentligen söka efter lösningen).

- Samla och organiserar data.

- Leta efter mönster och samband.

- Formulera och testa hypoteser.

- Prova olika strategier som skulle kunna lösa problemet.

- Leta i sin matematiska ”verktygslåda” efter ”verktyg” som behövs för att lösa problemet.

- Kontrollera sina svar och vad de kan lära sig av dem.

- Publicera sina resultat så att andra kan ta del av dem (Det är viktigt att andra får ta del av lösningarna, det gäller även för eleverna!)

Så säger jag till eleverna och deras föräldrar och så arbetar vi dagligen i klassrummet med matematiska problem.

En stor ledstjärna och inspiratör när det gäller att undervisa i matematik är Doug Williams i Australien, det är han som lärt mig tänka och arbeta som en matematiker.


Kommentarer
Postat av: Plura

Ljuv musik i en logikers öra.



Men för att matematiken ska hänga ihop måste man kunna svenska och engelska för att formulera problemet.



Dessa tre ämnen hänger ihop. Nått jag tror skolan glömt, speciellt mattelärare som låter barnen tragla formler och peta in numeriska värden i dessa.



Fram med fler som jobbar på detta sätt med matematik i skolan, då skulle även den mest hårdhjärta skeptikern i humanistleden komma att älska logikens sköna och underbara värld.

2009-08-14 @ 10:13:41
Postat av: Anonym

Hej Plura,

Jag håller absolut med. Mer matematik med sådant lärande upplägg. A-M

2009-08-14 @ 21:03:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback