Matematik av simresultat och detta med tid

Igår rev jag ut denna notis.
Nämen titta på tiden, de fyra siffrornas magi, och föreställ er den faktiska tiden. Alltså hur lång tid är det här? Vad hinner man själv under samma tid? Vilken tid är det man angivit? Hur säger man den? Hur stor är skillnaden mellan ettan och tvåan? Hur mycket hinner du göra själv på samma tid som den skillnaden visar?
Så konstruerar jag frågor. Man kan också koppla in kartan... var ligger Holland... Tyskland? Simmarnas namn kan man också göra undervisning av. Tyskan heter Britta? Vad kan vi tänka om hennes namn? Härleda det?
I stort sett kan man säga att av något litet kan man göra något annat och större. Det bidrar till att eleven upplever att det finns mycket fakta i några få rader...
Anne-Marie
Nämen titta på tiden, de fyra siffrornas magi, och föreställ er den faktiska tiden. Alltså hur lång tid är det här? Vad hinner man själv under samma tid? Vilken tid är det man angivit? Hur säger man den? Hur stor är skillnaden mellan ettan och tvåan? Hur mycket hinner du göra själv på samma tid som den skillnaden visar?
Så konstruerar jag frågor. Man kan också koppla in kartan... var ligger Holland... Tyskland? Simmarnas namn kan man också göra undervisning av. Tyskan heter Britta? Vad kan vi tänka om hennes namn? Härleda det?
I stort sett kan man säga att av något litet kan man göra något annat och större. Det bidrar till att eleven upplever att det finns mycket fakta i några få rader...
Anne-Marie
Kommentarer
Postat av: öpedagagogen
Japp så är det. Det startade med en liten tvättrådslapp och utmynnade i att vi hade mycket att prata om och vi lärde oss mycket. Vi hade roligt, eleverna engagerade sig, jämförde, diskuterade, frågade. Det blev en givande lektion.
http://opedagogen.blogspot.com/2009/02/en-liten-lapp-blev-sa-valdigt-mycket.html
Trackback