UTVECKLINGSSAMTAL
Eleven ritar utvecklingssamtalet och förbereder sig för sitt utvecklingssamtal. Detta samtal har föregåtts av ständiga diskussioner under HELA den tid eleven varit i interaktion med läraren. Jag tar alla möjligheter i anspråk för att hjälpa eleven att bli medveten om sin utveckling. Jag skriver i elevernas arbetsböcker vad jag ser. JAG SER att... och lämnar några rader om det jag upptäckt och det jag ser av utveckling. Jag noterar inte stagnation eller dåtid utan verkar framåtsyftande. Då eleverna får kännedom om sin utveckling under tiden den äger rum är det ganska naturligt att själv hålla i sitt utvecklingssamtal. I en av mina gamla klasser utvecklades det hela till att eleven själv höll i samtalet och föräldern och läraren (jag) deltog och ställde frågor. Det är min vision av ett väl genomfört utvecklingssamtal. Den att det är eleven som vet bäst och där vi andra får ställa undersökande och nyfikna frågor.
Anslaget eleven skriver här - MITT UTVECKLINGSSAMTAL är oerhört viktigt tänker jag. Det är lätt att det blir lärarens utvecklingssamtal där eleven blir en slags passiv mottagare. Då är det bättre att säga OM DIG SAMTAL tänker jag.
På illustrationen syns eleven och framför eleven elevens arbetsböcker och mittemot den förälder som eleven har. Läraren, dvs, jag lyser med min frånvaro. Det är nog helt riktigt. För föräldrar och elever ska kunna tala om skola, lärande och utveckling helt självständigt. Min röst och mitt bejakande ska ha förflyttats in i elevens medvetande.
Det är roligt att vara lärare.
Man utsätts ständigt för utvecklingstankar och måste alltid fundera över hur att genomföra saker och ting så att eleverna själva kan bli herrar över sin utveckling.
Anne-Marie
Kommentarer
Trackback