LÄRARE SOM MÅL



Jag måste träna mina elever att inte sig som målet för deras arbeten och strävan. Jag är medlet. Ibland tror jag att vi lärare skymmer målet. Då hör vi våra elever säga - räcker det så här? - Är det bra? Då hjälper jag gärna till med att relatera till vilket mål vi hade för uppgiften. Men jag agerar inte värdemätare och bedömare utan att visa vad jag själv utgår ifrån. Målet gäller lika mycket mig som det gäller eleverna. Därför är det viktigt att visa hur elevens resultat samspelar med målet.

Anne-Marie

Kommentarer
Postat av: Mats

Går det att ändra?



Traditionen av läraren som bedömare, belönare och bestraffar tror jag är svår att bryta. När jag möter vuxna studenter är det som en förbannelse: Hur vill du ha det?



En längtan efter att vara läraren till lags ligger som en slipprig hinna över undervisningen. Ibland knappt synlig - men ständigt närvarande som en dimension av osynlig makt.



Jag ser fram emot att möta dina elever som framtidens studenter - självständiga och med egna drivkrafter!

Postat av: Anonym

Intressanta ord - de tar jag till mig och funderar vidare. Dina ord blev liksom som en fortsättning på mitt måltänkande - TACK!!! JAg fortsätter min målmedvetna utveckling.. Jag har försökt att kommentera flera inlägg men de kommer inte med - är jag "portad"??? hahaha Marie/Öpedagogen

2008-09-16 @ 06:27:35
Postat av: annemarie

Nej du är inte portad Marie, du är välkommen hit. Mats, mina elever kommer en dag... Annne-Marie

2008-09-16 @ 21:36:27
URL: http://annemariekorling.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback