Kommer du då?

Ett gensvarsmail idag:

Dagänglarna har tagit vid.
En skara svävar runt dej Anne-Marie.
De vill så gärna vaka över dej.
Ge dej kraft och mod att fortsätta med ditt kreativa tänkande som i sin tur sätter igång andras hjärnor.
De vars vilja är att bejaka kunskapsutveckling.





Jag hamnar i vad man kan kalla tvivel. På vägarna, på innehållen, på riktningarna, på färden mot något annat. Det kallas i lärande sammanhang egentligen utveckling. Man har gjort något, prövat och integrerat detta i sitt synsätt och i sin verksamhet, men man måste vidare. I Europa talar man om lärandets verkliga lärande, den då tvivlet ansätter och ifrågasättandet tar vid, man ramlar ned i en grop - the learning pit - och det är där det verkliga lärandet äger rum. Lärande är inte lätt. Jag tvivlar stundtals på vad, varför, hur, vem, när och alla de pedagogiska frågorna och sitter längst ned i den lärande gropen och funderar. Jag har mina bollplank. Bloggen är en plats att söka svaren (mångfald av svar) och vänner och pedagogiska andra likaså.

Mailet idag är ett gensvar på något jag funderat över. En slags vision jag haft som jag tror har kraschlandat. Jag trodde mig ta ett steg i en riktning, men ... På de fantastiska dagarna i Danmark- REBOOT 11 - lärde jag mig att fira mina motgångar och mina medgångar. Men ingen fest kan göras ensam. En fest ska betyda gemenskap och kom hit och sitt här en stund! Eller dansa!

Så om jag i skrivande stund är en tvivlare, och jag bad dig komma på fest... Skulle du komma? Vad tar du med dig? Och få se... vad ska jag bjuda på?

En riktig frukost tror jag - under temat - LÅT OSS KLISTRA IHOP KORTEN I KORTHUSET MED LIM!
Anne-Marie




Kommentarer
Postat av: Jesús

Tack Anne-Marie för inbjudning!



Får man äta sen frukost hos Dig? Ja tack!

Får man sjunga? I så fall skulle jag ...: "Estas son... las mananitas... que cantaba el rey David... a las muchachas bonitas... hoy te las canto yo a tí. Despierta mi bien despierta... mira que ya amaneció..... ya los pajaritos cantan.. la Luna ya se metio....."



Det var roligt att sjunga hos dig och bygga korhus.



Ha en helig söndag,



Jesús

2009-08-16 @ 09:38:47
Postat av: majvor

"Trial and error" en ledstjärna i mitt f.d. yrke inoom naturvetenskapen. Det finns mycket kunskap att hämta i det som blir fel är min erfarenhet. Och inte så sällan är det där man ser nya möjligheter som man annars inte hade tänkt på. Sånt som poppar upp efter en långpromenad med tankar på ingenting, eller efter en vecka, kanske efter ett halvår, ellet tom efter år... om det nu inte helt faller i glömska. / Majvor

2009-08-16 @ 11:02:09
Postat av: Anonym

Tack för sången Jesus, jag måste slå i mitt spanska lexikon för att översätta, och Majvor, du träder fram här i dina bloggsvar, det välkomnar jag. Naturvetenskapen - härligt. Jag är idel öra. Själv har jag nu dukat fram ordentligt, lim, papper, kritor, saxar ... allt ligger på bordet för det som ska upp på bordet. På ett annat bord står en frukost som nu övergår i en lunch... det är bara att hugga in... korvar, tortilla, tapas, gurka, svensk sill, kanelbullar och sockersöta päron, och ett och annat krusbär... och två klasar nyplockade sura rönnbär... så varsågoda. I bakgrunden spelar Satie... en ton i taget. Man får själv konstruera musiken. Anne-Marie

2009-08-16 @ 11:28:51
Postat av: majvor

Tapas, päron, kanelbulle m. svart kaffe blir det nog i matväg. Klippa och klistra är alltid kul...

Surt sa räven hörnan hoppar jag över... och svenska krusbär... Bidrar med den här musiken (inte minst för hennes underbara röst) och lyssnar gärna på andras bidrag...



http://www.youtube.com/watch?v=1PkXQ8yWxgI



/ Majvor



2009-08-16 @ 12:27:49
Postat av: Anonym

Tack så mycket för sången, jag har lyssnat till den medan jag dricker mitt svarta kaffe. Den var fin och jag har fått lyssna till något jag aldrig lyssnat till. Så är det med möten och mötesplatser, vi ger något, vi får något - och det är vackert tycker jag. Mitt bidrag blir en --- matnyttiga morötter - har fått dille på dem. Och så ska jag leta efter något jag vill ge er i musikväg...



http://www.youtube.com/watch?v=GUcXI2BIUOQ



Anne-Marie

2009-08-16 @ 12:47:44
Postat av: majvor

Hej igen, kanske passar den här sången bättre till dagens tema... Missade att det är knyt! Då bakar jag bananmuffins och tar med. Eller kardemummadito, om det nu inte blir med blåbär.../Majvor

http://www.youtube.com/watch?v=oaHZNTd-YVY

2009-08-16 @ 13:05:49
Postat av: Anonym

Hej och tack för åter ett stycke vacker musik. Jag sjunger Beatles dagligen - så jag valde den här...

http://www.youtube.com/watch?v=Qf2S7kKLtEQ&feature=fvw

a-M

2009-08-16 @ 13:33:57
Postat av: Anonym

Jaahaa! Dagänglarna...vilken gåva!

Tackar för inviten. Nu är eftermiddagen i sin allra fagraste blomning. Frukosten för många timmar sedan inmundigad. Jag tar med mej lite av förmiddagens skörd.Således kommer mellanmålet bestå av nyplockade skogshallon,sötsöta blåbär samt några mörkröda lingon. Vi kan samtala om hur vackert det är i naturen.Om hur en spindels nät kan liknas med en Vintergata när nätet är bestrött av björkens frön. I oändlighet kan vi också samtala om hur viktigt det är att se möjligheterna i det oplanerade. Sist men för det icke minst, pratar vi om.....betydelsen av vänskap och kärlek.Endast i sann äkta medmänsklighet kan vi växa och omvandla goda kreativa tankar till små och stora underverk.

Jag kommer!

P.

2009-08-16 @ 13:36:03
Postat av: Anonym

Hejsan P,

Jag äter både blåbär och hallon, men mest frysta. Jag tar hallonen direkt ur frysen, och mumsar i mig. Men om jag får färska blåbär blir jag barnsligt glad och minns mina dagliga blåbärsturer runt i Dalaröskogarna. Jag, min bror och min mamma plockade dagligen vår efterrätt på väg hem från badet. Det är några oändligt vackra stunder, flera timmars hummande i skogarna, med småsamtal och blåbärsplock som berikar mig än idag. Vi plockade i regel 1 liter var, jag gjorde detta dagligdags från 8 års ålder till 12 året i min levnad. Blåa fingrar hörde min barndom till, bärfisar också... och alla små samtal... Anne-Marie

2009-08-16 @ 13:41:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback