lilla fyran kommentar: KEMI DIREKT 7-9






- Jag vill jättegärna läsa vidare... får jag låna hem den här boken? frågar en elev som läst och läst och läst.
- Självklart, svarar den mycket nyfikna lärarinnan Anne-Marie, och blickar ömt ned på eleven och på boken; KEMI DIREKT.


Eleven har läst om KOL och kemiska förklaringar.
- Allt är ju kemi om man tänker efter, säger eleven.
- Japp, säger den fromma lärarinnan Anne-Marie, som mest funderar över hur ungar lär sig ... och varför.


och ser det fina i elevens funderingar, och tycker det är fint att det som är överstruket fortfarande är läsbart:



Anne-Marie,

som för övrigt tycker att alla böcker som man undervisar i på en skola ska finnas representerade i alla klassrum. Som ett slags referensbibliotek. Om vi läser matematik så skall egentligen alla böcker inom ämnet finnas att tillgå för eleverna. Det kan hända att de vill läsa vidare, följa ett spår, exempelvis skala eller tabeller och då måste de kunna göra det. Strävansmålen finns ju för övrigt tydliga i förväntningarna som litteraturen ställer för nästa årskurs.

Kommentarer
Postat av: Peter Midas

SÅ kul att vi har samma åsikt i detta. Tyärr är det ofta en kostnadsfråga. SKolan skulle vara en lysande affär om det inte var för alla elever...känns det som man ibland menar från s.k. ansvarigt håll. Under min korta karriär som lärare hade jag alltid i alla ämnen med svenska som bieffekt av t ex matematik, eller historia. "Vad heter demokrati i plural?" Många lärare vill inte detta vilket är synd!

Postat av: Anonym

Skolan är en plats för lärande och för framtiden. Därför ska framtiden synas i det som skolan faktiskt förväntar av eleven och som eleven redan när eleven blir nyfiken kan få titta in i. Jag har alltid funnit det intressant att eleverna själva söker sig in det som ska komma. Men då måste de få tillgång till det som ska komma också... Anne-Marie

2009-04-27 @ 22:01:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback