ELEVEN RÄTTAR SIG SJÄLV
Då det gäller stavning brukar jag vägleda eleverna så här.
1) Skriv på varannan rad då du skriver
2) De ändringar du vill införa kan du göra på den tomma raden över eller under.
3) Då du skrivit färdigt - läs igenom din text HÖGT för dig själv
4) Ringa in de ord du vill undersöka hur de stavas, eller du tycker ser konstiga ut
5) Stryk över det ord du vill ändra och skriv det nya ordet ovanför det gamla
6) Var stolt över de stavfel du hittar, de ändringar du gör i texten
Detta elevexempel är från en elev som fått strategin att läsa igenom sitt arbete självständigt eller tillsammans med sin lärare. Läraren avvaktar och undersöker vad eleven själv upptäcker. Då det gäller stavning så är det första steget att eleven själv uppfattar att det skrivna inte överensstämmer med den inre bild de har av ordet. Jag har arbetat så här i många år, och jag finner att eleverna medvetet stannar upp där de själva undrar. Då de har arbetat på detta vis under en längre tid blir stavfelen allt färre. Eleven kan dokumentera sin förmåga att stava rätt genom att gå tillbaka och se utvecklingen. Jag är noga med att alla arbeten dateras.
Detta arbete är flera år gammalt.
Årskurs fyra.
Detta arbete är flera år gammalt.
Årskurs fyra.
Anne-Marie,
funderar ständigt hur att hjälpa eleverna att bli medvetna om hur att stava. Jag har tusen idéer kring stavning. Några finns i boken om Kiwimetoden.
Kommentarer
Postat av: Seth Norberg
Vad levande och hjärtligt du tänker, Anne-Marie. Inte minst att vara stolt över de stavfel som hittas! Du är rädd om blommorna!
Trackback