100 % matematisk tystnad

Jag fick uppleva hur rolig och kreativ matematiken var då jag studerade till lärare. Som många andra blivande lärare skydde vi ämnet och den obligatoriska utbildningen om knappa fem poäng. Rädslan för matematiken satt kvar sedan skolåren. Men jag är glad över den utbildning jag fick - och den undervisning i ämnet jag fick delta i. Inga böcker och snabba uträkningar på vita tavlan. Nej. Ett helt ämne uppenbarade sig. Det var inte bara räkning. Det var så mycket annat. Det var så roligt. Och så tycker jag idag. Matematiken är så rolig. Så kreativ. Och ett underbart utvecklingsområde för hur att undervisa och utmana sin undervisning.

Det är den ensamma räkningen i boken som utgör den största faran. Det är för tyst under en matematiklektion. Det ska pratas, ritas, funderas, språkligt utmanas, tänkas och ritas, utvecklas. Det är inte svaren som är så intressanta utan vägen till svaren. Det är hur eleverna spontant tänker. Hur de kan utveckla och generalisera, utveckla sina lärande strategier och omsätta sin matematik till områden de är bekanta med.

Jag tycker om att undervisa i matematik. Jag tycker om att diskutera matematik. Jag tycker om att undervisa ur, eller i och tillsammans med en bok. Men jag tycker inte om tystnaden som omsluter matematiken, boken och eleven. Det är den stora faran. Den matematiska
tystnaden.

Anne-Marie

Kommentarer
Postat av: Ingemar Wincent

Jag håller med dig! Som lärare har vi ett stort ansvar för att inte hämma lärandeprocessen, utan istället uppmuntra den med diskussioner, experiment och problemlösning. Ofta är det nog tidsbrist och tradition som gör att tyst, enskilt arbete i bok dominerar...

Postat av: Andreas

jag blir livrädd när jag kommer in i ett klassrum fullt med elever som har matematik och det är knäpptyst.



men jag tror många blir rädda när de kommer in i mitt klassrum där det pratas och diskuteras. men skulle de stanna upp och lyssna på eleverna skulle de höra att de pratar matematik.



så arbetar jag!

2009-08-13 @ 17:04:55
URL: http://ekbladsbilder.blogspot.com/
Postat av: öpedagagogen

Jag ställer frågan: Om jag är en förälder som säger: "Hallå där, vadå är inte svaren intressanta?! Men matematik är ju att svara rätt. Du kan inte komma och säga så". Vad säger du då?

2009-08-13 @ 20:19:26
URL: http://www.opedagogen.blogspot.com
Postat av: Andreas E

Nu måste jag lägga mig i igen!



Att tänka som en matematiker handlar inte alltid om att räkna rätt, det handlar kanske snarare att väldigt sällan räkna rätt. Till "min" föräldrar säger jag så här:



Om du vill arbeta som en matematiker måste du:



- Ha eller hitta ett problem som du tycker är intressant.



- Leka med problemet för att se vad som händer (utan att egentligen söka efter lösningen).



- Samla och organiserar data.



- Leta efter mönster och samband.



- Formulera och testa hypoteser.



- Prova olika strategier som skulle kunna lösa problemet.



- Leta i sin matematiska ”verktygslåda” efter ”verktyg” som behövs för att lösa problemet.



- Kontrollera sina svar och vad de kan lära sig av dem.



- Publicera sina resultat så att andra kan ta del av dem (Det är viktigt att andra får ta del av lösningarna, det gäller även för eleverna!)



Så säger jag till eleverna och deras föräldrar och så arbetar vi dagligen i klassrummet med matematiska problem.



En stor ledstjärna och inspiratör när det gäller att undervisa i matematik är Doug Williams i Australien, det är han som lärt mig tänka och arbeta som en matematiker.



2009-08-14 @ 07:47:24
URL: http://ekbladsbilder.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback